VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nytt vatten och Brom istället för klor  (läst 8758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus D

Nytt vatten och Brom istället för klor
« skrivet: mars 01, 2015, 18:52:14:14 »
Hej,

Har idag tömt ut mitt vatten p.g.a för hög CYA nivå. Tänkte prova Brom istället och se om jag klarar mig lite längre mellan vattenbytena. Har läst en del inlägg i Tråden som Falmarkspeter startade i början av Februari. Så om jag tolkat era inlägg rätt så bör jag nu göra enligt nedan när jag bytt vatten.

1. Klorchocka, kan göras även när vattnet är kallt, håll en hög nivå för att döda/ ta bort rester av cleaner.

2. När temp. är uppe på 38 grader, justera alla värden. PH, Alk....

3. När värdena är OK så ladda ett par bromtabletter (hur många ska jag ha i den flytande doseringsflottören ?) och öppna justering till Max

4. Efter några dagar är Brombanken uppbyggd och doseringsflottören kan då strypas. Vad bör man ligga på, min är graderad 0-10,

5. Använd aktivt syre ca varannan vecka för att frigöra brominer och boosta upp nivåerna.

Är detta rätt uppfattat, helt nybörjare på brom och bara haft SPA sedan i somras och det är en hel del att lära sig, inser jag nu.

Tacksam för inputs, 

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Nytt vatten och Brom istället för klor
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2015, 00:12:42:42 »
Hej !

Du har väl i stort sett rätt men det är några saker som du kan göra .

1. Klorchockning i början bör vara över 10 PPM unde minst 1 timma innan du låter klorvärdet sjunka ner till 1-3 ppm innan du börjar med vattenbalansen. Kom ihåg att vädrar noga med öppet lock så att du inte förstör locket, ta ut kuddarna under denna process.

2. Du kan börja balansera vattnet tidigare, vissa kemtillverkare rekommenderar ca 20 grader för att Kemen ska lösas upp snabbare, alka 80-120 PPM, PH 7,2-7,6 PPM, hårdheten runt 200 ppm. Börja alltid med Alkaniteten, sen PH och till sist hårdheten. Kom ihåg att Alka och PH kemikalierna påverkar varandra och att du ofta måste justera i flera steg. Gör små justeringar och se hur ditt vatten reagerar. Vänta i minst 1 timme mellan mätningarna efter du har gjort en justering så du inte åker på JOJO effekt och får kompensera fram och tillbaks för att du haft för bråttom och kemikalierna inte hunnit stabiliserats.

3. Fyll dosören med tabletter, 4-6 st beroende på vilken flottör du har, öppna den på full dosering i början, och justera sedan ner efter hand den börjat visa utslag på bromet.

4. Rekommenderad brominvärdet i ett spabad är 3-5 PPM , vad dosören ska stå på är beroende på hur stor vattenmängd du har i badet. Kom ihåg att om du kör med Delphin bromtabletter så ska du även använda  flytande Spa Chock Support för full effekt.  Det kan ta upp till 10 dagar innan du får igång bromineproduktionen för fullt, därför bör du använda Aktivt syre och chocka var annan dag i början så att du upprätthåller en fullgod desinfektion i början, så det inte börjar hända nåt med vattnet innan Bromin produktionen är i full gång. PH och Alka kan hoppa lite de första 14 dagarna men brukar lugna ner sig och bli stabila då brominbanken i vattnet stabiliserats.

5. Sen rekommenderar jag att du alltid, oavsett brom eller klor ska chocka ditt spa med aktivt syre minst 1 gång varje vecka för att rensa (oxidera) vattnet från bundna bromaminerna/kloraminerna , hjälper även till med att bygga upp bromineproduktionen i ditt bad.

6. Skulle även vilja rekommendera en chockning med Spa Oxi Booster någon gång i månaden då denna produkt är kraftigare och effektivare än Aktivt Syre .

Lycka till.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad liamab

SV: Nytt vatten och Brom istället för klor
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2015, 10:16:01:01 »
Ska bli intressant och se hur det fungerar mot klor och om du rekommenderar att man ska använda det istället.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan