Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooldäck!  (läst 21441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnovisen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Frågan är om man någonsin kommer bli helt färdig
    • Visa profil
SV: Pooldäck!
« Svar #10 skrivet: maj 02, 2007, 22:46:21:21 »

Jag tycker att oljade altaner blir så mörka efter några år. Läste på byggahus.se att man kan ta vanlig grönsåpa i stället för olja. Med såpa så behåller man träets ljusa färg, samtidigt som det skyddar lika bra mot sprickbildning som olja (hämtat från byggahus)

Själv så provar jag detta och har i dagarna börjat såpa in terassen som jag byggde förra sommaren.

Nu har det ju också börjat komma terassoljor med olika pigment i, kanske värt att prova?

Primastarpool 4,6X1,05 Byggd sommaren 2006.

Poolgiganten

Utloggad Holmertz

SV: Pooldäck!
« Svar #11 skrivet: maj 03, 2007, 23:29:17:17 »
Många bra tips! En del frågor till e som svarat: Om man nu tvättar med YES och kaustiksoda i höst så bör jag väl ändå behandla med något eller kan jag vänta till nästa vår? Hur blandar du den drinken? Jag skulle ju helst vilja behålla den fina grön-vita nyimpregneringsfärgen som jag har nu men det är väl en omöjlighet? Låt oss veta hur det ser ut efter insåpning. Olja med pigment som Bidda har ser riktigt snyggt ut, hur ofta oljar du detta och vad tvättar du med?
Pool 4x8 m svenska poolfabriken, romersk trapp på ena långsidan. 4 solpaneler + 6.5 Kw elvärmare.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pooldäck!
« Svar #12 skrivet: maj 04, 2007, 09:16:26:26 »
.......hur ofta oljar du detta och vad tvättar du med?

Oljade 2 strøk (våt på våt) i høst og har derfor ikke behov for videre behandling. Har en del flekker som må bordt etter vinteren og de har je skuret bort med JIF kan hende diskmedel også tar disse.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooldäck!
« Svar #13 skrivet: maj 04, 2007, 12:49:48:48 »
Om man använder sig av kaustiksoda vid rengöring så är det viktigt att man återställer PH-värdet efter sig.
Kaustiksoda är starkt basiskt, därför ska man använda sig av en syra för att neutralisera.
Jag har fått veta att citronsyra är bra då det inte har någon frätande effekt som vissa andra syror har.
Köp alltså citronsyra i vanlig livsmedelsbutik och vattna ut efter att ni tvättat bort kaustiksodan.
Därefter sköljer ni av alltihop med slangen.

När det gäller behandling av tryckt virke måste jag få rekommendera Trebitt terrasslasyr. Bra bilder finns i galleriet på www.altan.nu. Själv har jag betsat med burmateak-kulör vilket jag tror överrensstämmer mer bilderna på altan.nu.
Enl deras hemsida http://www.jotun.se/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/DE2C13CAE558935EC1256B5F0037B7C9/$file/TREBITT%20TERRASSLASYR.pdf ska nytt tryckt virke torka i 2 - 4 veckor före behandling.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag