CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stenläggning runt pool igen...har sett Eones bilder i galleriet  (läst 11490 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johansson



Nu håller jag på att bli heltsnurrig vad gäller stenläggningen runt poolen!!!   :-\

Man vill ju att det ska se ljust och inbjudande ut i poolområdet...  <antman>

Har varit och jämfört benders och starka. Dock har jag inte hittat dessa utställningar på samma ställe...vilket gör att man blir osäker på vilka som man tycker är snyggast.  <dontkn>

Starka är vanligast i vårt område, dessa har man sett lagda på många ställen och jag upplever det som att det blir lite murrigt i färgerna efter några år. Ser dock fint ut när plattorna är nya.

Benders ser onekligen ut att vara klarare i färgerna jämfört med Starka. Håller detta i sig efter några år??

Någon som haft samma huvudbry som vi när ni har valt stenläggning?  <hmm>

Vi är inne på att ha något i terrakotta - så mycket vet vi!!!

Har sett Eones bilder i galleriet och det ser ljust och trevligt ut!! Vad är det för plattor ni har på uteplatsen, Eone??
Om jag ser rätt så har ni lagt terramix på ett område och terrakotta 21x21 cm runt en del av poolen. Stämmer det?

Hoppas att någon har lite råd att komma med...

Mvh

Johansson


Poolgiganten

Utloggad Estefan

SV: Stenläggning runt pool igen...har sett Eones bilder i galleriet
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2007, 18:04:45:45 »
Hej Johansson

Här kommer tips om en platta från starka som vi varmt kan rekommendera. Vi har haft den i tre år och jag spolar av den en gång i veckan med högtryckstvätt sen är den som ny. Det tar bara en kvart att få det fint igen. Plattan är impregnerad och blir inte smutsig så lätt. Den är skön att gå på.

http://www.starka.se/produkt_start.asp?prod=Patina%20Struktur%20Exklusiv&grp=3

Stefan
Folkpool Oktavia 4x8
Solfångare 5 paneler
Värmeväxlare via pelletspanna
Compheat 90
Klart midsommar 2005

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Stenläggning runt pool igen...har sett Eones bilder i galleriet
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2007, 22:53:02:02 »
Estefan är dina plattor halksäkra?
Blir de hala när det är vatten på dem?

Problemet är ju att man vill ha det mjukt och skönt där man sitter och bra fäste runt poolen så att man inte halkar. Jag har beställt granit i två olika ytskikt. Utseendet är lika men ytan olik. Då kan man få det härligt där man sitter och bra fäste runtomkring poolen.
Men jag måste säga att dessa starka plattor som är på bilden är kanon snygga. Hoppas att det blir lika snyggt hos oss.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Stenläggning runt pool igen...har sett Eones bilder i galleriet
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2007, 23:16:36:36 »
Hej Johansson

Mmm. Vi har terracotta/sand i byastenslika plattor runt poolen.
Huset hade redan en JM AB-lagd terracotta-plattaltan närvi köpte huset (2004)
och i förvirringen köpte vi grävfirmans "tips" om att "terracotta/sand i byasten "är
snyggt".

På det hela taget är vi jättenöjda - särskilt då det regnat för då får stenarna en mörkare
nyans (kontrasten mellan de båda färgerna blir tydligare) men jag har känt en viss
motvilja mot att det sett ut som vi har "två" altaner. Den 35x35-plattade terracotta-
altanen JM anlade, dels vår  "egen"  tvåfärgade byastensaltan runt själva poolen...
(moderna i-landsproblem I guess... O0)

Men nu i år har jag därför bytt ut ett antal plattor (ca 40) i vår JM-altan mot sandfärgade plattor...för att få samma färgblandning som i delen som omsluter poolen...

Det har blivit bättre men ärligt. Skulle jag ha börjat "från noll" idag skulle jag valt
svart eller mörkgrå stensättning runt hela anläggningen..

Kolla på Estefans bild! Så läckert.

Det skarpa ljusblå ljuset från en pool i solsken blir sååå himla läckert med en lite mörkare/gråare
inramning...

Fast ok. Det är som sagt I-landsproblem av idag vi talar om här.
Vi är jättenöjda med hur det ser ut idag.
Särskilt efter uppblandningen av den ursprungliga terracotta-altanen med
sandfärgad sten...

« Senast ändrad: maj 28, 2007, 21:07:46:46 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Johansson

SV: Stenläggning runt pool igen...har sett Eones bilder i galleriet
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2007, 15:08:25:25 »
Tack för era svar!! Ser jättefint ut både med grått och terra!!

Det är väldigt många beslut man måste ta när man bygger pool, har vi märkt...

Vi har nu, efter mycket om och men,  beställt gyllmix i byastenformat från Benders att lägga runt poolen. <sol>

Har bara sett ett par kvadratmeter utlagt på en utställning men det såg fint ut där!! Hoppas bara att det blir lika fint också på lite större område!!!  Väntar spända på leveransen... <antman>

Vi ska ha lite terracotta, rödmix och grått också på uteplats och gångar.

Sen återstår poolsargen...vi har två olika förslag, scandi-roc eller Poolkungens poolsarg i sten... Någon som har lagt någon av dessa? Hur är passformen??

Poolen är i varje fall färdig nu och barnen fick ta sitt premiärdopp i fredags i 14 gradigt vatten...i söndags var det uppe i 22  :) efter att värmeväxlaren kopplats in i fredags e-m.
Det blir mkt träning med dammsugaren nu eftersom det är ett sandtag runt poolen just nu och att vi inte har något pooltäcke monterad ännu..men den kommer eventuellt upp provisoriskt idag.

Utloggad Fia

SV: Stenläggning runt pool igen...har sett Eones bilder i galleriet
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2007, 19:06:27:27 »
Kan man få se en bild eller två?  <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag