VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sand i poolen..  (läst 11933 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gutebarnet

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: VISBY
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 75 ton jord borta för hand, lite jobb men det gick
    • Visa profil
Sand i poolen..
« skrivet: mars 15, 2010, 17:51:50:50 »
Hallå alla.
Börjar fundera lite på pool säsongen nu när snön börjar försvinna föra året var första sommaren med pool o hade sand på botten hela tiden dammsugade upp den men sen var den tillbaka gjorde backspolning (eller vad det nu heter rent sand filtret) flera gången men inget hjälpte, kollade att det inte var för mycket sand i det. finns det någon packning längs ner som kan ha hamnat fel.

snart är det bad igen.

Poolgiganten

Utloggad PoolStore

SV: Sand i poolen..
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2010, 22:01:08:08 »
Hej,

Kan vara en dysa (silarna i botten av sandfiltret) som gått sönder eller lossnat.

mvh
Daniel

Utloggad gutebarnet

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: VISBY
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 75 ton jord borta för hand, lite jobb men det gick
    • Visa profil
SV: Sand i poolen..
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2010, 22:33:40:40 »
ok. då är det bara att tömma ur sanden o kolla antar jag.
tack för svar

Utloggad suezen

SV: Sand i poolen..
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2010, 23:26:55:55 »
Kolla även så din sand har rätt grovlek enligt vad tillverkaren av filtret rekomenderar, har du för fin sand kan det spolas ut i poolen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand i poolen..
« Svar #4 skrivet: mars 16, 2010, 11:36:23:23 »
I mitt filter var det centralventilen som läckte (finns en special-o-ring där) trots att tätningen såg OK ut.
Blev bra när jag bytte centralventil.

Vilken typ av filter har du, jag har en centralventil liggande som är OK, till ett astralfilter, toppmonterat.
(Var tvungen att köpa nytt filter förra sommarn då mitt gamla började läcka)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gutebarnet

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: VISBY
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 75 ton jord borta för hand, lite jobb men det gick
    • Visa profil
SV: Sand i poolen..
« Svar #5 skrivet: mars 16, 2010, 12:52:07:07 »
I mitt filter var det centralventilen som läckte (finns en special-o-ring där) trots att tätningen såg OK ut.
Blev bra när jag bytte centralventil.

Vilken typ av filter har du, jag har en centralventil liggande som är OK, till ett astralfilter, toppmonterat.
(Var tvungen att köpa nytt filter förra sommarn då mitt gamla började läcka)

Har ett astralfilter toppmonterat. vart sitter centralventilen? kandke man kan börja kolla den.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand i poolen..
« Svar #6 skrivet: mars 16, 2010, 13:01:21:21 »
Det är den svarta toppen, med handtaget.
Går skruva isär och rengöra/smörja/kolla o-ringen.
I mitt fall såg det bra ut, men blev lite bättre varje gång jag uppnade och servade - men aldrig riktigt bra, till sist hade jag sönder den när jag skulle flytta på filtret så jag fick lov att köpa en ny - och efter det har det aldrig kommit nån sand i poolen.

Kan tillägga att jag tömde filtret två gånger för att källa rören i botten utan framgång...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gutebarnet

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: VISBY
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 75 ton jord borta för hand, lite jobb men det gick
    • Visa profil
SV: Sand i poolen..
« Svar #7 skrivet: mars 16, 2010, 13:12:01:01 »
Det är den svarta toppen, med handtaget.
Går skruva isär och rengöra/smörja/kolla o-ringen.
I mitt fall såg det bra ut, men blev lite bättre varje gång jag uppnade och servade - men aldrig riktigt bra, till sist hade jag sönder den när jag skulle flytta på filtret så jag fick lov att köpa en ny - och efter det har det aldrig kommit nån sand i poolen.

Kan tillägga att jag tömde filtret två gånger för att källa rören i botten utan framgång...
ok skall kolla på det. när jag fick hem filter pump o allt så var "röret" löst inne i filtret fick ditt det men såg aldrig om det var någon packning längst ner. men börja kassta ur 100 kilo sand låter ju inget kul..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand i poolen..
« Svar #8 skrivet: mars 17, 2010, 08:41:40:40 »
Jag är inte helt säker, men jag tror inte att det sitter nån tätning där nere, röret är bara instucket i en "kopp" i botten av filtret.
Om du kollar på nedanstående bild så finns en o-ring längst upp på röret (10), men inte nåt liknande längst ned.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gutebarnet

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: VISBY
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 75 ton jord borta för hand, lite jobb men det gick
    • Visa profil
SV: Sand i poolen..
« Svar #9 skrivet: mars 17, 2010, 13:39:00:00 »
Jag är inte helt säker, men jag tror inte att det sitter nån tätning där nere, röret är bara instucket i en "kopp" i botten av filtret.
Om du kollar på nedanstående bild så finns en o-ring längst upp på röret (10), men inte nåt liknande längst ned.
tack så mycket för den hjälpte mycket. skall kolla sakerna uppe då. men måste ju gå att reklamera då för det har ju alltid varit sand som kommit ur sen filtret var nytt o sanden fick jag ju med samtidigt så det skall ju vara rätt storlek.
tack igen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan