VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: vintertäckning - frigolit?  (läst 6431 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mangs

vintertäckning - frigolit?
« skrivet: oktober 18, 2005, 13:42:59:59 »
Köpte ett hus i vintras och har inte kunnat använda poolen pga läckage mm mm  :(. Nu verkar det dock som om läckan är lagad lagom till vintersäsongen. ;) Poolen är gjuten med mosaik istället för liner. För att undvika att mosaiken lossnar pga issprängningar (vilket hänt tidigare pga den tidigare ägaren kört med helt tom pool under vinterhalvåret  >:(  )så hade vi tänkt köra med fylld pool och sedan någon typ av vintertäcke. Poolen befinner sig i Skåne så det lär inte bli tal om några större mängder snö och förhoppningsvis bara några få minusgrader. Vi hade tänkt som så att vi bygger ett regelverk runt och över poolen och sedan täcker hela poolen 4*6m med frigolitskivor i tjockleken 7-10cm. Sedan täcka allting med någon presenning eller liknande. Någon som har någon bättre idé?

Jag är inte intresserad av att lägga ut alltför mycket mer pengar då jag redan lagt ner massor på poolen utan att få bada en enda gång.

Jag har hört att vissa lagt frigoliten direkt på vattenytan? Detta skulle ju i så fall var betydligt enklare. Hur funkar det med isoleringen då? I andra fallet kommer det ju vara ett lager med ca 15 cm luft mellan vattnet och frigoliten.

Tack på förhand!
« Senast ändrad: oktober 18, 2005, 13:45:03:03 av mangs »

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:vintertäckning - frigolit?
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2005, 14:34:47:47 »
Jag kan väl inte så väldigt mycket om täckning med frigolit, men jag tycker det låter bra som du tänker göra!

Glömde säga att du har väl t ex. plastdunkar, fyllde till en tredje del med sand flytande i poolen, som tar emot isens expansion? Is tar mer plats än vatten!
« Senast ändrad: oktober 18, 2005, 14:39:43:43 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Omara

Re:vintertäckning - frigolit?
« Svar #2 skrivet: november 04, 2005, 15:46:02:02 »
Har du bottenventil på poolen?
I så fall kan du låta poolen frysa till lite grann och sedan pumpa ut lite vatten så har du fått ett isolerande vaccum skickt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:vintertäckning - frigolit?
« Svar #3 skrivet: november 04, 2005, 20:15:11:11 »
Har du bottenventil på poolen?
I så fall kan du låta poolen frysa till lite grann och sedan pumpa ut lite vatten så har du fått ett isolerande vaccum skickt.
Isen får nog vara ganska tjock för att inte gå sönder när man sänker nivån under isen, sen kommer hela istyngden att belasta väggarna, jag tycker det låter som en dålig idé!
Men någon har kanske provat och kan delge oss resultet?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Omara

Re:vintertäckning - frigolit?
« Svar #4 skrivet: november 07, 2005, 09:23:24:24 »
Det är ju en gjuten pool. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna bli några problem om den är byggd på rätt sätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan