CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Smutsrand på glasfiberpool  (läst 7024 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

Smutsrand på glasfiberpool
« skrivet: juli 04, 2013, 20:02:11:11 »
En av båtägarna på jobbet har varje vår i flera år pratat om ett medel han hittat som är helt överlägset allt annat han provat på för att ta bort smutsranden i vattenlinjen på båten.

Tidigare har jag med som jag tyckt framgång kört polermaskin på plasten och fått bort t o m föroreningar som ätit sig in i matrialet och varit helt omöjliga att få bort med rengöringsmedel. I år kom jag ihåg att köpa hem mirakelmedlet för båtar i lagom tid till uppstart av poolen. Lagom skeptisk, trött och lite stressad körde jag på det vid 23-tiden kvällen när fyllningen skulle starta. Varför blir det alltid så att allt ska fixas i sista stund  <hmm>

Till min stora förvåning fick jag bort hela smutsranden på ca 15 minuter utan att gno hårt. Även en del andra märken försvann.

Vår pool är byggd med samma teknik som de flesta plastbåtar d v s glasfiberväv och polyersterplast som stomme med gelcoat och topcoat närmast ytan. Om medlet fungerar på en linerpool eller ens är lämpligt på en sådan har jag ingen aning.  <dontkn>

För en vanlig plastpool är det dock rena undermedlet <sol>

Turtle Marine Cleaner heter den makalösa smörjan
« Senast ändrad: juli 04, 2013, 22:41:30:30 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Smutsrand på glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2013, 21:20:26:26 »
...antar att det är vanlig oxalsyra? Det flesta produlter avsedda för detta innehåller samma sak. Även biltemas fälgrengöring om jag minns rätt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Smutsrand på glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2013, 07:12:03:03 »
Det kanske funkar med fälgrengöring men å andra sidan kan det vara värt att betala 119 kr för en flaska Turtle som är avsedd för ändamålet och kommer att räcka i 3-4 år. Turtle innehåller troligen en del andra ämnen som plasten mår bra av samt är utprovad och verifierad att det fungerar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Smutsrand på glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2013, 12:30:20:20 »
Fälgrengöringen ska förstås späs ut lite men kolla lite på båtforumen så ser du att det finns många huskurer för att få vattenlinjen ren.....alla på samma tema (oxalsyra).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Smutsrand på glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2013, 18:14:43:43 »
Ok, får studera det någon regning dag, tack för tips  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag