CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?  (läst 1435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?
« skrivet: augusti 30, 2021, 16:41:13:13 »
Finns det någon typ smart lösning till pem 32 i plast typ 3vägs ventil hade ju vart kanon med kran så ena vägen kunde tömma, så slipper man lossa kopplingar vid värmeväxlaren lr under altandäcket för att tömma slangarna. Skulle helst inte vilja köpa 2st till kulventiler samt 3vägs kopplingar och använda en kort pemslangbit från vardera till kulventil som är öppen och på det viset tömma. Men kanske är ända lösningen. Om man inte vill hålla på med luft uppe vid poolen osv. Har pump och filter kvar över vintern så det funkar inge bra längre.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2021, 17:07:19:19 »
Finns väl ingen färdig lösning, man bygger o limmar själv precis som med alla andra rörkopplingar , jag bara vrider tar 1 sek sen är både värmaren och alla rör bort till bypassen som är inomhus tömda på vatten !

Utloggad TommyC

SV: Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2021, 20:52:55:55 »
Mellan kulan som öppnar eller stänger ventilen och ventilhuset där kulan befinner sig samlas det vatten. En horisonellt placerad ventil kan inte dränera vattnet. Därmed kan ventilen frysa sönder. Jag råkade ut för en sönderfrusen ventil efter flera år utan problem. Efter att ha studerat ventilens innanmäte förstår jag inte att de inte fryser sönder oftare. Numera plockar jag in alla ventiler i värmen över vintern.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2021, 22:21:15:15 »
Haft dessa i 12 år... även vintrar med 20 minus. Inget fryst önnu så risken de kommande 12 åren bryr jag mig inte om.. o skulle en ventil frysa sönder är det några 100 lappar att limma dit en ny.
Krukor med rund form är väldigt tåliga för frosttryck. Troligen är kulformen i ventilen detta också
« Senast ändrad: augusti 31, 2021, 22:24:59:59 av nyburjare »

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?
« Svar #4 skrivet: september 01, 2021, 16:48:40:40 »
Jag kör ju PEM vilket enligt säker källa "klarar att frysa" det är dock biten ovan jord med poolflexslang som går till ner till pem, som egentligen bara behöver tömmas, men vilket är bökigt då den går typ till jorden och vill inte pilla där!  Det får väl bli en sån där lösning ändå, verkar ju inte finnas någon färdig "avtappnings" lösning för pem.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad TommyC

SV: Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?
« Svar #5 skrivet: september 01, 2021, 17:06:45:45 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?
« Svar #6 skrivet: september 01, 2021, 17:45:49:49 »
Ser ut som hela huset frysit och inte bara pga av vatten i "kulan" , kan tänka mig att det kan bli så om ventilen är  100 % horisontal
Räcker med några mm lutning så dräneras ventilen . där av har jag nog sluppit detta


Utloggad TommyC

SV: Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?
« Svar #7 skrivet: september 01, 2021, 18:06:04:04 »
Troligen vatten mellan kulan och ventilhuset, framför allt vattnet under kulan som inte kan dräneras som kan orsaka sprängning när det fryser. Kanske små skillnader i formen hos husets innnanmäte gör stor skillnad? Jag ingen bra förståelse av hur det kan hålla i 6 vintrar men frysa sönder den 7:e. Liten lutning från horisontalplanet är troligen gynnsamt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?
« Svar #8 skrivet: september 01, 2021, 19:16:01:01 »
Beror nog på att plasten åldras av tid men inte minst klor , blir kanske sprödare

Utloggad TommyC

SV: Tömma ur vattnet ur slangarna till värmeväxlaren i huset?
« Svar #9 skrivet: september 01, 2021, 19:29:49:49 »
Ja det är en rimlig huvudorsak. Solens UV-ljus brukar stå för största påverkan på plaster men även tåligheten mot klor varierar en hel del. Olika plastkvalitéer och därmed olika motståndskraft mot klor är en tänkbar orsak till skillnader i hållbarhet mellan olika typer/fabrikat av ventiler. Våra ventiler sitter i ett mörkt pumprum så ingen UV-påverkan här.

I år började även bypass-ventilen krångla. Den läcker lite i alla lägen förutom helt stängd och helt öppen. Det finns nog flera orsaker till att den typen har utgått.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag