VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Summering av första sommaren med pool samt frågor om vinterförberedelser  (läst 5950 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MackeNo1

I Juni köpte jag och min sambo ett hus med pool och här kommer en liten summering samt några frågor.

Första sommaren med pool är slut och det har varit mycket att sätta sig in i. Ett läckage vid breddavloppet gav en del arbete men är nu tätt och jag fick till slut in tekniken på att hålla en bra vattenkvalité.

Trots en varm sommar med mycket sol så gick temperaturen inte över 24grader, detta trots solfångare på taket samt "solfångar överdrag" på poolen. Tycker det är konstigt då det endast är en vanlig folkpool på 4x8m och enligt förra husägaren låg dom på närmare 30grader när dét var fina somrar. Detta gjorde tyvärr att man inte badade så mycket som man annars hade gjort. Så nu överväger jag starkt att försöka koppla in bergvärmepumpen till poolen, för 24 grader är inte så behagligt att bada i....

Hur som helst så har poolen nu stått oanvänd sen slutet av Juli och jag skulle vilja få den klar inför vintern, så man slipper ha den i bakhuvudet hela tiden.

Killen vi köpte huset av var inte särskilt bra på att ge instruktioner om poolen vilket gör att jag famlar lite i blindo just nu. Hur ska jag göra?

Poolen har som sagt inte använts på drygt två månader och klorering osv har inte skötts, pumpen har startats vid några tillfällen men långt ifrån regelbundet. Så vattnet är nu medelhavsgrönt och nivån har ökat en del av allt regn som har kommit.

Den förra ägaren hade inget överdrag alls på vintern utan skräp och snö la sig direkt i poolen. Är detta ok eller är det mer eller mindre ett måste med sk vinterplåtar? Snön borde väll inte göra så mycket om man sänker vattennivån i poolen? Löv och skräp vill man kanske undvika då det försvårar rengöringen på våren.

Kan jag förbereda poolen för vintern nu eller ska jag ta tag i klorering, filtrering osv igen och köra på tills det i stort sett fryser?

Poolgiganten

Utloggad thesmurfen

Jag är rätt mycket av en nybörjare på pool jag med men för att underlätta inför nästa år så skulle jag råda er till att se till så vattenkvalitén bättras på väsentligt. Chock-klorera och se till att reningen är igång. När vattnet är under 10°C så slutar algerna växa och då är det dags att chocka igen och sen stänga för vintern..

vinterplåtarnas vara eller icke vara lämnar jag åt nån annan att bedöma om det är nödvändigt eller ej men vi har iaf plåtar och det känns tryggt. Framförallt ur säkerhetspunkt. Hur är det med säkerheten hos er om ni inte har de på?
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Summering av första sommaren med pool samt frågor om vinterförberedelser
« Svar #2 skrivet: september 15, 2013, 09:26:13:13 »
Ja, vattenkvalitén ska vara tipp-topp innan vinterstängningen så spar ni väldigt mycket bekymmer sen.


Cirkulationen ska man låta gå även om man inte använder poolen och även hålla klornivåerna någorlunda "rätt" även om man inte badar tycker jag. Risken finns annars at det blir obalans och då kan det bli att tömma ur en hel del av vattnet innan man kommer på rätt igen.


Som thesmurfen sa så låt cirkulation och klor gå på tills vattnet är under 10 grader. Det kommer att gå väldigt lite klor när temeperaturen sjunker. Kanske skaffa en doseringskopp och lägga i veckopuckar?
Vid stängning så brukar man chockklorera dagen före och låta cirkulationen gå hela dygnet, ev. kan du hälla i algdödare också. Dagen efter sen så stoppar du pumpen och pluggar du inloppen först. Lägger sen back-wash på filtret och starta pumpen och spola ur det, efter det kan du lägga på "waste" läget och suga ur tills pumpen går torr.
Efter det kör du med en dränkpump eller självtryck så du kommer ner ca. 5-10 cm under skimmern. Jag skulle rekommendera 10 cm. om du inte tänker lägga på något skydd.
Sen är det bara att koppla loss slangar/rör och se till att tömma dessa så bra det går, töm pumphuset och sandfitret genom att skruva ur pluggarna. Plocka in pumpen om det går.
Bryta all el till pumphuset.


Jag skulle ju dock rekommendera att täcka poolen, annars får du hålla koll och pumpa ur om det fylls med regn under hösten.

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad MackeNo1

SV: Summering av första sommaren med pool samt frågor om vinterförberedelser
« Svar #3 skrivet: september 15, 2013, 11:55:49:49 »
Säkerheten är bra, det är högt staket runt hela poolen vilket dessutom minimerar mängden skräp som blåser ner i poolen. Det är ju endast en solfolie jag har som överdrag så den gör varken till eller ifrån rent säkerhetsmässigt.

Tack för svaren! Får ta mig i kragen och fixa till vattenkvalitén igen då, känns dock som att det blir många månaders arbete med poolen då den ändå inte nyttjas. Temperaturen är som sagt så låg att det krävs riktigt fint väder, sol och värme för att det ska locka till bad. Känns som att jag måste åtgärda detta nästa år, annars försvinner ju hela vitsen med att ha en pool.

Skumt att det ska vara så svårt att få upp värmen i den, har ju två ackumulatortankar á 700l/st som värms upp till närmare 90grader när det är riktigt soligt. Men ändå får jag inte upp temperaturen över 24 grader...


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Summering av första sommaren med pool samt frågor om vinterförberedelser
« Svar #4 skrivet: september 15, 2013, 12:39:05:05 »
Hur mycket kör du cirkulationen? Hur är det kopplat? Beskriv mer och lägg gärna in bilder (säger mer än tusen ord) så kanske vi kan se vad du har missat med uppvärmningen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Summering av första sommaren med pool samt frågor om vinterförberedelser
« Svar #5 skrivet: september 15, 2013, 12:43:50:50 »
1400 liter 90 gradigt vatten borde ju få upp värmen rejält. Dock kyls det ju tokfort utan täckning tyvärr...


Bergvärme är ju bra och billigt i drift men inte helt billig installation. En luftvärmepump måste du upp på 10-12 kW för att det ska räcka. Man brukar räkna att solvärme ska täcka minst halva ytan på poolen.
Min kollega som har solvärme säger att han haft runt 29 grader som mest men normalt runt 25-26 grader.


Du borde fundera på en täckning som isolerar (=inte ligger på vattenytan) också...


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad p_kerttu

SV: Summering av första sommaren med pool samt frågor om vinterförberedelser
« Svar #6 skrivet: september 18, 2013, 15:58:35:35 »
Jag har 20m2 solfångare och körde jag pumpen kl 10-17 under Juni-Aug så landade tempen på 25-26C. Och då har denna sommaren varit exceptionellt bra.

Så jag tog beslutet att köpa till en 9,2kW VP och ligger då på 27-28C genom att bara köra den dagtid 10-17. Kan ju köra natt också men vill inte ha varmare.

En sak som kan sänka temperaturen utan att man tänker på det är om det är högt grundvatten som kyler underifrån, med denna sommar har ju varit torr så då borde du komma upp till samma som föregående ägare.
Soltäcke eller bubbelplast tycker jag inte ger någonting. Jag har WaluPool överdrag, och det viktiga är att det blir en luftficka mellan vattnet och luften som isolerar. Och det som stjäl mest temperatur är faktiskt kondensering, dvs avdunstning så poolen ska täckas dagtid när den inte används.
« Senast ändrad: september 19, 2013, 15:38:09:09 av p_kerttu »

Utloggad suezen

SV: Summering av första sommaren med pool samt frågor om vinterförberedelser
« Svar #7 skrivet: september 18, 2013, 17:52:12:12 »
Rörande dina solfångare som inte verkar ge så mycket värme, har du automatik som ser till att vattnet inte går upp i solfångarna om ingen värme tillförs? Om vattnet cirkulerar i dem på t.ex natten har du ju en skapligt effektiv kylare.

Det är även värt att kolla att den motorstyrda trevägsventilen (om du nu har en sådan) fungerar som den ska. De behöver smörjas regelbundet för att inte fastna.

Utloggad MackeNo1

Vad gör avloppsläget på sandfiltret? Har ett gammalt phalen filter och saknar helt instruktioner till det..

Min pump och mitt filter står i källaren, dvs under poolens intag och avlopp i höjd.
Ska slangarna vara helt tomma mellan pump och poolen? Kan man isf göra så här:


1. Backspola filtret så det blir rent
2. Tömma ur poolen med dränkpump så vattennivå är en bra bit under avlopp och intag.
3. Starta pumpen i vanligt filtreringsläge

Det borde väll innebära att pumpen suger torrt i inkommande vattenledning samt trycker ut det vatten som finns i utgående ledning? Eller tänker jag helt fel?

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Det verkar sådär :)

Töm hellre ledningarna genom att lossa anslutningarna i källaren --> det rinner ut.
Pumpen kommer inte att tömma ledningarna på trycksidan och risken för skador på pumpen genom torrkörning känns onödiga.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan