VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med angrepp på liner  (läst 7087 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #10 skrivet: april 22, 2021, 10:32:31:31 »
Intressant att du säger Halland...bor själv i södra Halland, så du menar att det är som på kontinenten här? :-)
Det var ju iofs en väldigt smidig lösning kan jag tycka.

Beror på var på kontinenten förstås, men vad jag avser är inte direkt vackert väder utan istället UV-strålning. Det är skillnad mellan södra, mellersta och norra Sverige. Det är många som lägger dyra pengar på mosaikliner, platssvetsade med trappor osv. Ligger poolen i läge så syns det på linern ovan vattenlinjen efter några år på den exponerade sidan.

En liner bör vara genomfärgad för att hålla bättre. En vit liner med screentryck är aldrig idealisk, hur mycket UV-protect coated den än är. Har själv högsta UV-klass men tittar man noga i den femåriga garantin så gäller den bara genombrytning och att missfärgning/fläckar/blekning inte omfattas. Dessa mosaik-screentryckta liners brukar även ha lägre högsta temperatur.

Som sagt vanligt fenomen och det finns dessa firmor som lever på att lösa det lite smidigt.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #11 skrivet: april 22, 2021, 11:50:20:20 »
Vi har väl haft tur då. I år har vi haft poolen i 10 år, ska ta en bild någon gång när det är varmt på en reservbit som legat i garaget och poolen i sydhörnet där mest sol kommer åt. Jag har upplevt att det är ingen som helst solblekning i vår pool.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #12 skrivet: april 22, 2021, 19:10:57:57 »
Dels beror det på din liner. Om det är en mosaikliner med screentryck på en egentligen vit liner så är det bara att gratulera. Det finns säkert också en del tillverkare som är bättre än andra. Är det dessutom en genomfärgad liner så är det dessutom mer förväntat att den håller bättre.

Sedan handlar det ju om hur solen når linern, hur mycket och var i landet man bor.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #13 skrivet: april 22, 2021, 19:55:50:50 »
Hej du har säkert rätt om olika kvalitet på liners.
Troligen så bleker kloret mer än solens UV-strålning. Men mycket smart med en board som snyggar till ovandelen.

Den ursprungliga bilden i tråden kan små bubblor ses i linern.

Hög temperatur och låg "kalkhalt" kan medföra att kalcium läcker ut i poolen från linern och skapar ett hålrum där vatten eller klor kan ta sig in. Ökad temperatur gör att detta sväller.

Tror att det är därför man har maxtemperatur för en liner och att produkten höj kalk finns?

Verkar vara så att mosaik har 28 grader som max? andra högre som 30 grader.

Nu kommer en killgissning från det jag kan/förstår.

Har man kalcium eller hög kalkhalt i poolen kommer aldrig detta att inträffa.

Roger


Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #14 skrivet: april 22, 2021, 22:56:24:24 »
Hej du har säkert rätt om olika kvalitet på liners.
Troligen så bleker kloret mer än solens UV-strålning. Men mycket smart med en board som snyggar till ovandelen.

Den ursprungliga bilden i tråden kan små bubblor ses i linern.

Hög temperatur och låg "kalkhalt" kan medföra att kalcium läcker ut i poolen från linern och skapar ett hålrum där vatten eller klor kan ta sig in. Ökad temperatur gör att detta sväller.

Tror att det är därför man har maxtemperatur för en liner och att produkten höj kalk finns?

Verkar vara så att mosaik har 28 grader som max? andra högre som 30 grader.

Nu kommer en killgissning från det jag kan/förstår.

Har man kalcium eller hög kalkhalt i poolen kommer aldrig detta att inträffa.

Roger

Tja, jag fick liknande ovanför vattenlinjen på exakt de delar av linern som nästan precis hela dagen ligger i ljuset konstant. Där jag bor har vi läskigt kalkhaltigt vatten. Man får skura duschväggar och handfat hela tiden för allt kalk i vattnet som sätter sig. Samma vatten används för poolen. Så vore det tvärtom så kanske.

Det enda jag kan se är att det stämmer exakt med det konstant UV-utsatta området. Sedan kanske det är andra faktorer som gör själva problemet men UV-ljus verkar vara en möjliggöra. Andra linern som blev på exakt samma vis på exakt samma ställe.

Nu blir det Borderchoice bård så håller linern ett antal år till. Därefter blir det en infärgad liner. Inga screentryckshistorier mer. Tittar man runt på Borderchoice filmer och bilder på deras site så ser jag flera med liknande problem.

Hursom skall bara få upp tempen och sedan sänka vattennivån lite så blir det fint igen med ny bård. 

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #15 skrivet: april 22, 2021, 23:08:39:39 »
Hej,

Har du mätt halten bundet klor?
Vidare vilken typ av klor använder du?
Roger
« Senast ändrad: april 22, 2021, 23:14:20:20 av Roger. »

Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #16 skrivet: april 23, 2021, 16:51:25:25 »
För min del så undviker jag bundet klor genom att se till att använda kalciumhypoklorit, dvs typ dagsklorpuckar varannan/tredje dag. Fritt klor för mig = totalt klor.

Undviker klorblockande cyanursyra som finns i veckopuckar typ. Skulle bara drista mig till att använda veckopuck om man faktiskt var bortrest.

Min liner är som ny på alla ställen utom i den mest solutsatta sydvästra kortsidan och en bit mot anslutande långsida. Denna liner och den förra. De börjar ge sig lite efter ca fem säsonger på exakt samma ställe - ingen annanstans på linern.

Jättekänt fenomen ute i Europa att UV-sliter på screentryckta liners. Sverige är avlångt och vi har olika långa säsonger med skiftande UV-strålning (det innebär inte att man har mer sol eller mer vackert väder i söder, bara lite högre UV-tal och längre säsong). Poolåterförsäljarna talar om starkt UV-skydd som en feature, 5-årig tillverkargaranti gäller bara genombrytning. Genomfärgade liners är vanligast på kontinenten. Tror det talar för sig självt.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #17 skrivet: april 23, 2021, 17:15:21:21 »
För min del så undviker jag bundet klor genom att se till att använda kalciumhypoklorit, dvs typ dagsklorpuckar varannan/tredje dag. Fritt klor för mig = totalt klor.

?

Så om man använder kalciumhypoklorit  som desinfektion i en pool så tillförs aldrig organisk smuts i vattnet, eller menar du att kalciumhypoklorit  inte alls fungerar som desinfektionsmedel i vattnet?
Förstår inte alls vad du menar, alternativt har du ingen aning om vad du skriver.

Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #18 skrivet: april 23, 2021, 22:25:44:44 »
Nej,

Kalciumhypoklorit (typ dagsklor, chockklor) är fritt från klorblockerande cyanursyra. Det renar poolen utan att skapa problem (rätt doserat).

I produkter typ veckoklorpuckar finns cyanursyra som ser till att allt typ bromsa kloret så att det blir lagom under uppåt en vecka. Problemet är att cyanursyra lagras i poolen och det blir svårare och svårare att få till fritt klor i poolen som renar. Dvs inte bra.

Om det går lite långt med cyanursyraaggregering (om man typ använder veckoklor hela tiden) så har man till slut en klorluktande pool som inte renar. Då har man för stora mängder oanvändbart bundet klor (som man inte vill ha) men mycket lite fritt renande klor (som man vill ha). Den sammanlagda mängden mängden klor, fritt plus bundet anges som totalt klor.

Så se till att ha låga mängder med bundet klor. I bästa fall är fritt klor = totalt klor och på rätt nivå. Dvs använd klorprodukter utan cyanursyra. Undvik så långt möjligt klorprodukter som innehåller cyanursyra (bra veckoklor om man faktiskt är bortrest typ) då det i längden försvårar poolrening.

Ren kalciumhypoklorit är grejen.

« Senast ändrad: april 23, 2021, 22:45:48:48 av kenta2 »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #19 skrivet: april 23, 2021, 23:15:39:39 »
Du har missförstått begreppet bundet klor. Bundet klor är när det fria kloret reagerat med föroreningarna och bildar kloraminer.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8762.msg66041#msg66041
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan