CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Få igång gammal pool  (läst 3286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad buttmanuel

Få igång gammal pool
« skrivet: maj 16, 2013, 08:37:48:48 »

Hej,

Vi köpte ett hus med pool och flyttade in i december. Det är en betongpool gjord på 70 talet (insprängd i ett berg och gjuten).

Varken jag eller min fru är övertygade om att vi vill ha pool, speciellt med att nu har fått barn och förhoppningsvis några till på väg kommande åren och har pga detta bestämt oss för att ge poolen ett år innan vi beslutar om vi ska ha den kvar eller fylla igen den.

Poolen är 5*10m och 1,2-2,3 djup och har varit igång förra året (ska ha kommit lite rost från filtret när den startades enligt grannen).

Iom att vi är osäkra om den ska få vara kvar så vill vi i år komma undan så billigt som möjligt och blir det så att vi tycker om det så planerar vi att investera i ett pooltak (säkerhet, värme mm..) Vi
kontaktade vi en poolfirma i vår hemstad för ett besök för att visa vad som måste göras för att billigast möjligt få igång poolen i år (en inköpslista) samt att visa oss hur den ska skötas.

Besöket gick bra, de var väldigt pedagogiska och trevliga men "inköpslistan" slutade på  ~20 000!
Filtret var ordentligt men troligtvis orginal och pumpen var utbytt för 5-6 år sedan men kan vara underdimensionerat. Om jag ska byta filter så kostade det inte så mycket extra att även få med en ny pump..

Nytt filter och pump (publik s-246, 1.0hk Max flo II)- 12 000
Rengöringskit - 3 000
Ersätta ett rör med plaströr - 1 000
Arbete - 3 000

Är detta rimliga priser (hittar betydligt billigare på nätet men vet ej vad som är bra och inte bra) samt måste allt bytas.

Bifogar bilder på vad jag har att arbeta med just nu. Alla ideer är välkomna men tänk på att jag är nybörjare och har aldrig startat upp en pool tidigare.



Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Få igång gammal pool
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2013, 22:03:50:50 »
Hej,

Om filter och pump fungerar så går det troligen bra att köra med de delarna tills vidare. Det jag kan undra över är elsäkerheten i installationen. Om ni inte kan bedöma det själva kan det vara en bra idé att be en elektriker se över säkerheten. Troligen är det inget problem men el och vatten kan bli farligt om det vill sig illa.

Det enda som ni måste köpa är kemikalier för uppstart typ chockklor och drift t ex veckoklorpuckar. Är det klor som förra ägarna använde? Har ni inte fått en genomgång av förra ägarna hur poolen sköts?

En håv och någon form av bottensug behöver ni också skaffa om det inte redan finns. Är det de sakerna som skulle ingå i rengöringskit för 3000 kr kanske?

Den enklaste bottensugen till moderna pooler kopplas till breddavloppet och använder då poolens vanliga pump vid bottenstädning. Har poolen breddavlopp? Annars får man fundera på någon annan lösning för rengöring av botten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ingvar

SV: Få igång gammal pool
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2013, 09:15:57:57 »
Jag tycker också ni ska försöka köra vidare på de grejer ni har under utvärderingsåret. Sen skulle jag rekommendera att gå upp ytterligare en storlek i pump och filter.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad buttmanuel

SV: Få igång gammal pool
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2013, 11:14:15:15 »
Hej,

Tacksam för era svar!

Bräddavlopp har vi (se bifogad bild) och i kitet så skulle det ingå chockklor mm.

Då följer jag era råd och kör igång poolen med befintlig utrustning och ser om allt fungerar. Frågor som då dyker upp är hur ofta ska man göra backspoling av filtret?

Tidigare ägaren tömde och rengjorde poolen inför varje sommar men beskedet från poolkillen var att detta inte skulle behövas utan att filtret skulle fånga upp detta bara man får bort det från kanterna och fiskar upp löv mm innan.

Hur gör ni och vad rekommenderar ni vid gjuten pool, ska den tömmas eller kan man behålla befintligt vatten?

Uppvärmningen består av en lång svart slang (PEM) på garagetaket.
1 Tillför detta något
2 Tillsammans med ett eventuellt pooltak nästa år, räcker detta som uppvärmning i Örebro?

Länk till poolvårdskitet som rekommenderades:
http://www.folkpool.se/pool-produkter/poolkemi-och-poolvard/poolvardsutrustning/stort-kemi-och-poolvardspaket-med-12-m-bottensugslang-4851120

Utloggad TommyC

SV: Få igång gammal pool
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2013, 11:47:26:26 »
Det kan ju vara en enkel löstning att köpa deras paket, den innehåller både det ni behöver men också en massa saker som ni troligen aldrig behöver.

Om det är en målad betongpool så kan ni ju skippa allt i paketet som har med liner att göra.

Jag skulle börja med:

Bottensughuvud 190 kr
Termometer 80 kr
Ev poolscrubber eller liknande borste 40 kr
Långverkansklor en st 3 kg hink räcker nästan en säsong 370 kr
Skötselanvisningar finns det gått om på nätet t ex folkpools
Teststrip råder det olika uppfattningar om här på forumet, jag är nöjd med dessa men många gillar dom inte, de är lite svåra att läsa av men om man doppar testremsan i poolen och därefter snabbt förflyttar sig till en skuggig plats eller inomhus så går det ganska bra att läsa av remsan. 250 kr
Flockningsmedel kan ev vara bra vid problem med vattnet, jag har aldrig behövt det.
Aktionchock används vid både uppstart och när man stänger för säsongen om vattnet ska vara kvar i poolen över vintern. 340 kr
Höj ph, sänk ph och höj alkalinitet kommer teststickorna att visa vad som ev behövs, knappast alla tre.
Algdräpare behövs bara när man grovt har misskött poolen
Bottensugslang 490 kr
Teleskopstång 295 kr
Lövhåv 190 kr

Det blir 2245 kr men går nog att hitta billigare på nätet. Dock håller Folkpools prylar ganska hög kvalite så vad gäller slang, teleskopskaft, hov och bottensug kan det nog vara bra att handla där. Förvara sedan inte plastprylarna i solen så håller de mycket längre.

Dessutom behövs en s k bottensugplatta (300 kr hos Folkpool). Den används för att ansluta bottensugslangen till bräddavloppet. http://www.folkpool.se/pool-produkter/pooldelar-innbyggnads-detaljer/braddavlopp/bottensugplatta-skim-vac-200-mm-sp-1084-85-4757145
När jag ser bilden på ert breddavlopp får jag för mig att det kanske är ganska smalt så kolla att bottensugplattan ryms där. Om ej så blir det att hitta något annat sätt att koppla slangen till utloppet. Har du riktig tur så passar bottensugslangen direkt i utloppsröret i breddavloppet.

En gjuten betongpool klarar både att tömmas över vintern och att ha vattnet kvar. Täckningen på bilden ser tveksam ut ur säkerhetssynpunkt. Klarar den att barn och djur går på den utan att trilla igenom? Om det är vatten i poolen nu och det ser hyfsat ut så är det onödigt att tömma. Även om det är mycket smutsigt så går det att rädda det men det går i så fall åt lite mer chockklor. Ni kan läsa här på forum om de som fyllt med sjövatten och med framgång renat det. Är det väldigt smutsigt och ni har kommunalt vatten med lågt pris så kan det vara snabbare och billigare att byta vattnet.

PEM på taket kan nog ge ett bra bidrag till uppvärmningen. Går det att stänga av den slingan när det är kallt och solen inte lyser för att slippa avkylning?

Pooltak har flera fördelar. Man brukar räkna med att temperaturen höjs ca 3-4 grader av taket.

Med pooltak kan man bada även i dåligt väder vilket vi hade nästan hela förra sommaren.
Vi körde sex säsonger utan tak och vid något enstaka tillfälle kom vattnet då upp i 28 grader. Med taket ligger det på 28-30 grader kanske 2-3 veckor men över 24 grader större delen av sommaren. Varmt vatten är vanebildande så de flesta har även en poolvärmepump.

Det sitter en manometer på sandfiltret. Den visar förhöjt tryck när det är dags att backspola. Ofta kan man märka det genom att regelbundet hålla handen några cm framför ett utloppsmunstycke.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag