Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterstänga ovanmarkpool, hur göra med klor?  (läst 1027 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Denzel

Vinterstänga ovanmarkpool, hur göra med klor?
« skrivet: augusti 29, 2021, 11:31:02:02 »
Jag har en stålväggspool på ca 22 kubik.

Jag är med på att pumpen ska gå tills vattnet är under 10 grader innan den stängs av för vintern.
Min fundering är hur man ska göra med klor fram tills dess.

Ska jag stoppa i ny klorpuck varje vecka tills dess?
Eller kan man låta det vara (vattnet blir grönt och "dåligt") för att sen chokklora och slänga i algmedel innan den stängs ner för vintern?

Min gissning är att det kommer ta ett par månader innan vattnen är tillräckligt kallt för att plocka bort pump o så.....

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstänga ovanmarkpool, hur göra med klor?
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2021, 22:43:42:42 »
NEJ !för tusan ,låt det inte bli alger ,,, hur tänker du nu ??

Men din ide låter rimlig, så gör jag med mina 55 kubik jag lägger en puck var 1,5 v , o kör pumpen på timer 4-5 timmar per dygn ..... i november brukar jag ha 10-12 grader. då kör jag en chock för att döda allt o låta den stå o gotta sig i detta under plåtarna till maj

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstänga ovanmarkpool, hur göra med klor?
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2021, 22:55:15:15 »
Hej,

När temperaturen understiger 10 grader är tillväxten av mikrobiologiskt liv mycket liten. Vidare är fritt klor mycket stabil vid denna temperatur.
Är vattnet rent kommer man ha en mycket lång tid med mätbar fritt klor.

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan