VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Det stod verkligen LX  (läst 1603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matwe

Det stod verkligen LX
« skrivet: maj 02, 2020, 09:57:52:52 »
Hej,

Härom dagen var jag på Folkpool och tittade runt på deras brand & models. Bl.a. så kränger dom ju märket Jacuzzi och detta marknadsförs verkligen som high-end USA spabad. Först i branschen, lång erfarenhet, erkänt märke...bla bla. Det finns säkert några poänger där.

Så jag frågade dom vanliga sakerna t.ex. lite om isolering varpå säljaren plockar av en av panelerna och vad uppenbarar sig där under, jo en stor svart sak (som jag misstänker är en pump) av märket LX.

Ok nu blir jag konfunderad. När alla America-lovers här försöker förklara vad som gör premium, USA-bad så mkt bättre än Kina-bad så är det ofta valet av komponenter där märket LX mer än sällan får representera Kina-skräp och t.ex. Waterways är best-in-class.

Så hur ska jag tolka detta? Om nu ett så dyrt, erkänt spabadsmärke som Jacuzzi använder samma skit som Kina-baden varför ska man då betala dubbla priset för detta. Det man som kund mest av allt vill undvika är att bli lurad och med den kunskap jag fått från bl.a. det här forumet kontra vad jag ser på plats i butiken gör att jag börjar undra.

Nu kommer väl alla med branscherfarenhet att förklara att det är skillnad på LX och LX eller att det inte bara är märket på pumparna som är avgörande. Må så vara, men hur i hela knövern ska man då som kund kunna veta vad som är värt pengarna?
« Senast ändrad: maj 02, 2020, 17:12:03:03 av matwe »

Poolgiganten

Utloggad Lassse

SV: Det stod verkligen LX
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2020, 11:09:36:36 »
Det är därför man inte ska köpa Jacuzzi ,dom lever på sitt varunamn.
Och tillverkas inte i USA.
Görs i Italien (dom med stålstomme) och i Mexico (dom med trästomme)

Sen varför dom kör med kina pumpar vet jag inte.
Dom har även ett föråldrat styrsystem.

Hydropool som ägs av samma som jacuzzi har också LX pumpar numera.

Vart bor du?
« Senast ändrad: maj 03, 2020, 21:56:41:41 av Lassse »

Utloggad matwe

SV: Det stod verkligen LX
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2020, 22:57:15:15 »
Det var enklare när man levde i tron om att om man satsar på ett känt märke (t.ex Sundance, D1, Artesian eller Jacuzzi) så var man hyfsat safe, men nu behöver man också kunna sålla bland de så kallade premium märkena oxå. Jäkla djungel.

Jag bor i Bohuslän.

Utloggad Lassse

SV: Det stod verkligen LX
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2020, 22:00:08:08 »
Det var enklare när man levde i tron om att om man satsar på ett känt märke (t.ex Sundance, D1, Artesian eller Jacuzzi) så var man hyfsat safe, men nu behöver man också kunna sålla bland de så kallade premium märkena oxå. Jäkla djungel.

Jag bor i Bohuslän.

Ja,smutsigaste branchen ever ;)

Utloggad TommyC

SV: Det stod verkligen LX
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2020, 16:37:59:59 »
Jag ser att i USA ger Jacuzzi 5 års garanti på pumpar. Nu har ju Sverige ett uselt konsumentskydd jämfört med USA så det skulle inte förvåna om det är valt komponenter efter det.

Det är lämpligt att den potentielle köparen ställer frågan till den svenska försäljaren om det är samma garantier här som i USA. Svaret är intressant.

https://www.jacuzzi.com/media/1081/2015-j300-en-domestic-warranty-2530-020b-42415.pdf

I övrigt så tror jag att det är samma med pumpar som de flesta andra komponenter att man får det man beställer och betalar för. Så är det med alla leverantörer inom andra områden som jag har erfarenhet av.

LX säger på sin hemsida att de är en av världens största tillverkare av diverse vattenpumpar. Jag tror inte att det är något som helst problem att därifrån få levererat pumpar med högsta kvalité på lager och axeltätningar.

http://www.lxpumpcn.com/about_us.asp
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Annie1

SV: Det stod verkligen LX
« Svar #5 skrivet: maj 06, 2020, 12:24:01:01 »
Väldigt mycket är tillverkat och monterat i Kina nu för tiden. Det i sig tror jag inte behöver vara ett problem. Jag gissar tex att Biltema och Mekonomen har en del reservdelar som är gjorda där, för att dra paralleller. Kvaliteten kan säkert skilja sig åt. Jag är kanske naiv nu men skulle Jacuzzi, Artesian mfl riskera sina varumäekwn sedan decennier tillbaka med dåliga komponenter? Jag vet inte.

Enligt en säljare vi pratade med så kom Kinaspabadsbegreppet till för kanske 8-10 år sedan då företag började att beställa spabad i sitt eget namn för att börja sälja. Dessa företag hade ingen stor serviceorganisation att erbjuda eller reservdelar. Kvaliteten var inte så bra. Säljaren menade att kvaliteten har blivit mkt bättre men att begreppet Kinabad lever kvar. Sant eller inte, vad vet jag.

En annan säljare sa att frågan är inte om ett spabad kommer att gå sönder, utan när. Och när det gör det är det bra med bra garantier, att reservdelar finns och att det finns en serviceorganisation bakom. Ett spabad kan hålla 15-20 år. Klart man behöver byta ut saker under den tiden.  :)
Glad spabadsägarrookie.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan