Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montering av stensarg  (läst 6657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Montering av stensarg
« skrivet: juni 16, 2011, 21:07:11:11 »
Jag har letat runt bland alla möjliga sidor hos försäljare, men ingenstans har jag hittat hur sargen fästs/monteras. Ställde frågan till leverantören men fick bara svar på en annan fråga i samma mail.

Tänkte köpa brädor som ska monteras ovanpå kanten (men under framtida sarg) i morgon, därför ställer jag frågan här.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: Montering av stensarg
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2011, 08:59:36:36 »
Vi har stenläggning runt poolen, stenarna är ungefär av samma storlek som gatustenar ca 10x10 cm. För att få ett underlag för vår stensarg så lade jag ett lager sådana stenar runt hela poolen, två i bredd. Dessa stenar är lägre än stenläggningen i övrigt och gör att stensargen kommer i samma höjd som poolkanten och stenläggningen. Mellan stenarna i detta underlag för sargen lade jag betong så att stenarna liksom är murade kant i kant runt poolen. På detta undelag har jag sedan limmat srgen med sättlim. Har fungerar mycket bra i fem år nu.

MVH

Utloggad Megafonen

SV: Montering av stensarg
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2011, 11:59:24:24 »
Hej,

Vår poolsarg i sten limades med PL400 (på tryckimp. trä) och sitter bra efter tre år.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montering av stensarg
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2011, 16:50:28:28 »
PL400 (eller liknande) var jag inne på. Jag har ju byggt med Thermomur, alltså är överkant 25 cm bred, varav de yttersta 5 cm på varje sida är frigolit. Någon sa till mig att jag skulle köra med 28x95 och sedan ska man gjuta resten, men jag tänker nog köra två st. 45x145 som jag kapar till så att de tillsammans blir 250, alternativt en 45x145 och en 45x95 med en liten glipa i mitten som jag sedan fyller med lämpligt material. Jag får se...
Det ska helst bli klart i helgen (sabbatsår från Vätternrundan, har lyckats med 10 målgångar) eftersom det är midsommar nästa helg och sedan kommer linerkillen på torsdagen efter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Valle

SV: Montering av stensarg
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2011, 11:28:10:10 »
Hej Erikn
Jag monterade min sarg på tryckt virke med PL400 men Jag skruvade även dit bitar av galvat hålband för att limklickarna skulle få bättre fäste. Jag fick detta råd ifrån Ecopool som har byggt en del pooler genom åren.

Lycka till med bygget!

Valle
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montering av stensarg
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2011, 16:01:28:28 »
Det ska jag praktisera det tipset. Har varit och köpt virke på fm, det blev 45x120 som jag skruvar dit. Håller på just nu, var in och drack vatten och kollade forumet. Varmt som sjutton, hoppas att det håller i sig och inte blir regn som de lovat.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan