Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybörjare - grumligt vatten men bra värden. Vad göra?  (läst 1249 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Victor

  • Gäst
Victor
Nybörjare - grumligt vatten men bra värden. Vad göra?
« skrivet: juli 10, 2019, 09:33:49:49 »
Hallå där ute,

Jag och min sambo flyttade in i vårt hus i vintras och efter massiva renoveringar täckte vi av poolen för ett par veckor sedan. Efter lite dammsugning och en chockklorering såg vattnet helt okej ut, när jag sedan skulle finlira med kemin (PH, CL, ALK) så har jag stött på patrull.

Vattnet är nu grumligt och jag ser inte botten. Mina värden igår kväll var:
PH 7,4
CL: 1,2
ALK: 102

Det har varit dessa nivåer ett tag nu, givetvis fluktuerar CL upp och ner då jag har chockklorat i stort sett varje dag tre dagar nu då min kontakt på folkpool sa att jag skulle göra det varje dag nu till det är klart vatten....

Jag kan inte avgöra om detta är klorlås eller om det är kalkutfällning?
Vad säger ni andra?

Mycket tacksam för svar och tankar!

Poolgiganten

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nybörjare - grumligt vatten men bra värden. Vad göra?
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2019, 11:52:29:29 »
När jag haft liknande problem (varje vår) så har flockmedel varit lösningen. Personligen gillar jag inte den flytande varianten utan tycker att det som är i form av tabletter som man lägger i skimmern funkar bäst.

Utloggad salle40

SV: Nybörjare - grumligt vatten men bra värden. Vad göra?
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2019, 12:52:35:35 »
kan vara klorblockering. hur mycket Cya har du i poolen?
haft liknande problem då alla värdena var bra och vattnet grumligt vid klor 1,5, klart vid chockklorering och klor över 3 ppm. Kollade sedan cya och såg att den låg över 130.

Utloggad TommyC

SV: Nybörjare - grumligt vatten men bra värden. Vad göra?
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2019, 13:05:01:01 »
Chockklorering ska ge minst 10 ppm i fritt klor. Antingen har du fel på mätutrustningen eller så har du inte i rätt mängd klor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad niblom

SV: Nybörjare - grumligt vatten men bra värden. Vad göra?
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2019, 14:15:45:45 »
Jag hade kolla CYA värdet, om det är över 100 så får du klorlås och det hjälper inte nästan inte hur mycket klor du skickar i.

Har du för högt CYA så måste du späda ut vattnet för att få rätt på det.

Annars i med flockmedel och backspola 2 ggr om dagen och kör pumpen hela tiden.

/N

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag