CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Beräkna svinn för inköp av trallvirke  (läst 12367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« skrivet: maj 12, 2015, 23:35:47:47 »
- Någon som har någon bra modell för hur mycket svinn man ska räkna med när man beställer trallvirke?
- Kan man skarva golvreglar med spikplattor på båda sidor av skarven på ställen där skarvarna inte hamnar på en bärlina eller plint?
- tänkte beställa hem både trall och reglar från Bauhaus - är det en bra idé eller får man mycket "skitbrädor" om man låter dem plocka ihop trallbrädorna?

Börjar en en ände på detta projekt, om än j*vligt långt bort   8)

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2015, 06:07:02:02 »
Virke i större mängd som trallvirke brukar jag räkna 5-10% spill på. Golvreglar brukar jag räkna ut hur många av en viss längd jag ska ha.

Det går att skarva golvreglar men det bör ju göras "momentfritt" i direkt anslutning till en plint och helst inte alls om man kan låta bli.

Angående att hemkört så är det ju ingen som står och väljer plankorna åt dig vilket förstås märks, jag hämtar alltid själv oavsett mängd.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2015, 07:05:58:58 »
10% mer för trallvirke har jag kört med, och det brukar inte bli mycket kvar, oftast har man glömt att räkna med en trapp eller nåt annat som eventuellt överblivna brädor kan användas till.
Angående reglarna så skarva aldrig på annat ställe än på plint.
Överblivna trallbitar på runt 1 meter kan spikas/skruvas på var sida om skarven istället för spikbleck.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad fredsan

SV: Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2015, 07:37:15:15 »
Tack båda för svar. Jag googlade lite om att skarva reglar och blev förvånad när flera säger att man inte ska skarva på plint. Har dock inte hittat några "vetenskapliga" belägg utan det verkar vara godtyckliga åsikter...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2015, 08:16:31:31 »
Så länge plinten inte rör sig är det bästa stället att skarva, hur andra tänker här kan jag inte ens giss mig till.
Kanske det har nåt med att ändträt kan suga upp vatten som lägger sig på plinten?
Gör du en rejäl skarv så kan du å andra sidan ha den var som helst, men 20 cm spikbleck lär inte bli tillräckligt starkt om du har 2 meter mellan plintarna.
om du å andra sidan skarvar med plank på båda sidorna, och limmar med polyuretanlim (vattenfast) så blir nog skarven lika stadig som en oskarvad regel.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2015, 14:29:21:21 »
Att skarva i direkt anslutning till en plint går bra, det blir en "momentfri" skarv till skillnad från om du skarvar mitt mellan två plintar. Man i det momentfria fallet bara en vertikal kraft att ta upp och det brukar gå bra med spikplåtar eller som jag nog skulle göra, ett par regelbitar och en näve 4" spik.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« Svar #6 skrivet: maj 13, 2015, 20:10:34:34 »
Du kan skarva med tunnare än själva bärlinan.Går säkert med typ trallvirke men du behöver nog
ha runt 80 cm 40 på var sida sen får du spika inte skruva, svårt säga men i alla fall runt 15 spik
på båda sidor om skarven och likadant andra sidan, spiken ska sitta i ett oregelbundet mönster
inte i rad för då spricker eller försvagar du istället ca 2 cm emellan. och se till att du även sätter intill skarven,
inte för nära skarven bara, du får pröva dig fram med antal lite. Skulle nog åka själv eller ta med ngn som kan
och välja ut till bjälklaget, så du inte får massa korkskruvar och kolla även in innan lite vilka längder
som de har så kan du ju kanske anpassa och spara många sköna kronor till annat.
Spikbleck är inte ngt dåligt men det kanske måste vara pressade vet ju när man införde
detta på takstolstillverkning att det var mycket starkare vilket gjorde att man slapp hålla på med alla dessa strävor.
Har jobbat med detta en del i forntiden 72-78 :o.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« Svar #7 skrivet: maj 13, 2015, 20:28:07:07 »
Jag anlitade samma snickare som byggt vårt hus. Här kan ni se hur de har skarvat bärlinorna.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad fredsan

SV: Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« Svar #8 skrivet: maj 13, 2015, 20:50:29:29 »
Tack alla snälla! Uppskattar verkligen er input.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« Svar #9 skrivet: maj 13, 2015, 21:08:26:26 »
Jag anlitade samma snickare som byggt vårt hus. Här kan ni se hur de har skarvat bärlinorna.
Att lägga omlott sådär ger ojämna spik/skruvrader, inte så snyggt om man är pedant.
Men annars funkar det, och skarvarna på plint/regel.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad falmarkspeter

SV: Beräkna svinn för inköp av trallvirke
« Svar #10 skrivet: maj 13, 2015, 22:53:06:06 »
Visst kan man skarva på plint / bärlina. Men med några nackdelar. Dels utnyttjas virkets bärförmåga sämre, dels så måste du skruva åsarna väldigt nära ändträet i skarven över bärlinan, med risk att det spricker.

Det optimala är ju att ha hellängder av bärlinor och åsar, kontinuerliga från ände till ände, dvs helt utan skarvar.

Måste man skarva är det bättre att skarva så att den fungerar som en kontinuerlig balk. Detta gör man genom en s.k. "gerberskarv" i momentnollpunkten enligt nedan.

Jag skulle rekommendera att du gör en skarv ungefär i 1/4-delspunkten (eller 1/5-delspunkten) i intilliggande fack. Se bifogad länk (3 bilden visar skarv på bärlinor) från altanen vi byggde förra sommaren. Då har du skarven i det gynnsammaste läget.
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/236567-antligen-altanbygge-efter-15-ar.html?perpage=9999#post2021933

En annan fördel är att det blir mindre spill från bärlinor och åsar.

Här visas likadan skarv på åsarna (till vänster om bärlinan i mitten)
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/236567-antligen-altanbygge-efter-15-ar.html?perpage=30#post2021973
« Senast ändrad: maj 13, 2015, 23:25:58:58 av falmarkspeter »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag