VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grumlig pool - hjälp!  (läst 2645 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #20 skrivet: juni 04, 2021, 15:40:36:36 »
Hej Rickard,

Har retat mig länge på dessa OK-värden.

Roger

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #21 skrivet: juni 04, 2021, 16:43:27:27 »
Angående värden och CYA så beror det på?

Problemet är inte CYA. Det är alla riktlinjer från branschen och olika myndigheter.

Folkhälsomyndighetens riktlinjer tar inte hänsyn till om CYA är närvarande. Branschen försöker ligga nära dessa riktlinjer men har blivit medveten de senaste åren om hur CYA påverkar desinfektionen.

De som mäter med ORP ser hur värden tokrasar när CYA finns närvarande.
På forumet långt innan jag blev medlem har jag sett grafer på CYA mm.

Många tidigare diskussioner där dolda säljare försöker argumentera emot de som försöker beskriva CYA.

Sen är det lite lustigt att ett multinationella företag har gjort studier i USA på triklor. Tyvärr såg de enbart på hur alger påverkas.

Dessa är mycket lätt att ta dö på. Bakterier kan vara långt mycket svårare att bli av med.

Det finns en otrolig lobby för cya-baserat klor och cya i USA.
I USA har man 1-4 ppm klor i vattnet.

För att vara garanterad desinfektion i sitt vatten har man räknat och testat att 13 ppm CYA, så klarar man uppmätt FC på 1ppm (vilket inte är riktigt FC eftersom en stor del sitter på CYA och är inte fritt klor).

Så några påstår att max CYA är 13 ppm. I Sverige kan rekommendationen ligga så lågt som 0,4 ppm FC.

Tror många via ditt forum de senaste åren blivit medveten om CYA?

Säger det igen. Problemet är inte CYA. Det är fasta riktlinjer och CYA ökar för varje puck.

Har man öppen pool kan man få en konstant mängd CYA som inte ökar.
CYA finns att köpa. Kallas hos en leverantör för klorbalans. Tanken med denna är att man tillsätter den en gång. Man får ett värde på CYA som man kan förhålla sig till. Sen kan man tillsätta kalciumhypoklorit, natriumhypoklorit eller ha en klorinator.

Fördelen med denna är att CYA inte ökar. Den är konstant.

Tyckte att Erik gjorde helt rätt att fråga om vilket klor som används. Troligen är tidigare halt CYA orsaken med låg klorhalt. Detta triggar bakterier att bilda en tjockare skyddande biofilm mot klor.

Ofta har det då ingen betydelse vilken klorhalt man då har. Här gäller mekanisk borstning med hög klorhalt. Vidare att hålla den hög.

Förbrukas kloret fort så har man mikroorganismer. CYA skyddar kloret från att brytas ner av solens uv-strålar.

Så kolla gärna hur fort kloret förbrukas/minskar?

Ibland kan kalk bildas av tex kalciumhypoklorit och högt pH tillsammans med hög alkalinitet.

Dina lyxpuckar sänker pH och alkalinitet.

Ofta får man höja pH och/eller alkalinitet. Detta i kombination med kalciumhypoklorit kan ge mjölkigt vatten.

Men i ditt fall tror jag mer på bakterier.

Roger

Utloggad lovoudden732

SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #22 skrivet: juni 04, 2021, 17:12:09:09 »
Enligt produktbladet till chockkloret vi kör med står det att det innehåller TROKLOSENNATRIUM, DIHYDRAT.

Men, vilket klor tycker ni man ska köra med? Bör vi byta helt från våra multiklor puckar? Eller borde man varva med annat? Vad föreslår ni? (Vi är helt gröna med det här med pool)  :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #23 skrivet: juni 04, 2021, 17:23:21:21 »
Enligt produktbladet till chockkloret vi kör med står det att det innehåller TROKLOSENNATRIUM, DIHYDRAT.

Men, vilket klor tycker ni man ska köra med? Bör vi byta helt från våra multiklor puckar? Eller borde man varva med annat? Vad föreslår ni? (Vi är helt gröna med det här med pool)  :)

Hej,
Det finns ofantliga mängder av namn på våra kemikalier. Detta är diklor.
Jag skulle föreslå att när du haft problem med ditt vatten. Vidare öppen pool som behöver CYA för att kloret inte ska tokförbrukas.

Kör ett tag med kalciumhypoklorit som brukar vara 20g tabletter. Dessa i kombination med den CYA du har i din pool fyller samma funktion som dina puckar gör.

Hade själv önskat att jag fick rätt råd och information när vi köpte pool.
Jag som kemist och sysslar med vattenrening fick problem.

Följde bara råden.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #24 skrivet: juni 04, 2021, 18:33:53:53 »
Hej,

Som räkneexempel ger 1kg av detta snabbklor en ökning med CYA med 20ppm i din pool. Förra årets CYA är kvar i vattnet.

Ofta behöver man inte mäta vissa parametrar. Det går att räkna baklänges.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan