VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur laga kopplingen?  (läst 2542 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Hur laga kopplingen?
« Svar #10 skrivet: juni 11, 2020, 09:02:46:46 »
Jag doserar chockklor ett par gånger om året i breddavloppet. Det är antagligen klokt att dosera det väldigt långsamt så det blir utspätt när man häller i det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad pool09

SV: Hur laga kopplingen? Kolla här!!!
« Svar #11 skrivet: juni 11, 2020, 19:58:59:59 »
Bifogar en halvmeter av slangen som satt vid bräddavloppet, och som också var anledningen till att vi nu har ny slang.    Spruckit lite här o där o är relativt skör. Dock från utsidan så det talar ju emot att det skulle vara något från kloret. Vi Chockklorerar i stort bara vid öppning  o stängning o har sällan problem med vattnet.

     Tror på otur vid tillverkningen ändå mest, resten av de 20 metrarna bort till förrådet var slangen som ny. Mycket märkligt. Men många av dessa knottror har spruckit rakt igenom.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur laga kopplingen?
« Svar #12 skrivet: juni 11, 2020, 20:12:33:33 »
Jag har bara PVC i teknik-rummet. Koppling till PEM-slang ut genom väggen. Inbillar mig att den är tåligare, inne i boden kan jag enkelt tömma alla slangar, men om det blir vatten kvar ute så tål PEM att frysa.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad pool09

SV: Hur laga kopplingen?
« Svar #13 skrivet: juni 11, 2020, 20:30:45:45 »
Denna slang har ju varje vinter varit utan vatten.        Märkligt är det,  resten är ju som ny o normalt ska inte detta hända.      Ja ja, åkte på drygt 25m ny slang, lite lim o rengöring, samt en jä... massa jobb.  :).   2000kr ca men nu är alla limningar gjorda. Kunde varit betydligt värre.       La ner dubbla rör så skulle detta hända igen kan jag byta slang utan att gräva.  :).   Varit lite tveksamt vädret så vi inte har inte tappat såååå mycket i tid. Imorgon börjar vi värma vattnet o återställa tomten!   

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan