CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grönmjölkigt vatten efter chockklorering  (läst 10858 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tias78

  • Gäst
Tias78
Grönmjölkigt vatten efter chockklorering
« skrivet: juli 19, 2015, 23:22:14:14 »
Hej.
Jag kom hem i torsdags efter nästan 2 veckors semester och då till en grönmjölkig pool. Hade bett en kompis hålla lite koll på den under tiden vi var borta. Han hade varit snäll och chockklorerat dagen innan vi kom hem för att den skulle vara helt redo att hoppa i på fredagen. Men där verkar nått gått galet. Vattnet var klart innan detta men på torsdagskvällen kunde jag inte se bottnen på poolen. Kollade ph som låg lite högt och justerade ner det. Tyckte lite av mjölkigheten försvann men inte det gröna. Klorhalten låg då runt 1,5. Linern känns inte alls hal varken på sider eller botten utan känns helt ren. Nu har jag testat en massa grejer utan resultat. Igår tömde jag ut säkert 2/3 av vattnet o fyllde på nytt i hopp om att det skulle bli bra. Nu med facit i hand ångrar jag att jag inte bytte allt. Det gröna blev kvar och har om något blivit värre. Har nu i em hällt i algfix men har ännu inte sett någon bättring. Är fundersam på om det kan vara nått annat än alger?
Poolen är en 40kbm liner pool, vi har sandfilter som går dygnet runt. Bubbeltäcke låg på när problemet uppstod men har haft det av sen dess. Har 2 solfångare av vakumrörstyp med "rostfri" collector. Det är här jag har mina funderingar, kan inte helt garantera att solfångarna är i syrafast och skulle i så fall chockkloreringen kunna få solfångarna att fälla ut nått grönt i vattnet? O i så fall så mycket att man inte ser bottnen på 1,3m djup?

Poolgiganten

Utloggad Thermojito

SV: Grönmjölkigt vatten efter chockklorering
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2015, 01:02:55:55 »
Grönt vatten brukar väl oftast vara tecken på alger eller kopparutfällningar har jag för mig.

Algdräpare verkade ju inte hjälpa för dig om det hunnit verka tillräckligt länge? Koppar utfällning borde dock inte i första hand ge grumligt vatten.

Jag tänker därför i första hand på flockning som en enkel nästa åtgärd/test, i andra hand på att leta kopparläckor. Kan du tex separera värmarna som du misstänkte under en period? Kan det finnas ventiler och liknande i systemet som är gjorda av koppar? Stora svängningar i pH och framförallt lågt pH ger lättare metallutfällningar, kan detta ha förstärkt någon liten "kopparläcka"?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönmjölkigt vatten efter chockklorering
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2015, 07:13:41:41 »
Eller så har din granne helt enkelt glömt att kolla poolen, och när han kollade så var den grön, han chockklorerade, men för lite, och när det väl blivit grönt så krävs det mycket klor...
Klorera igen tills du har 10 ppm, efter ett dygn skall det inte ha gått ned mer än till 5 ppm, är kloret slut efter ett dygn så var det för lite för att ta död på alla alger.
Tänk också på att kloret förbrukas fortare utan pooltäckningen på, speciellt om det är soligt.

Klorerar du tillräckligt så bör det gröna vara borta inom 3 dygn.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Tias78

  • Gäst
Tias78
SV: Grönmjölkigt vatten efter chockklorering
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2015, 08:19:02:02 »
Äntligen!
Tittade ut nu på morgonen och vattnet ser helt ofärgat ut. Har inte varit ut o kollat än men nu verkar det bara vara lite mjölkighet kvar. Ska gå ut o kolla ph och hoppas att det kan vara det som behöver justeras nu.
Så det va nog algdödaren som behövde lite tid på sig för att göra nytta.
Hur länge efter man har haft i sånt ska man undvika bad? Står inget om det på flaskan..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönmjölkigt vatten efter chockklorering
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2015, 06:26:03:03 »
Kolla klorhalten, så länge ditt vatten inte är klart måste du klorera mera, du kan ha fått död på algerna, men det grå kan vara annat, som t.ex bakterier, som du inte vill bada i.
Om vattnet inte är klart, se till att ligga på >5 ppm i minst ett dygn.
Klor är inte farligt, det är en förutsättning för att kunna bada tryggt i en pool som håller optimal temperatur för de flesta alger, virus och bakterier som vi inte vill få i oss.
En klorhalt på 1-3 ppm är OK att bada i.
Jag har i och för sig badat i klorhalter på 5-10 ppm i spabadet utan att märka några problem med det, men det är inget jag rekommanderar andra att göra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag