Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: bästa uppvärmningen  (läst 3997 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad monne

bästa uppvärmningen
« skrivet: maj 03, 2007, 20:25:04:04 »
har en inomhuspool, den är inte i igång nu och ahr inte varigt igång på många år.
har gått o funderat på att sätta igång den länge nu men undrar lite över uppvärmningen.
värmer huset med bergvärme, men vet inte om jag vågar köra poolen på det eftersom jag kör poolen året runt. kanske blir för mycket för vp'n.

har funderat på att skaffa en vedpanna o värma poolen med, och köra solvärme på sommaren.
någon som värmer sin pool med ved och vet hur mycket man behöver elda för få en skön temperatur.

vill helst inte behöva borra ett hål till... kostar ju ganska mycket, och en vedpanna är nu nästan gratis

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: bästa uppvärmningen
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2007, 06:28:41:41 »
Hur stor värmepump har du? (Hur  många kW ger den i uteffekt)
Varför oroar du dig över värmepumpen, är du orolig att borran inte skall räcka till eller för att själva värmepumpen skall slitas ut i förtid p.g.a. många driftstimmar?
Kanske skulle du kunna köpa en utedel från en Thermia atria och köra på under sommaren istället för mot berget.
Har du plats för en markslinga på ett par hundra meter skulle även det kunna fungera sommartid för att värma poolen utan att belasta borran.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad monne

SV: bästa uppvärmningen
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2007, 08:36:08:08 »
pumpen är en 8år gammal ivt greenline e11. tror den ligger på 11kw i uteffekt.
eftersom jag har tänkt köra poolen året runt så kanske man kör slut på borrhållet?
kollade KB in i mars då låg den på -0,5. vet inte om det är lågt eller normalt. har 2 borrhål på vardera 97 m. och pumpen är inte dimensionerad för pool enligt dom förra ägarna.
därför undrar jag om det kan vara värt besväret o bära ved på vinterhalvåret och köra sol\ved på sommaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: bästa uppvärmningen
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2007, 12:40:39:39 »
Med den KB-tempen bör du nog inte belasta borran mer än du redan gör.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad monne

SV: bästa uppvärmningen
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2007, 07:22:39:39 »
ok det var det jag tänkte.

men hur är det o elda med ved då? blir det ett väldas spring med ved?
någon som kan räkna på hur mycket effekt det går åt att värma en 40kbm stor inomhuspool.
vet att det går åt ca 1,17kw att värma en m3 vatten 1 grad men hur mycket går det åt att hålla ca 25-28 grader i vattnet.
vet att detta beror på isolering pooltäcke mm, men om man utgår från utan isolering o utan pooltäcke.  måste finnas nån som vet mellan tummen o pekfingret

tack på förhand

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: bästa uppvärmningen
« Svar #5 skrivet: maj 06, 2007, 07:30:28:28 »
Väldigt svårt att veta hur mycket ved som går åt, men räkna med ca 5000 kWh/månad om du inte täcker poolen och håller en temp som ligger ca 5 grader varmare än rummet/huset i övrigt, eller ca 5 m3 ved/månad.
Visst blir det spring!  ;)

Med pooltäckning, bubbelplast, så borde du kunna halvera förbrukningen.

Kom ihåg att detta är en grov uppskattning, jag kommer inte och eldar om det visar sig gå ännu mer ved!  :-\
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad monne

SV: bästa uppvärmningen
« Svar #6 skrivet: maj 06, 2007, 09:32:50:50 »
nej jag förstår att det bara är en uppskattning... men nu har jag iallafall ett hum om hur mycket man kan räkna med i runda slängar.  tycker dock att det låter som väldigt mycket även för en oisolerad pool.. 

du ska ha tack. Mvh Monne

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag