CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Altan bygge  (läst 7721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan

Altan bygge
« skrivet: februari 21, 2007, 19:12:36:36 »
Jag har precis byggt poolen och planerar nu för ett stort trädäck runt om i olika etager.
En fråga, hur löser man uppreglingen bäst i anlsutningen till poolstommen.
Fäster man bärlinor i stommen, har en Folkpool, eller sätter man plintar för bärlinorna?

Kan tänka mig för och nackdelar med båda, någon som har erfarenhet?

Har ni bilder så är jag intresserad av att se dem för att få lite tips på helhetslösningen.
Jag har tänkt mig en trappa längs ena långsidan och kortsidan, i vinkel.
Kommer att bli indelad i 3 sektioner, en lekdel runt poolen, en soldel samet en för umgänge, med matbord och grill etc.


/Stefan

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Altan bygge
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2007, 19:37:10:10 »
Hej Stefan och välkommen  :)

Om du tittar under den här ämnestavla så finns det frågor ställda angående altanbygge, kanske du hittar svaret du söker där.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?board=19.0

Du kan även titta på poolbyggen under "Personliga hemsidor" och kanske se hur andra har gjort.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=291.0

Hoppas du hittar det du söker och att vi får se en bild av ditt bygge senare! <antman>
Ha det gott
Fia
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mica

SV: Altan bygge
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2007, 09:55:06:06 »
Hej Stefan!

Jag har också en Folkpool och jag har altanbrädorna längs med poolen.

Min golvreglar har jag fäst i huset resp den längsgående övre regeln i poolen. Det var helt ok enligt Folkpools montörer. Regeln är ursågad som ett "L" och ligger då i samma höjd som den övre regeln, men fortsätter in under regeln (där sitter det två vinkelbeslag + att den är skruvad ovanifrån överregeln). Det sitter bergfast!

Bärreglarna (som fästs på kortsidan av poolen) har jag gjort två olika lösningar:
1. Vid bärregel i samma nivå som golvregel (pga låg bygghöjd) har jag gjort som med golvreglarna ovan.
2. Vid underliggande bärregel har jag monterat en regelbräda lodrätt mellan övre och näst översta poolregeln och fäst bärregeln i den (vinkeljärn alt. långa träskruv beroende på plats).

Det känns ju onödigt att bygga plintar nära poolen när man nu har en stadig kant att fästa i. Jag har inte märkt några problem med denna lösning lösning. O0

Lycka till!
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Stefan

SV: Altan bygge
« Svar #3 skrivet: mars 07, 2007, 19:20:55:55 »
Mica,
Folkpool sa samma sak till mig att det var helt ok att fästa i stommen, har dock hört annat från andra "proffs"
Tror du inte att det kan bli problem vid tjällossningen eller om det är olika rörelse mellan hus och pool.

Har väl dränerade morän mellan hus och pool.

/Stefan

Utloggad Mica

SV: Altan bygge
« Svar #4 skrivet: mars 09, 2007, 17:47:19:19 »
Hej,

I mitt fall har jag fäst en längsgående regel i hussockeln som jag lagt golvreglarna på, så i mitt fall kan det aldrig bli någon skada på huset även golvregeln skulle få för sig att resa sig/sänka sig någon centimeter.

Blir det sättning någonstans så lär det ju bli på poolsidan och gör man bara ett bra underarbete tror/hoppas jag att man ska klara sig. I mitt fall fyllde jag upp med säkert 20 cm grus och padde var 5:e centimeter för att det skulle bli tätt och bra.

Lycka till!
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag