CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Effektvakt - ska den koppla bort spabad eller övrig källa?  (läst 6350 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Michael L

  • Gäst
Michael L
Effektvakt - ska den koppla bort spabad eller övrig källa?
« skrivet: januari 17, 2013, 15:24:53:53 »
Hej,

Jag köpte ett spabad för någon månad sedan och en elektriker utförde installationen. Elektrikern satte då in en effektvakt som gör att  vid belastningstoppar så kopplas spabadet ur och sedan när belastningen i huset gått ner så startar spabadet igen. Vad jag har förstått så borde man istället låta någon annan källa ta smällen vid tillfälliga belastnigstoppar, t ex att värmepannan sänker temperaturen i huset någon grad istället. Man vill ju inte riskera att effektvakten gör att spabadet stängs av under vintern när man är bortrest.

Dessutom är väl en effektvakt till för att man ska kunna klara sig med mindre huvudsäkringar och billigare abonnemang. Men i mitt hus var elektrikern tvungen att sätta in en högre ampere på huvudsäkringen eftersom effektvakten hela tiden gjorde att spabadet slogs av och på.

Mvh
Michael

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Effektvakt - ska den koppla bort spabad eller övrig källa?
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2013, 22:59:19:19 »
Ja hur stor säkring man har är ju en kostnadsfråga. Det är ju inte så roligt att ligga precis på gränsen, men större abonnemang ger ju högre elräkningar - större fast avgift.

Det är nog ingen större risk att effektvakten gör att spat fryser sönder - då skulle ju det innebära att ni ligger på maxeffekt hela tiden och det gör ni väl knappast. Men att hellre stänga elpannan låter väl bättre på ett sätt - spabadet kan ju plötsligt bli avbrutet annars just när man sitter och har det skönt :( Detta förutsätter ju förstås att effektvakten är pålitlig - om värmepannan skulle slås av felaktigt under längre tid så får ju det ännu värre onsekvenser än för spat, särskilt om man just då är bortrest.

Eftersom min man är elingenjör så har han ordnat både hänglen och livrem för sådant här. Det sitter en effektvakt som slår av poolvärmen vid behov men en pool har ju stor värmekapacitet och tar dygn för att svalna. Och vakten bryter ju endast värmen, inte annat till poolen (belysning, cirkulationspump etc) så om man just då badar så lär man inte märka något. Men eftersom vi har ett 63 A abonnemang / huvudsäkringar så händer det ytterst sällan att vi kommer upp i sådan effekt att vakten får något att göra. Men hur har din elektriker kopplat vakten, bryter den spat helt och hållet eller bara själva värmaren ?

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Effektvakt - ska den koppla bort spabad eller övrig källa?
« Svar #2 skrivet: januari 18, 2013, 13:17:08:08 »
Om du har eluppvärmt hus och om din elpanna är någorlunda ny, så har den troligen en inbyggd effektvakt. Jag bytte pannan för drygt ett år sedan, men även den gamla som var 12-15 år hade effektvakt som ströp elen i steg om 1,5 kW. Kolla din elpanna (om du har det) och troligtvis fungerar den på detta sätt. Då borde du (elektrikern) kunna koppla bort effektvakten till spat. Men rådgör alltid med elektrikern först.

/Ziggy

Michael L

  • Gäst
Michael L
SV: Effektvakt - ska den koppla bort spabad eller övrig källa?
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2013, 15:19:45:45 »
Tack för svaren.  Vakten bryter spat helt och hållet, inte bara värmaren. Problemet med att effektvakten stänger av spat som jag ser det är att så som vakten fungerar nu är att badet slås av 5 sekunder, sedan slås det på igen några sekunder, av igen, på igen osv. Det har redan förstört kretskortet 1 gång. Är det verkligen så en effektvakt ska fungera? Det jag skulle önska är att den istället sänker värmen i huset tills belastningen gått ner. Eller hur är en effektvakt tänkt att fungera på ett spabad? Är tanken att vakten ska stänga av badet en längre stund till belastningen i huset gått ner? Har lite problem att kolla med elektrikern då vi inte riktigt "kommer överens" längre eftersom han har klantat sig på lite saker i huset.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Effektvakt - ska den koppla bort spabad eller övrig källa?
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2013, 09:40:44:44 »
Har lite problem att kolla med elektrikern då vi inte riktigt "kommer överens" längre eftersom han har klantat sig på lite saker i huset.

Kontakta en annan elektriker. De problem du har verkar inte normala...

/Ziggy

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag