VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pump problem  (läst 14026 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

Pump problem
« skrivet: juni 01, 2016, 12:39:07:07 »
När jag startar min pump så dra den inte igång för fullt. Det låter om den men den verkar inte snurra för fullt. Om jag stänger av vattnet mot poolen och skapar mottryck, så drot den igång för fullt. Fortsätter funka bra när jag sen öppnar ventilen.

Vad kan det bero på?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2016, 14:06:33:33 »
Låter som luft, men det är svårt att bedöma bara på beskrivningen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2016, 10:51:32:32 »
Det stämmer nog, men jag förstår inte hur luften kan stanna längst ner i systemet där pumpen är?

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2016, 15:00:01:01 »
Det stämmer nog, men jag förstår inte hur luften kan stanna längst ner i systemet där pumpen är?
Kan det vara så att pumpen suger luft nånstans på sugsidan?

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2016, 11:40:04:04 »
Det finns inga bubblor så det tror jag inte. Den pumpar runt lite vatten. Om jag stänger inlopp eller utlopps ventil några sekunder så drar den igång för fullt och går sen bra tills jag stänger av den. Sen är det samma problem vid återstart. Nu får den gå 24/7, vågar inte ha den på timer...

Ingen som kan lista ut vad det kan vara? Den står ca 17m från skimmer och 10m från inlopp. Ca 3m under vattenytan, pahlen bronspump 0,55kw.. Är den för klen för dessa förhållanden?

Utloggad Dimitris76

SV: Pump problem
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2016, 14:13:22:22 »
När jag startar min pump så dra den inte igång för fullt. Det låter om den men den verkar inte snurra för fullt. Om jag stänger av vattnet mot poolen och skapar mottryck, så drot den igång för fullt. Fortsätter funka bra när jag sen öppnar ventilen.

Vad kan det bero på?

Ligger vattenlinje på rätt nivå? Mitt i bredavloppets höjd?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2016, 14:38:33:33 »
Min låter illa också när jag får in luft, men det ger sig efter ett tag. Hur lång tid har du väntat innan du gjort någon åtgärd? För mig står den och vispar runt vattnet i pumpen ett bra tag (så det är ingen risk för varmgång den korta tiden) innan den får in mer vatten så att det blir ordentlig fart. Kanske 1-2 minuter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2016, 23:28:14:14 »
Den pumpar vatten fast den går på lågt varv låter det som. Trycket blir inte mer än 0,2 bar i sandfiltret. Man känner en svagare ström vid inloppen. Om jag stänger av pumpen så går den ibland upp på högt varv, men ibland inte när jag sen sätter på den. Det kan väl inte komma in luft i systemet under de 20s den är avstängd?  Om jag stänger till inlopp eller utlopps ventilen nästan helt när den går på lågt varv så drar den alltid igång för fullt när jag gör det.

Det är som att den triggas av att det blir ett högre motstånd i vattnet att jobba med. Kan en enfas pump gå åt fel håll?

Jag har rätt vattennivå i poolen, möjligen lite för högt.. Spelar det någon roll?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2016, 00:44:44:44 »
Det är som att den triggas av att det blir ett högre motstånd i vattnet att jobba med. Kan en enfas pump gå åt fel håll?
Ja, om startkondensatorn har pajat. Då startar den slumpvis åt ena eller andra hållet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2016, 01:00:14:14 »
Kan det vara startkondensatorn som är problemet tror du?

Kan det vara något som fastnat i impellern aom gör att den inte alltid går igång som den ska? Tycker jag har hört ett gnisslande ljud precis när den stannar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2016, 07:02:07:07 »
Kolla att den går åt rätt håll när den pumpar dåligt. Ta t.ex. ett strips och stoppa in lite försiktigt mot fläkten så ser du ju åt vilket håll den snurrar.

Det andra har jag ingen erfarenhet om så där vågar jag inte gissa.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2016, 11:14:41:41 »
Ja, om startkondensatorn har pajat. Då startar den slumpvis åt ena eller andra hållet.

Har startkondensatorn gått sönder så startar motorn i 99 fall av 100 inte alls, den bara brummar. Det blir inget moment som kan vrida den runt. Om man däremot drar runt den åt ett visst håll så kan den ibland starta i den riktning som man dragit den.

Det kan ju också vara fel på pumpen, t.ex. trasig axeltätning så att den drar in luft vid motoraxeln eller utslitet/defekt pumphjul. Kolla vad som händer när du stannar pumpen. Kommer det ut vatten vid motoraxeln så är tätningen trasig.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2016, 10:50:11:11 »
Nu har jag pratat med supporten hos pahlen, enligt dom är det för stort avstånd som är problemet, pumpen orkar inte alltid köra igång  :-\

Jag gissar att jag får prova att gå upp till 63mm slang på sugsidan och se om det löser problemet? Nåt annat enkelt mankan göra för att få bättre sprutt?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Pump problem
« Svar #13 skrivet: juni 18, 2016, 11:49:19:19 »
Har du kollat så att det inte kommit skräp in i pumphuset/impellern?
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #14 skrivet: juni 18, 2016, 11:55:32:32 »
När jag pratat med pahlen så har dom haft örnkoll, så jag vill inte gärna ifrågasätta det även om det låter lite märkligt.

Vad har du för pump och slang, sandfilter,  avstånd till poolen osv? Lite bilder?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #15 skrivet: juni 19, 2016, 18:37:05:05 »
Pahlen 1fas 0,55kw
Har 50mm pvc slang Mellan pump o pool, ca  20m sug, 15m trycksida pumpen står ca 2m under vattenytan så den har lite sughjälp. Har två 90 graders böjar som sitter nära varandra på sugsidan. 100 kg sandfilter, uvc, luft vp.

Hur mycket stoppar böjarna egentligen?

Vad tror ni? Byta slang till 63mm och hålla tummarna att det räcker?

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #16 skrivet: juni 19, 2016, 19:22:07:07 »
Jag tycker detta låter konstigt.

Du beskriver att pumpen inte går upp i varv om jag förstår dig rätt. Jag känner mig rätt säker på att min 550w pum skulle starta som vanligt även om jag stängde ventilen mot poolen.


Du har dubbelt så långa rör som jag, i övrigt lika. Jag tror felet är något annat än för långa rör.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #17 skrivet: juni 19, 2016, 19:26:54:54 »
För långa rör kan omöjligt förhindra att pumpen går upp i varv. En centrifugalpump drar ju MINDRE effekt om flödet stryps (t.ex. p.g.a. extremt lång ledning) och då borde den varva upp utan problem. Om pumpen inte varvar upp korrekt så är det något annat fel, kärvande lager, trasig elmotor, spänningsfall på elsidan eller något sådant.

Utloggad aromata

SV: Pump problem
« Svar #18 skrivet: juni 19, 2016, 19:34:18:18 »
Jag har Pahlen3 fas 0,55kw, 50 mm PEM, pumpen kanske 20 över vattenytan och ca 25 m slang på sugsidan. Det fungerar bra. Tror inte att det hjälper om du ökar till 63 mm.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #19 skrivet: juni 21, 2016, 00:20:39:39 »
För långa rör kan omöjligt förhindra att pumpen går upp i varv. En centrifugalpump drar ju MINDRE effekt om flödet stryps (t.ex. p.g.a. extremt lång ledning) och då borde den varva upp utan problem. Om pumpen inte varvar upp korrekt så är det något annat fel, kärvande lager, trasig elmotor, spänningsfall på elsidan eller något sådant.

Det går lätt att dra runt pumphjulet. Hur kan man identifiera om det är elfel på motorn enklast?

Hur som helst är det konstigt att den går igång för fullt när jag stryper inlopp eller utlopp de gånger den går på lågt varv. Det tycker jag tyder på att det kanske inte är ett elfel?

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #20 skrivet: juni 21, 2016, 00:24:01:01 »
Jag tycker detta låter konstigt.

Du beskriver att pumpen inte går upp i varv om jag förstår dig rätt. Jag känner mig rätt säker på att min 550w pum skulle starta som vanligt även om jag stängde ventilen mot poolen.


Du har dubbelt så långa rör som jag, i övrigt lika. Jag tror felet är något annat än för långa rör.

Ja och det konstigaste är att min pump också går igång för fullt när jag stänger ventilen mot poolen de gånger den gått långsamt.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #21 skrivet: juni 21, 2016, 16:00:31:31 »
Jag har Pahlen3 fas 0,55kw, 50 mm PEM, pumpen kanske 20 över vattenytan och ca 25 m slang på sugsidan. Det fungerar bra. Tror inte att det hjälper om du ökar till 63 mm.

Kan det vara så att 3fas har bättre vridmoment övet hela varvet?

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #22 skrivet: juni 21, 2016, 16:12:41:41 »
Kan det vara så att 3fas har bättre vridmoment övet hela varvet?

Läste nu att 3fas pumpar har bättre startmoment än 1fas

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #23 skrivet: juni 21, 2016, 16:21:26:26 »
.....så teorin skulle alltså vara att du genom att stänga en ventil får pumpen att kavitera och därmed minska motståndet i vattnet och pumpen spinner upp i varv, och sedan när du öppnar ventilen så har den tillräckligt varv/moment för att orka fortsätta. Det funkar ju så i teorin, men jag känner mig skeptiskt till att en 550W P01 inte funkar i din applikation - det är en jädra fart på vattnet här och SÅ stor skillnad kan det inte vara på en mot tre-fas.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #24 skrivet: juni 21, 2016, 17:15:33:33 »
.....så teorin skulle alltså vara att du genom att stänga en ventil får pumpen att kavitera och därmed minska motståndet i vattnet och pumpen spinner upp i varv, och sedan när du öppnar ventilen så har den tillräckligt varv/moment för att orka fortsätta. Det funkar ju så i teorin, men jag känner mig skeptiskt till att en 550W P01 inte funkar i din applikation - det är en jädra fart på vattnet här och SÅ stor skillnad kan det inte vara på en mot tre-fas.

Jag tycker också det är konstigt. Kan det vara ett elfel som gör att pumpen inte levererar rätt effekt och är allmänt svag? Hur mäter man enklast upp förbrukad effekt? Kan jag mäta spänning/ström över pumpen och räkna ut det?

Utloggad Dimitris76

SV: Pump problem
« Svar #25 skrivet: juni 21, 2016, 18:25:15:15 »
Jag vet ej om det är relevant till ditt problem men enligt det här dokumentet:

http://www.waterworld.com/articles/print/volume-29/issue-8/departments/pump-tips-techniques/power-precautions.html

"Low and medium specific speed pumps (below values of approx. 5,000) should be started against a closed or almost-closed discharge valve and open suction valve. A closed or almost-closed discharge valve creates a minimum load on the driver when the pump is started. "

Har du en startkondensator på din enfaspump?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #26 skrivet: juni 21, 2016, 20:18:29:29 »
Intressant, tack Dimitris! Kan det vara så att den mesta energin initialt går åt till att accellerera vattenmassan i rören och att det därefter endast är det tillförda vattnet från skimmet som behövet accellereras (plus tryckförlusten i röret). Om man startar med stängt valv så bygger man vakuum i impellern samt får lite rörelse på trycksidan. Hmm..

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #27 skrivet: juni 21, 2016, 21:04:59:59 »
Och ja, det sitter en stor fet kondensator i pumpen. Hel eller trasig osäkert..

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #28 skrivet: juni 21, 2016, 21:53:32:32 »
Jag tycker också det är konstigt. Kan det vara ett elfel som gör att pumpen inte levererar rätt effekt och är allmänt svag? Hur mäter man enklast upp förbrukad effekt? Kan jag mäta spänning/ström över pumpen och räkna ut det?

Nej det går inte att räkna på det viset. Pumpen kommer som alla elmotorer att ha en fasförskjutningsfaktor som gör att din uträkning inte stämmer. Du måste MÄTA upp effekten med ett effektmätande instrument för att få värdet. Det finns ju ett sätt till, fast jobbigt: stäng av ALL annan elförbrukning i huset, läs av elmätaren, kör din pump en tid (kanske en halvtimme eller mer för att få vettig noggrannhet), läs sedan av mätaren igen - sedan kan du ju räkna ut förbrukningen. Alternativt kan du på vissa elmätare genom en knapptryckning få dem att visa effekt - då går det ju att direkt läsa av den.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #29 skrivet: juni 21, 2016, 22:32:07:07 »
Ja det andra sättet lät jobbigt. Om jag mäter effekten, kommer jag mäta 550w om den funkar eller kn den öven då leverera annan effekt beroende på last?

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #30 skrivet: juni 21, 2016, 22:32:42:42 »
Men fasförskjutningen är väl känd, då är det ju bara att räkna på.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #31 skrivet: juni 21, 2016, 22:41:35:35 »
Om pumpen inte hänger med frekvensen kan den börja slira. Då jag inte har priming problem (2m under vattenytan) och långa ledningar så har jag egentligen väldigt dåliga förhållanden vid den kritiska uppstarten, då den måste jobba med "perfekt" last momentant från start, se nedan:

"ökar man frekvensen för snabbt -så motorn inte hänger med- inträffar att motorn ”slirar”: den tappar ork och fart"

http://teslaclubsweden.se/sa-trimmar-man-en-elmotor/



Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #32 skrivet: juni 21, 2016, 23:31:59:59 »
..men din motor har en och samma frekvens och spänning hela tiden.....

Tyxker det skulle vara intressant att se vad som händer om du byter din motor till en annan likadan.....kanske går att låna en demopump i poolaffären?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #33 skrivet: juni 22, 2016, 00:00:27:27 »
..men din motor har en och samma frekvens och spänning hela tiden.....

Tyxker det skulle vara intressant att se vad som händer om du byter din motor till en annan likadan.....kanske går att låna en demopump i poolaffären?

Visserligen, men då strömmen slås på så sker det ju från pumpens perspektiv en tjurrusning från noll upp till 50Hz samt en snabb stegring i spänning till 220v. Pumpen försöker ju komma ikapp frekvensen innan den går stabilt.

Vet inte om teorin håller, men är lasten för hög skulle det ju kunna betyda att den börjar slira och tappa ork. Inga jämförelser mellan tesla/pahlen i övrigt..

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #34 skrivet: juni 22, 2016, 01:07:39:39 »
Men fasförskjutningen är väl känd, då är det ju bara att räkna på.....

Nej den är inte känd eftersom den dels varierar mellan olika motorer, dels varierar för en och samma motor beroende på hur tungt belastad som motorn är vid ett visst tillfälle.

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #35 skrivet: juni 22, 2016, 01:17:31:31 »
Visserligen, men då strömmen slås på så sker det ju från pumpens perspektiv en tjurrusning från noll upp till 50Hz samt en snabb stegring i spänning till 220v. Pumpen försöker ju komma ikapp frekvensen innan den går stabilt.

Vet inte om teorin håller, men är lasten för hög skulle det ju kunna betyda att den börjar slira och tappa ork. Inga jämförelser mellan tesla/pahlen i övrigt..

Nej en elmotor börjar inte "slira". Om det inte är något fel på pumpen så kommer varvtalet att rusa upp till det angivna märkvarvtalet mycket snabbt. Skulle pumpen kärva så mycket att den inte orkar starta så kommer den ju inte igång. Men att en vattenpump av den typ vi talar om här inte orkar upp i varv p.g.a. olika mottryck, ledningslängder (på vattensidan) eller flödeshinder förekommer inte. En asynkronmotor som p.g.a. kärvning eller liknande inte kommer upp i varv kommer att överhettas ganska snabbt.

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #36 skrivet: juni 22, 2016, 06:19:41:41 »
Nej den är inte känd eftersom den dels varierar mellan olika motorer, dels varierar för en och samma motor beroende på hur tungt belastad som motorn är vid ett visst tillfälle.

Cosfi står ju på märkskylten och för en ungefärlig beräkning lär det ju räcka. Man kan ju dock nöja sig med att mäta strömmen, det är mycket enklare. Det vore märkligt om motorn drog märkströmmen utan att leverera rätt effekt. Man borde också kunna möts upp lindningen på motorn, men det vore ännu märkligare om den vore trasig på ett sätt sådant att motorn lämnar lägre effekt.


Jsg undrar, igen, är det verkligen sant att pumpen går på lägre varvtal tills den är igång? Eller låter den bara annorlunda i början?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #37 skrivet: juni 22, 2016, 08:28:42:42 »
Jag är rätt säker på att den snurrar långsammare. Det hörs att den tappar fart och ork efter 1-2 sek i accelerationsfasen, lågt vattenflöde samt att man känner att det fläktar dåligt från luftfläkten i jämförelse med normal gång.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump problem
« Svar #38 skrivet: juni 22, 2016, 08:36:17:17 »
OM kondensatorn är dålig på en enfas pump så tappar de effekt, om de alls orkar igång.
Är det en enfas pump, och har du kollat kondensatorn?
Som skrivits tidigare så går en pump lättare mot stängda ventiler än när den utför ett arbete (pumpar vatten).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #39 skrivet: juni 22, 2016, 10:28:14:14 »
Känns som en given åtgärd att byta konding....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #40 skrivet: juni 22, 2016, 10:39:16:16 »
Känns som en given åtgärd att byta konding....

Konsenstorn hjälper väl bara till att snurra igång skrället? Den har väl ingen funktion under drift?

Rikard, det är pahlen P01 brons enfas.

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #41 skrivet: juni 22, 2016, 14:56:59:59 »
Cosfi står ju på märkskylten och för en ungefärlig beräkning lär det ju räcka. Man kan ju dock nöja sig med att mäta strömmen, det är mycket enklare. Det vore märkligt om motorn drog märkströmmen utan att leverera rätt effekt. Man borde också kunna möts upp lindningen på motorn, men det vore ännu märkligare om den vore trasig på ett sätt sådant att motorn lämnar lägre effekt.


Jsg undrar, igen, är det verkligen sant att pumpen går på lägre varvtal tills den är igång? Eller låter den bara annorlunda i början?

Det värde på fasfaktorn som står på märkskylten gäller vid märklast (fullast). Om pumpen snurrar lätt, t.ex. för att luft kommit in, så får du ett helt annat värde. Du kan i och för sig MÄTA fasfaktorn, men då är det ju enklare att helt enkelt mäta upp effekten som motorn drar. Att mäta fasfaktorn (cosfi) är i olika sammanhang ett vanligt sätt att mäta hur pass tungt belastad som en motor är.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #42 skrivet: juni 28, 2016, 17:10:25:25 »
Nu har jag läst på lite. Tydligen så kan pumpen få startproblem (och reducerad hastighet) om pumpens momentkurva möter lastkurvan innan pumpen nått full hastighet. Med mina villkor då lasten är hög initialt, då mycket vatten i långa rör dras puffas igång och lägre senare när det väl snurrar, så tror jag att det kan vara det som händer. I dessa lägen kan man tydligen lösa problemet genom att starta mot stängd ventil för att reducera den initiala lasten (vilket jag upptäckte av misstag). Det betyder att pumpen kommer dras med en viss "slip" (slirning).

Under såna omständigheter kan det vara bra att ha dålig prime på pumpen, då det medför mer utdragen och lägre lastkurva på pumpen (dvs att pumpen står över vattenytan).

Om lastkurvan och pumpens momentkurva tangerar varandra så kan utfallet variera från gång till annan, vilket det gör hos mig.



Jag tror jag måste sänka lastkurvan lite (genom tjockare slang till pumpen).

http://machinedesign.com/motorsdrives/tutorial-selecting-appropriate-pump-motor

Utloggad Dimitris76

SV: Pump problem
« Svar #43 skrivet: juni 28, 2016, 21:37:04:04 »
Jag tror jag måste sänka lastkurvan lite (genom tjockare slang till pumpen).

Eller köp en större motor till din P01 and call it a day!  ;)

/Dimi
« Senast ändrad: juni 29, 2016, 10:20:47:47 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #44 skrivet: juni 29, 2016, 00:57:08:08 »
Jo.. Vill ju gärna välja den lösning som blir biligast i längden..  <hmm>

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #45 skrivet: juni 29, 2016, 07:49:40:40 »
Ja isåfall är det ju större slang som gäller, om du tror att det löser problemet. Å andra sidan skulle du ju kunna gå över till en 3fas motor i samma storlek och allt funkar antagligen fridens....men jag har lite svårt för praktiken här - ser vad du skriver och förstår teorin kring detta men jag har aldrig upplevt en vattenpump som är trögstartad i dessa sammanhang. Impellrar etc är så små.....

Kan du byta slang enkelt så är ju det billigast (eller lägga i en till?) Måste du gräva skulle man ju kunna montera en annan motor än pahlenoriginal.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: Pump problem
« Svar #46 skrivet: juni 29, 2016, 09:52:01:01 »
Eller köp en större motor till din P01 and call it a day!  ;)

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #47 skrivet: juni 29, 2016, 09:54:11:11 »
Pumpen kan få startproblem vid för hög last under starten, men det gör inte att den permanent ligger på lägre varvtal. OM den inte klarar att uppnå fullt varvtal kommer den att bli förstörd om inte ett inbyggt motorskydd bryter den för övertemperatur alt. man använder ett yttre skydd.

Startproblem av denna typ förekommer aldrig med 3-fas poolpumpar, de har mycket högre startmoment. Det är en viktig fördel med trefasmotorer. Om en 3-fas pump inte orkar starta måste den ha kärvat fast mekaniskt och då måste det finnas ett motorskydd som bryter, annars bränner motorn ganska snabbt.

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #48 skrivet: juni 29, 2016, 10:13:00:00 »
I tanken jämför jag tex med en vanlig bevattningspump som kan ha 40m 1/2" trädgårdsslang på trycksidan. Inte fasen har den svårt att starta. Men en sådan lång ledning kanske är att jämföra med ett stopp => kaviterar och har då vridmoment att komma igång.

http://www.bygghemma.se/utomhus/tradgard/bevattning-och-pumpar/pumpar/classic-bevattningspump-3500-och-4/p-216400?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=Cj0KEQjw4827BRDJvpbVuKvx-rIBEiQA2_CzsF8E-mlta8DN7JMfuNkOA5bjkiHWZR4Fz_3ssAjRLCEaAsWc8P8HAQ
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #50 skrivet: juni 29, 2016, 21:45:35:35 »
I tanken jämför jag tex med en vanlig bevattningspump som kan ha 40m 1/2" trädgårdsslang på trycksidan. Inte fasen har den svårt att starta. Men en sådan lång ledning kanske är att jämföra med ett stopp => kaviterar och har då vridmoment att komma igång.

http://www.bygghemma.se/utomhus/tradgard/bevattning-och-pumpar/pumpar/classic-bevattningspump-3500-och-4/p-216400?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=Cj0KEQjw4827BRDJvpbVuKvx-rIBEiQA2_CzsF8E-mlta8DN7JMfuNkOA5bjkiHWZR4Fz_3ssAjRLCEaAsWc8P8HAQ

Men den är bara specad att klara 7m på sugsidan, vad dom nu menar med självsug..det är ju sugsidan som verkar vara dessa pumpars svaga punkt. Dom är hejare på att trycka. Pahlens P01 pumpar är specade att klara 10m slang på sugsidan.

Tekniska specifikationer
- Kapacitet 3600l/h
- Max tryck 4,1 bar
- Max självsug 7 m

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #51 skrivet: juni 29, 2016, 21:50:18:18 »
Suget bygger väl på vakuum och trycket på centrifugal kraften, kanske är det tuffare att bygga upp vakuum i pumpen.

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #52 skrivet: juli 02, 2016, 10:53:14:14 »
Hur lång sugledningen kan vara utan problem beror helt på dimensionen. Är den tillräckligt grov kan den vara nästan hur lång som helst,men sedan finns det ju gränser för vad som är praktiskt och ekonomiskt att bygga, Skulle du ha en jättelång ledning och behöva ha 110 mm slangar så kanske man bör leta efter en annan lösning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan