Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?  (läst 2849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?
« Svar #10 skrivet: maj 02, 2020, 11:18:07:07 »
Våra första sex somrar med pool hade vi varken värmepump eller tak. Poolen täcktes då av en typ av bättre bubbelplast när den inte användes. Vattentemperaturen låg ofta på 22-26 grader. Bara pooltak ger typiskt 3-4 grader högre vattentemparatur.

Jag skulle i ert läge förbereda för pooltak men vänta med den investeringen tills ekonomin tillåter. Med en bra täckning över poolen när den inte används samt en tillräckligt stor värmepump klarar man sig ganska långt.

Det där paketet ser ju komplett ut men jag kan inget om JF. Det finns ganska många trådar här med nöjda ägare av JF-pooler.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?
« Svar #11 skrivet: maj 02, 2020, 14:07:20:20 »
Jag har inte heller någon erfarenhet av just stålväggspooler, men jag har läst många trådar här. Just de som har från J&F verkar väldigt nöjda, det är min referens. Personligen skulle jag välja thermopool igen om jag skulle bygga.
Av princip är jag emot att köpa något som senare ska bytas ut. För mig känns det fel att lägga pengar på något jag inte vill ha. Därför tycker jag att man inte ska kompromissa med pooltaket. Om man har annan täckning måste den vara godkänd att gå på eller så ska poolen vara inhägnad så inte någon olycka sker. Du är trots allt ansvarig för det som händer på din fastighet, även om grannens unge eller hund ramlar i.
Med en budget på 100k rymms ett tak. Men allt beror ju också på om det är tänkt om annat med ska få plats däri. Ska du anlita en grävare, bygga altan etc? Då kommer det bli tight.
Mitt tak kostade ca 55k inkl transport har jag för mig. Gissar att allt landade på 300-350k, men jag anlitade också en grävare som hade mycket att göra i min sluttningstomt. I priset ingår även 100kvm altan, automation, städrobot etc.
Är det värt det? Jajjamen! Mycket mer än att ha en ny bil, sommarstuga, hemmabio, båt eller vad nu andra lägger sina pengar på. Men det är jag det.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad JensLamprecht

SV: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?
« Svar #12 skrivet: maj 02, 2020, 16:49:51:51 »
I vår budget på 100k behöver allt till poolen ingå + trädäck + lite grävarbete/material+elektriker.

Har en grävare som kommer och gör annat i närheten och då passar på att "hyvla av" gräsmattan och sprida lite lämpligt material (15-20cm stenmjöl?) som jag sedan paddar etc.
Grävare+material  10k (?)
Poolen 22k
Trädäck ca 65m2 ca20k
Isolering under och runt om ?k
Pooltak ca 45k kvar......

Blir nog svårt att få till pooltak i budgeten eller tänker jag fel?



Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?
« Svar #13 skrivet: maj 02, 2020, 18:57:51:51 »
Grävare + men är jättesvårt att uppskatta. Priset beror på många faktorer. Bara grävaren själv kan svara på hur mycket han vill ha för just ditt projekt. Den första jag pratade med ville ha nästan 175k av mig, grävare nummer två löste det för 65k.
Isolering är småpengar i sammanhanget säg 3-4k Max 5.
Tror inte du klarar ett trädäck med 20k. Men åter igen, Det beror på..
Men du har nog rätt i att pooltaket inte rymms.

Du kanske slutar som jag gjorde. Hela idén med pool väcktes av att jag såg att det gick att köpa ett "komplett" poolpaket för 25k. Sedan läste jag på, blev frälst och bygde upp ett rejält habegär. Tillslut kostade det lite mer än så, poolen är nästan den billigare detaljen i projektet ;)
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad JensLamprecht

SV: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?
« Svar #14 skrivet: maj 03, 2020, 00:52:40:40 »
Det blir inte mycket grävning, max ett par timmar och 20k för altanen räknade jag ut på byggmax hemsida så det stämmer nog ganska väl, jag har byggt några stycken och jag tycker definitivt att byggmax uträkningar är dyrare än vad jag bygger per m2.

Inväntar en andra offert från en konkurrent, återkommer då

Utloggad JensLamprecht

SV: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?
« Svar #15 skrivet: maj 05, 2020, 19:05:02:02 »
Har funderat grubblat och tänkt, kikat på youtube etc

Varför kan man inte bara bygga poolstommen i tryckt virke?

Kollade lite och om jag använder 45*220 reglar som väggar (ca 1.5m) och 90*90 stolpar varje meter så borde det ju funka som stomme för en 4*8*1.5 eller?

Jag tänker att som extra stöttning kan man göra "1, 2, 3 trianglar" vid 3 stolpar på vardera sida där belastningen borde vara som störst - mitt på långsidorna alltså.

En sån stomme skulle kännas otroligt mycket mer tålig än en tunn plåtvägg. Fick ihop virke, skruv, beslag etc för strax under 20000 på byggmax.

Är jag helt ute och reser?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?
« Svar #16 skrivet: maj 05, 2020, 22:16:14:14 »
Funkar säkert, men även om träet är impregnerat så håller det inte för evigt. Trä lever och rör på sig, förr eller senare kommer det bli rötskador
.
Glöm inte att du behöver liner mm också.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad duley93

SV: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?
« Svar #17 skrivet: maj 07, 2020, 21:12:23:23 »
De har ju räknat fel på värmepumpen.  istället för att ge 20% rabatt så har de givit 80% rabatt. Från 24 eller om det var 25k så har de sedan dragit av 17k.... jäkligt bra pris... köp!!! ;-)

Utloggad TommyC

SV: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?
« Svar #18 skrivet: maj 07, 2020, 22:21:39:39 »
Hmm, köpa fel pryl motiverat av felräknad rabatt.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad henrik79

SV: Pooloffert basic 8 7.25*4.60- är det här ok?
« Svar #19 skrivet: maj 08, 2020, 08:11:52:52 »
Har en ovanmarkspool på 30 m2 och kör en 12kW 3 fas värmepump till den, vilket säljaren rekommenderade då ovanmarkspooler ofta har sämre isolering på sidorna. Har en högklassig solfolie från poolklor.se 500 my som förhoppningsvis håller värmen, men det går inte att jämföra med t.ex. en Thermopool med ett riktigt pooltak. Då kan man gå ner i värmepumpseffekt till kanske 9kW.

14 kW låter väldigt mycket om du frågar mig, och kolla upp att du har minst 3x10A matning fram till där den ska vara. Vi vill ha varmt i vattnet, därför körde vi på denna värmepump. Den har nu värmt 5 grader per dag då den gått från 10:00 till 18:00. Problemet i Sverige tycker jag är de kalla nätterna långt in i juni. Då tappar poolen några grader.

Kommer att komplettera med solvärme i framtiden för att dämpa elräkningen och ev isolering på sidorna, men de tär inte helt enkelt att få till snyggt om man inte gräver ner poolen eller gömmer den i ett trädäck om man har sluttande tomt.

Till slut, är väl inget fel att köpa den där pumpen med så pass mycket rabatt, den kommer ju att gå färre timmar än en 9kW som kanske får gå större delen av dagen för att hålla de där 28-29 graderna eller vad ni nu vill ha.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan