CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har blivit med plastpool på ca 19 kubik  (läst 8906 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Buggeroff

Har blivit med plastpool på ca 19 kubik
« skrivet: april 29, 2008, 19:36:22:22 »
Tjena allihopa...


Skulle vilja ha lite hjälp med uppstarts tips på min pool.
Köpte en Fun Zone oval på ca 19 kubik tror jag det var,
Intex har någe liknande med stöttor på långsidorna.
Plan mark det vet jag är A & O, men ska man lägga lite friggolit
i botten efter poolens form...eller några tips?
Jag kommer ju skita i det medföljande pump och filter för det "suger" (inte)  8)
Några bra (relativt) billiga exempel på pump, sandfilter i paket för nånn bra "peng"?
Finns ju allt från Harald Nyborg till Bauhaus och Hornbach.... dom har u en del.
Frågan är om ca 6 kubik i timmen räcker för min 19 kubiks pool?
Finns det något enkelt sätt att räkna ut hur många kubik i timmen som ska vråla
igenom pump och filter kontra storleken på poolen?
Vilket är det enklaste sättet att hålla poolen ren och fin med alla dessa tillsatser,
samt vad ska man köpa förrutom klor?

Jaja...det kommer nog en del mer frågor i detta. Poolen ska iofs inte upp förrän i mitten av juni, köpt hus och har inte tillträde förrän då :(

Mvh... <antman>

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Har blivit med plastpool på ca 19 kubik
« Svar #1 skrivet: april 29, 2008, 20:45:43:43 »
Hej o välkommen.  :)

Är det sandfilter med till poolen o pumpar den pumpen 6 kubik i timmen?
På tre timmar så pumpar den 18 kubik o vattnet ska gå genom filtret ca: 4 gånger per dygn.
4 gånger blir 12 timmars gångtid, om jag inte har räknat bort mig. <hmm>
Hur många hk är pumpen på?

Det du behöver mer är Ph-minus, Ph-plus, o chockklor(pulverform). Det kan även vara bra att ha "Flocksticks" hemma. Det binder metaller i vattnet o gör det spegelklart.
En rekommendation är att köpa det som säljs i rullar att lägga i skimmern, det är lättare att handskas med. Det går direkt till filtret o fastnar där. Det flytande häller man i poolen o måste då dammsugas upp från botten. Lägger sig som små dammtussar på botten. Efter vad jag läst här så är det inte så lätt att få upp dessa.


Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Buggeroff

SV: Har blivit med plastpool på ca 19 kubik
« Svar #2 skrivet: april 29, 2008, 22:45:50:50 »
Hej igen...

Nej det är inget sandfilter som följer med, det är det vanliga Intexliknande lilla filter och pump i ett, filterpatron.
Den som pumpade ca 6 kubik i timmen är en liten "pumpstation" (pump, sandfilter och allt som hör därtill) som jag tänkt köpa vid tillfälle. Undrade bara om det kanske inte var tillräckligt med 6 kubik/tim? Men det klarar sig med bra mått isåfall. Eller?

Iofs så har jag redan en pump stående på firman jag jobbar på, jag jobbar ju med pumpar till vardags  :D
Det är en sådan här, 12:an och vad jag kan utläsa så pumpar denna hela 15 kubik/tim. Jag kanske ska bygga vidare på denna? Har bytt kullager i motor och mekanisk tätning i den, en jäkla bra fart på vattnet har den i alla fall:

http://www.galaxypoolequipment.de/catalog/Poolpumpe_%2B_Pumpen/Schwimmbadpumpe_Swimtec_Superpump_12_230_V::3842.html

275 euro har jag inte betalat, snarare o:-  <antman>

Har ingen skimmer i denna pooltyp, men har hört om att det finns även till denna pooltyp, en sådan som flyter i kanten. Det som man köper på rullar till "flocken" låter som en idé.

En annan fråga är hur länge ni har era "pumpstationer" igång per dygn?

Mvh...

Utloggad Fia

SV: Har blivit med plastpool på ca 19 kubik
« Svar #3 skrivet: april 29, 2008, 23:16:08:08 »
Jag tycker nog den pumpen räcker som du tänkt att köpa. Kolla med säljaren hur många kubik de max rekommenderar till den.

Om du har polyester filter så kan du inte använda flocksticksen, det skrävs sandfilter till den typen av flockningsmedel. Det man kan använda till polyesterfilter är ett medel som heter "Klar-i-max" o finns hos Miami Pool. Det ska ha samma verkan.

Pumpen som du har "ståendes" tror jag blir för stark o sen måste man följa upp med  filterstorleken så att de passar ihop. Pumpen måste ju ligga någonstans mellan 0,75-1,00 hk, eller??

Min pump går ca:11 timmar varje dag under säsong.30 kubik o pump 1,00 hk.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Har blivit med plastpool på ca 19 kubik
« Svar #4 skrivet: april 30, 2008, 06:16:42:42 »
Det du behöver mer är Ph-minus, Ph-plus, o chockklor(pulverform).

Lugna dig med att köpa Ph minus och Ph plus. Det kostar ca 300/flaska. Om du istället köper både veckoklor och klortabletter så kan du reglera ph-halten genom att växla mellan dessa. Veckopuckar sänker ph. Klortabletter höjer ph. Hmm, hoppas att det inte var tvärtom. Hursomhelst så använd veckopuckar som bas. När ph sjunker så växlar du till klortabletter tills värdena är ok igen. osv.

Jag köper bara Ph plus resp minus om det blir akut kris.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag