CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Planering av poolområde  (läst 8633 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eva

  • Gäst
Eva
Planering av poolområde
« skrivet: februari 10, 2007, 19:49:04:04 »
Vi har slutligen bestämt oss för att vi ska bygga en pool från Svenska Poolfabriken, 4 x 8 m. Det som vi har svårt att bestämma oss för är hur det ska se ut runt poolen. Funderar på svart klostersten men vi behöver många tips på planteringar och liknande. Snälla hjälp oss!

 <help>

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Planering av poolområde
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2007, 21:13:53:53 »
Hej Eva och välkommen :)

Va härligt att ni bestämt er för att bli med pool! <sol>
En bild på området där på poolen ska ligga skulle nog hjälpa lite, så man ser hur det ser ut.


(Hur man lägger in kort)
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=218.0

Ska du bara visa en bild så kan du även välja "Fler alternativ", det hittar du under den ruta som du skriver dina inlägg i. Där står "Bifoga" och "Bläddra" Klicka bläddra och sätt länken där. Glöm inte att förminska bilden innan!

Fia

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nippon

SV: Planering av poolområde
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2007, 20:46:57:57 »
Grattis Eva till ett bra val.

Markpooler är oftast återfyllda med sand runt om. Marksten brukar efter några år ha en tendens att sjunka mer och mer. Närmast poolen kan man ju inte vibbra ihop sanden då det finns risk att trycka poolväggen inåt.
Tralldäck är oftast ett bättre alternativ, lägger man ut "vägmatta" under slipper man dessutom vegetation underifrån. Detta gäller också för marksten.

När det gäller buskar och dylikt nära poolen bör man tänka på att det är växter som inte "skräpar ner" eller har djupgående rötter som kan slingra sig in bakom duken.
En björk nära poolen kan ställa till en del och lärkträd borde förbjudas!

Eva

  • Gäst
Eva
SV: Planering av poolområde
« Svar #3 skrivet: februari 14, 2007, 17:27:00:00 »


Tack för era svar. Ska försöka få fram foton och jag ska tänka på det med stenläggning runt poolen.



Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av poolområde
« Svar #4 skrivet: februari 14, 2007, 18:26:50:50 »
Hej,

Lite mer att tänka på, min åsikt är att det är skönt med gott om plats runt poolen. Ta gärna till en emter extra med sten eller trädäck. Det tror jag inte ni kommer att ångra. Trädäck har förutom det som sagts om sättningar den fördelen att skiten ramlar mellan brädorna istället för att via fötterna hamna i poolen. Det blir helt enkelt mindre jobb att hålla poolen ren och snygg med trä runt. Oavsett sten eller trä så tror jag att man med fördel håller planteringarna i krukor eller andra kärl modell större. När de aktuella växternas skräpsäsong kommer kan man flytta dem bort från poolen och återigen slippa en massa icke önskade saker i vattnet.

Som du kanske märker gillar jag att ha det rent men inte att städa.....  ;)

Hilsen

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag