CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Markarbete för utespa  (läst 13131 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BjSc

Markarbete för utespa
« skrivet: oktober 01, 2015, 22:27:43:43 »
Hej

Har nu beställt ett Viskan Lindö Silver Edition som anländer till oss i slutet på månaden. Jag hade tänkt att ställa badet på marken och sedan bygga altanen runt badet.
Vilka markförberedelser skall jag göra innan badet kommer på plats? Hur djupt skall jag gräva, vilka olika lager med sten skall läggas osv. Skall nämnas att jag bor i Göteborg så frostdjupet är inte så djupt. Behöver man lägga någon isolerskiva? Skall man toppa med cementplattor för att få en bra yta? Som ni säkert förstår så är jag inte så hemma på detta men i övrigt händig. Tacksam för alla tips och goda råd som ni med erfarenhet kan ge.

Mvh
Björn

Poolgiganten

Utloggad DanielSvensson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Markarbete för utespa
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2015, 23:31:03:03 »
Bor i Skåne och grävde ur ca 20-25 cm djupt.
Väck med matjorden helt enkelt...
Återfyllde med lite grövre massor - tror det var 0-8 eller 0-12? (kan inte dom där dimensionerna i huvudet)
Packade, vattnade, lät torka, packade och vattnade igen ett par vändor.
Jämnade av och lade sen 50mm tjocka betongplattor, som jag lät gå ut en bit runt där badet skulle stå.
Byggde en ram av tryckt 45x45, något större än basen på baljan och lade sedan cellplastskivor XPS300 i denna, efter tips från dom jag köpte spa'et av.
Ska visst skydda från en del av markkylan...
Har byggt in med trädäck runt om och tips är att ha löstagbara lämmar närmast badet, så att du eller poolnisse kan komma åt att serva, utan att du får riva halva altanen...
Ska se om jag kan fixa klart mina bilder från bygget, så kan jag visa hur jag löste mitt...

Utloggad Telekiter

SV: Markarbete för utespa
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2015, 08:44:14:14 »
Daniels variant funkar uppenbarligen och det är inget fel i den varianten. Betongplattorna kan du dock skippa och fyll upp med lite mer "grus" istället och lägg XPS-skivorna direkt på gruset. Viskan har så pass bra botten på sina bad så egentligen är XPS-cellplasten också överflödig. Den behövs iaf inte för isoleringen. Vattna och packa (hyr en vibropackare på typ Ramirent eller annat maskinuthyrare). Dock är det viktigt!! att det inte är lös lera under den bortgrävda matjorden utan det ska va "fast mark" under grusbädden du anlägger. Kom ihåg att marktrycket från spa:t är betydligt lägre (ca 5 kg/dm^2) än din egen fot när du står upp (ca 25 kg/dm^2). Dvs sjunker inte du ner så sjunker inte spat heller ner. Är det lera under matjorden kan du få krypsättningar (även om du inte sjunker ner när du står där själv) och då kommer kanske badet att luta en aning, om ett år eller så. Det är dock mer sannolikt att dessa sättningar inte ens märks då hela badet sjunker ner (kanske 1-2 cm).

/Urban.

/Urban.

Utloggad BjSc

SV: Markarbete för utespa
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2015, 13:05:25:25 »
Hej

Tack för svaren.
Tidigare så har det varit en plattsättning där jag avser ställa badet, men bortrivet sedan 13-14 år och
trädäck uppbyggt där istället.
Marken under detta är äkta Göteborgslera, ganska kompakt.
Bör jag lägga i dräneringsrör i gropen innan fyllning, och avleda ev. vatten så att det inte riskerar bli
vatten ståendes under badet?

Björn

Utloggad Telekiter

SV: Markarbete för utespa
« Svar #4 skrivet: oktober 02, 2015, 13:33:47:47 »
Om jorden ovan (den du ska gräva bort) leran är bra, ex sand eller grus, och den jorden finns på hela tomten i övrigt behöver du inte lägga dräneringsrör, även om det ju inte är någon nackdel såtillvida att rören läggs korrekt och leder vatten bort från gropen och inte leder vatten in i gropen. Vatten kommer inte att ansamlas i din grävda grop. Gräver du ner djupare i leran så att spabadets botten hamnar djupare än lerans överkant kommer du garanterat att få vatten i gropen och då måste du lägga dränrör, som ju då måste ligga djupare än spabadets botten. Dessutom måste rörens lutning vara bort från badet mot någon lågpunkt i terrrängen, alt till dagvattensystemet.

Räkna ut hur mycket du måste sänka ner badet (alt hur högt upp du måste bygga altandäcket, om du kan välja) för att få ett bra nivå på inklivet i badet. Jag har mitt viskan Saltö stående direkt på altandäcket och har gjort en pall på två steg som är exat samma höjd som inklivssätet inne i badet. Jag skulle föreslå att du inte sänker ner badet djupare än nivån på inklivssteget i ditt bad, även om det är snyggast med helt nedfällt i däcket :) .

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag