Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Markpooler. => Ämnet startat av: oltrix skrivet maj 22, 2017, 22:34:43:43

Titel: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: oltrix skrivet maj 22, 2017, 22:34:43:43
Hej,

Har en gammal (2001) Astral lampa i en gjuten mosaikpool. Eftersom lamphuset är ingjutet så är det inte värt arbetet att byta hela strålkastaren så jag måste hitta en lösning som fungerar på det gamla lamphuset.

Klåparen som satt dit lampan (Förra ägaren) från början har gjort åtskilliga fel, när vi tittade på huset så fungerade den inte men säljaren lovade att fixa den till att vi tog över. Det gjorde han, och lampan funkade. Ett år eller så, sen började den vattenfyllas och slutade så klart fungera.

Nu när jag tömt poolen för att fixa några saker så plockade jag ner lampan, det visade sig att han helt enkelt bytt lampan och försökt täta kabelgenomföringarna med silikon. Funkade uppenbarligen sådär. Båda kabelgenomgångarna är av typen pressa ihop gummipackning runt kabeln. Den ena, mot lampan, är nog ok nu när jag gjort rent den men den som leder från det ingjutna lamphuset verkar inte vara helt ok. Problemet är att jag inte kan göra mycket åt den eftersom kabeln sitter där den sitter.

Min tanke är att använda någon typ av tätningsmassa som håller och låta den torka ordentligt innan vi fyller med vatten. Frågan är bara vilken tätningsmassa som står pall för kloret m.m.?

Några tips och idéer?
 
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Dimitris76 skrivet maj 22, 2017, 22:48:36:36
Det skall INTE vara tät mellan kabel och kabelgenomföring som sitter i det ingjutna lamphuset (aka niche). Kabeln ligger bara i ett rör som går upp och skarvas elektriskt i en kopplingsbox som befinner sig över poolens vattennivå. Det skall vara tät bara bakom själva lampan - i det här lamphuset som man kan skruva lös och tar upp på sargen för att byta lampa - men även om vatten har trängt in en 12V AC system borde funka ändå.

Kolla din isoleringstransformator och verifiera att du har 12V AC vid kabelände. Kolla sen din glödlampas motstånd. Till slut koppla allt ihop och testa att det ljuser innan du montera tillbaka - det gör man snabbt bara i ett par sekunder annars går lampan sönder utan vattnets nedkylningseffekt.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: oltrix skrivet maj 22, 2017, 23:42:41:41
Tack, Jo så ska det nog se ut i en perfekt värld. Vår pool är delvis ovan mark och trafon sitter i ett annat rum bredvid, dessutom är den till viss del byggd av någon som inte borde få ha verktyg överhuvudtaget. Jag har svårt att tänka mig att han har byggt in ett rör, för övrigt så måste kabeln vara dragen under vattenytans nivå för att kunna komma in till elcentralen så någonstans måste det vara tätt.

Därför tänker jag mig att jag nog bör täta vid nischen för säkerhets skull.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Dimitris76 skrivet maj 23, 2017, 00:07:23:23
Bara för transformatorn ligger bredvid på ett rum under poolens vattenyta betyder inte att vattnet skall läcka. Det kan hända att röret går upp först - över vattenlinjen - sedan kabeln ner igen.
Är det en övanmarkare skulle du kunna ta en titt bakom nichet.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: oltrix skrivet maj 23, 2017, 07:56:45:45
Ok, kan vara så men jag tvivlar.
Även om den är delvis ovan mark så är kabeln ingjuten i betongen, det är mosaik både på utsidan och insidan, så för att se något överhuvudtaget så får jag börja knacka ner och det är jag inte sugen på. Alltså får jag jobba med det jag har och då känner jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och täta. Frågan är då med vad?

Fungerar vanlig silikon?


Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Dimitris76 skrivet maj 23, 2017, 09:09:11:11
Röret som är tät ansluten till nichet skall vara ingjuten i betongen - INTE själva kabeln som bara dras genom röret!

Hade du läckage vid niches kabelgenomföring då hade gått vattenlinje ner till genomförnings nivå. Tänk på den!
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 23, 2017, 10:06:04:04
Sika har några i sin sikaflex serie som håller sig mjuka länge men vet inte om de är beständiga mot klor, ring dem och fråga så får du hjälp.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Dimitris76 skrivet maj 23, 2017, 10:23:19:19
Alltså mer silikon... Snyggt!  ::)
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 23, 2017, 10:49:58:58
Alltså mer silikon... Snyggt!  ::)

Varför kommer du med inlägg om det inte tillför något, detta var bara en massa mundiare, lägg av med det dära tramset!  >:(
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Dimitris76 skrivet maj 23, 2017, 11:01:01:01
Varför kommer du med inlägg om det inte tillför något, detta var bara en massa mundiare, lägg av med det dära tramset!  >:(

För det behövs inget mer silikon - hans problem ligger inte där som ni tror.
Ingjutna niche skall inte silikonfogas vid kabelgenomförning
Läs mina svar #2, 4 och 6!

Jag sitter här och försöker förklara - sedan kommer du med ett suddigt produktförslag som du inte alls vet om det är klorbeständigt sedan kommenterar du att det är jag som inte tillför något.  ;D
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 23, 2017, 11:02:45:45
För det behövs inget mer silikon - hans problem ligger inte där som ni tror.
Ingjutna niche skall inte silikonfogas vid kabelgenomförning
Läs svar #2, 4 och 6!

Om du har inte läst och förstått hans problem, är trött på din negativa kritik där den inte hör hemma!
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Coolg8 skrivet maj 23, 2017, 11:36:14:14
I det här fallet skulle jag säga gör om och gör rätt. Den kabeln som sitter i lampan ser defenitivt inte ut att vara en kabel gjord för att användas i en pool. Det  bör vara en gummikabel så du kan få en bra tätning mot lampan, sen är det som Dimitris76 säger att slangen kommer att vara vattenfylld, det beror på att den avlastning som sitter mot slangen inte är gjord för att täta mot kabeln utan slang mot hus. Ska du få tätt där så är det inte bara kabeln mot slang utan även avlastningen.

Testa med vulktejp och dra in kabeln mot avlastningen, det kan fungera annars är det nog silikon av något slag som kan fungera.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: oltrix skrivet maj 23, 2017, 12:29:45:45
Men som jag försöker förklara, jag är tämligen säker på att lampan inte är monterad som den ska, med kabel löpande i tätat rör, han har inte ens använt rätt sorts gummikabel utan vanlig kulo kabel. Den mannen som har gjort det en gång i tiden är en klantskalle.
I och med det så tror jag att kabeln helt enkelt är ingjuten i den betong poolen är gjuten av. (I den installationsmanualen som jag har så framgår det inte heller att den ska monteras med rör.)

Jag vet nu hur jag skulle gjort det om jag själv installerade en strålkastare men nu är det ju tyvärr inte så utan jag får helt enkelt göra det bästa av vad som sitter där. Jag är inte heller speciellt glad för att kladda silikon överallt men jag vill inte heller att det ska leta sig fukt in i betongen med eventuellt rostande armering(en av anledningarna att vi nu tömt poolen) och annat som följd.

Även om där nu skulle sitta ett rör, vad är det då för nackdel om jag tätar genomföringen, förutom det tveksamma nöjet att kladda silikon då...





Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: oltrix skrivet maj 23, 2017, 12:39:33:33
Jag funderar också på om jag ska skarva Kulo kabeln med en IP68 kabelskarv till en gummikabel i rätt längd så att jag fortsättningsvis kan gör lampbyte ovanför vattenytan så som det är tänkt.

Jag är en stor vän av "gör om gör rätt" istället för att försöka med halvtaskiga lagningar men i det här faller så verkar det bli ett avsevärt större jobb i så fall, och det är helt enkelt inte värt det.

Ska dock lägga lite tid på att undersöka om det finns en kopplingscentral under en randsten, i så fall kanske det finns en chans att byta till gummikabel redan därifrån. Detta förutsätter då att kabeln är dragen i ett rör, vilket jag som sagt tvivlar på...
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 23, 2017, 12:52:28:28
Därav mitt tips om sikaflex, det är inte silikon utan andra ämmen som håller för större krav men vet ej vilka eller om det ens finns någon som klarar klor en längre tid, men ring och prata med dem så får du svar på de.

Har du 300w halogen lampor så räknas installationen som en starkströmsanläggning (över 200VA) och då kan du inte skarva och greja hur som. Jag hade nog funderat på om det inte är läge att anmäla ett dolt fel och ha en dialog med förra ägaren, för som du säger så måste du i värsta fall hacka upp och dra en rätt kabeltyp som sen ska in i lamphuset osf. Det kan kosta en slant, speciellt om du måste skära ut den befintliga lampinsatsen och gjuta in en ny.

Ett annat alternativ kan vara att byta lampan till en 30w LED, då blir det en svagströmsinstallation och du för göra lite mer själv samt der blir lite friare med kablar och så men du bör byta till en gummikabel avsedd för ändamålet ändå isf.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: oltrix skrivet maj 23, 2017, 13:14:25:25
Ang dolt fel så är det nog inte mycket att göra, vi köpte huset väl medvetna om vad han hade fingrat med och inte, priset var också i paritet med det. Så lite sådana här saker har jag räknat med. Det gör dem inte mindre irriterande dock...

Dessutom, huset, och poolen, ligger i Tyskland, så reglerna ser lite annorlunda ut här, framförallt så har jag uppfattningen att det är avsevärt svårare att få ersättning för dolda fel.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 23, 2017, 14:54:20:20
Ahh ja då hade jag nog bytt till en LED lampa (för att minska riskerna för badande om något går galet) och använt de där ligger och tätat skiten ur genomföringen, kanske tom använt ett starkt beständigt lim i den för att få det helt tätt.
Ska du göra de ordentligt så kanske det är bättre att kombinera det med en framtida poolrenovering isf?
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Dimitris76 skrivet maj 23, 2017, 15:21:51:51
Ahh ja då hade jag nog bytt till en LED lampa (för att minska riskerna för badande om något går galet) och använt de där ligger och tätat skiten ur genomföringen, kanske tom använt ett starkt beständigt lim i den för att få det helt tätt.
Ska du göra de ordentligt så kanske det är bättre att kombinera det med en framtida poolrenovering isf?

Att byta man till LED-lampa är inget fel men skulle du kunna förklara hur minskar det riskerna för badande om "något går galet"?  ::)
Är det konsumenten (lampan) som genererar spänningen?

Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 23, 2017, 15:29:25:25
Att byta man till LED-lampa är inget fel men skulle du kunna förklara hur minskar det riskerna för badande om "något går galet"?  ::)
Är det konsumenten (lampan) som genererar spänningen?

Du minskar strömmen i lampan från 25A ned till 2,5A (effekten från 300W till 30W), kittlar betydligt mindre i fingrar och kropp...
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Dimitris76 skrivet maj 23, 2017, 15:32:08:08
Du minskar strömmen i lampan från 25A ned till 2,5A (effekten från 300W till 30W), kittlar betydligt mindre i fingrar och kropp...

Blir det kortsluttning internt i isoleringstransformatorn då får du 220V ändå. Låt mig omformulera frågan: vågar du stoppa fingrarna i eluttaget bara för du hade en svagströms ledlampa inkopplad tidigare?
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 23, 2017, 15:49:07:07
Blir det kortsluttning internt i isoleringstransformatorn då får du 220V ändå. Låt mig omformulera frågan: vågar du stoppa fingrarna i eluttaget bara för du hade en svagströms ledlampa inkopplad tidigare?

Det är 12V inte 220V och de matas med likström inte växelström, trodde du hade koll på sånt om du ger andra råd i frågorna?
Kortsluts lindningarna så kortsluts matningen och då går säkringen.

Har du problem när nånn säger till dig när du beter dig som en liten fjant eller vad är ditt problem???
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Dimitris76 skrivet maj 23, 2017, 16:40:02:02
Det är 12V inte 220V och de matas med likström inte växelström, trodde du hade koll på sånt om du ger andra råd i frågorna?
Kortsluts lindningarna så kortsluts matningen och då går säkringen.

Har du problem när nånn säger till dig när du beter dig som en liten fjant eller vad är ditt problem???

Jag bortser från sista raden och fokuserar på dina missuppfattningar:

1. 99,9% av poollampainstallationer försörjas med 12V AC - alltså växelström - inte likström.
2. 12V är inte farligt - problemet kan uppstår däremot om för någon anledning blir det kortsluttning mellan isoleringstransformatons primär- och sekundärlindring. Då levereras 220v i kabelände och är det bara att hoppa man att jordfelsbrytere skall göra sitt jobb...
3. Har du en modern switching PSU kan det hända samma som på punkt 2.
4. Att en LED lampa dra bara 2.5 Amps istället för 25A beror på lampans lägre effekt (högra Ohmiskt motstånd). Har du lägre motstånd mellan polerna eller högre spänning då ökar strömmen.

Man skall inte slarva med säkerhet bara för man har LED-lampor installerade i sitt hus/pool. Det är mycket folk som läser de här trådarna och icke ansvarsfullt att ge råd om man inte har riktig koll...
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Oceanum skrivet maj 23, 2017, 18:58:50:50
Börja med att ta lite vattenfärg i en pipett och se om det finns ett läckage i kabelgenomföringen eller om det är som dimitris säger att den faktisk ligger i ett rör som är tätt.

//Martin -oceanum.se
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 23, 2017, 19:30:38:38
Jag bortser från sista raden och fokuserar på dina missuppfattningar:

1. 99,9% av poollampainstallationer försörjas med 12V AC - alltså växelström - inte likström.
2. 12V är inte farligt - problemet kan uppstår däremot om för någon anledning blir det kortsluttning mellan isoleringstransformatons primär- och sekundärlindring. Då levereras 220v i kabelände och är det bara att hoppa man att jordfelsbrytere skall göra sitt jobb...
3. Har du en modern switching PSU kan det hända samma som på punkt 2.
4. Att en LED lampa dra bara 2.5 Amps istället för 25A beror på lampans lägre effekt (högra Ohmiskt motstånd). Har du lägre motstånd mellan polerna eller högre spänning då ökar strömmen.

Man skall inte slarva med säkerhet bara för man har LED-lampor installerade i sitt hus/pool. Det är mycket folk som läser de här trådarna och icke ansvarsfullt att ge råd om man inte har riktig koll...

Du försöker trycker ned folk med fjantiga kommentarer så den sista raden är i högsta grad relevant! Och detta är inte första gången någon lackar ur på dig på grund av ditt tråkiga beteende, men vill du spela de spelet så...

1: Ja och antingen översätts de till DC i lampans kontaktering eller på LED lampans kretskort, bara om du har en kabel med blottade ledare så kommer det kunna gå ut växelström i poolen, kommer det in i lampan så kortsluts elektroniken och brinner upp vilket resulterar i 0A på inkommande kabel.
2: Då har transformatorn brunnit vilket resulterar i kortslutning av transformatorns primärsida, det är ytterst ovanligt att det går ut något över huvudtaget på sekundären då. Lidningarna på primär och sekundärsidan är dessutom avskilda fysiskt med en plast med högre smältpunkt än lacken på trådarna för att förhinda just detta scenario och har det blivit så varmt så primären smälter då kortsluts transformatorn och säkringen eller jordfelsbrytaren går. Sen finns det billigt kina skit som är felaktigt klassade eller rent av defekta, men dessa är inte godkända från början och väljer man att köra sånt så är det på egen risk.
3: Detta kan inte hända i en switchad PSU eftersom switchningen sker med transistorer, brinner en sådan slutar den fungera helt och leverera inget alls ut.
4: Ja det är ohm lag, men den drar mindre ström pga dess uppbyggnad och komponenter och inte det mindre motståndet i sig. Du kan inte jämföra en halogenlampa med en LED, inte ens i närheten av samma konstruktion, glödtråd vs halvledare.

LED lampor i sig garanterar inget men det ger större säkerhet och bredare marginaler, det i sig innebär inte att du bör frångå gällande regelverk vilket jag påpekar gång på gång.
Ja jag har koll på de jag skriver, skulle inte göra det annars.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Dimitris76 skrivet maj 23, 2017, 22:06:21:21

1: Ja och antingen översätts de till DC i lampans kontaktering eller på LED lampans kretskort, bara om du har en kabel med blottade ledare så kommer det kunna gå ut växelström i poolen, kommer det in i lampan så kortsluts elektroniken och brinner upp vilket resulterar i 0A på inkommande kabel.
2: Då har transformatorn brunnit vilket resulterar i kortslutning av transformatorns primärsida, det är ytterst ovanligt att det går ut något över huvudtaget på sekundären då. Lidningarna på primär och sekundärsidan är dessutom avskilda fysiskt med en plast med högre smältpunkt än lacken på trådarna för att förhinda just detta scenario och har det blivit så varmt så primären smälter då kortsluts transformatorn och säkringen eller jordfelsbrytaren går. Sen finns det billigt kina skit som är felaktigt klassade eller rent av defekta, men dessa är inte godkända från början och väljer man att köra sånt så är det på egen risk.
3: Detta kan inte hända i en switchad PSU eftersom switchningen sker med transistorer, brinner en sådan slutar den fungera helt och leverera inget alls ut.
4: Ja det är ohm lag, men den drar mindre ström pga dess uppbyggnad och komponenter och inte det mindre motståndet i sig. Du kan inte jämföra en halogenlampa med en LED, inte ens i närheten av samma konstruktion, glödtråd vs halvledare.

LED lampor i sig garanterar inget men det ger större säkerhet och bredare marginaler, det i sig innebär inte att du bör frångå gällande regelverk vilket jag påpekar gång på gång.
Ja jag har koll på de jag skriver, skulle inte göra det annars.

1: Ja och antingen översätts de till DC i lampans kontaktering eller på LED lampans kretskort -du påstår alltså att AC blir DC i lampans kontakter!!!??? Var det inte du som sa att det matas med likström - har du ändrat dig igen? I vilket fall som helst så länge är det bara 12V då är det lungt   :D
bara om du har en kabel med blottade ledare så kommer det kunna gå ut växelström i poolen, kommer det in i lampan så kortsluts elektroniken och brinner upp vilket resulterar i 0A på inkommande kabel. Hur kan en parallellkopplat lampa - glöd eller LED - skydda dig om du kommer i kontakt med 220v?

2: Då har transformatorn brunnit vilket resulterar i kortslutning av transformatorns primärsida, det är ytterst ovanligt att det går ut något över huvudtaget på sekundären då. - hör det inte till din "något går galet" kategori?  ;)
är det inte det Lidningarna på primär och sekundärsidan är dessutom avskilda fysiskt med en plast med högre smältpunkt än lacken på trådarna för att förhinda just detta scenario och har det blivit så varmt så primären smälter då kortsluts transformatorn och säkringen eller jordfelsbrytaren går. - du har läst din Wikipediaartikel ser jag - duktig! - Sen finns det billigt kina skit som är felaktigt klassade eller rent av defekta, men dessa är inte godkända från början och väljer man att köra sånt så är det på egen risk. - aldrig fel med lite predikan...  8)

3: Detta kan inte hända i en switchad PSU eftersom switchningen sker med transistorer, brinner en sådan slutar den fungera helt och leverera inget alls ut. - vid katastrofalt fel behövs inte att ledas högspänning över kretskortet - det kan t.o.m. gå över elektroniklåda, monteringsskruv som kommer i kontakt med 220v - högst osannolikt men hör till "galet" kategori som punkt 2

4: Ja det är ohm lag, men den drar mindre ström pga dess uppbyggnad och komponenter och inte det mindre motståndet i sig. Du kan inte jämföra en halogenlampa med en LED, inte ens i närheten av samma konstruktion, glödtråd vs halvledare. - en meninglös paragraf till. Jag vill inte jämföra något - det var du som påstår att LED är säkrare för någon anledning som bara du förstår.

I GIVE UP! Du vinner...  <help>
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 24, 2017, 09:38:14:14
1: Ja och antingen översätts de till DC i lampans kontaktering eller på LED lampans kretskort -du påstår alltså att AC blir DC i lampans kontakter!!!??? Var det inte du som sa att det matas med likström - har du ändrat dig igen? I vilket fall som helst så länge är det bara 12V då är det lungt   :D
bara om du har en kabel med blottade ledare så kommer det kunna gå ut växelström i poolen, kommer det in i lampan så kortsluts elektroniken och brinner upp vilket resulterar i 0A på inkommande kabel. Hur kan en parallellkopplat lampa - glöd eller LED - skydda dig om du kommer i kontakt med 220v?

2: Då har transformatorn brunnit vilket resulterar i kortslutning av transformatorns primärsida, det är ytterst ovanligt att det går ut något över huvudtaget på sekundären då. - hör det inte till din "något går galet" kategori?  ;)
är det inte det Lidningarna på primär och sekundärsidan är dessutom avskilda fysiskt med en plast med högre smältpunkt än lacken på trådarna för att förhinda just detta scenario och har det blivit så varmt så primären smälter då kortsluts transformatorn och säkringen eller jordfelsbrytaren går. - du har läst din Wikipediaartikel ser jag - duktig! - Sen finns det billigt kina skit som är felaktigt klassade eller rent av defekta, men dessa är inte godkända från början och väljer man att köra sånt så är det på egen risk. - aldrig fel med lite predikan...  8)

3: Detta kan inte hända i en switchad PSU eftersom switchningen sker med transistorer, brinner en sådan slutar den fungera helt och leverera inget alls ut. - vid katastrofalt fel behövs inte att ledas högspänning över kretskortet - det kan t.o.m. gå över elektroniklåda, monteringsskruv som kommer i kontakt med 220v - högst osannolikt men hör till "galet" kategori som punkt 2

4: Ja det är ohm lag, men den drar mindre ström pga dess uppbyggnad och komponenter och inte det mindre motståndet i sig. Du kan inte jämföra en halogenlampa med en LED, inte ens i närheten av samma konstruktion, glödtråd vs halvledare. - en meninglös paragraf till. Jag vill inte jämföra något - det var du som påstår att LED är säkrare för någon anledning som bara du förstår.

I GIVE UP! Du vinner...  <help>

Jag vet inte om du medvetet vill missförstå eller vad det är, nu har du iaf en acceptabel attityd så de tackar jag för då jag gärna diskuterar.

1: LED lampan drivs alltid av likström eftersom det är en haldledare, så långt är vi överrens? Var sker då likriktningen om en LED lampa matas med växelström enligt dig?
En LED lampa förstörs om den kommer i direkt kontakt med växelström, det gäller alla halvledare, kolla själv om du inte tror mig. (Precis som en elektrolytkondensator exploderar vid matning med växelström, prova de om du har tråkigt en dag men tag en liten en isf och lägg den i en genomskinlig plastlåda eller liknande då elektrolyten och pappret eller vad nu skiksmaterialet är i den kondingen kan flyga iväg i bra fart)
Vad som då händer om LED lampan går sönder är att den slutar dra ström, om den slutar dra ström blir kretsen strömlös vilket resulterar i 0A i ledningen. Skillnaden mellan en glödtrådslampa och en LED är vilken ström som går igenom, jag personligen föredrar 2,5A framför 25A pga vilka följder det kan få.

2: Har du någonsin byggt en transformator så vet du exakt hur de ser ut och funderar samt hur du räknar fram antaler varv, diameter på tråden osv och då vet du vilka tolleranser där är om du gör det korrekt. Jag har byggt en handfull och tom försökt ge mig på att linda om en ringkärne transformator men gav upp för det var för pilligt. En korrekt byggd transformator har en galvanisk frånskild primär och sekundärsida, av den aledningen kan aldrig något som går galet på primärsidan komma över på sekundärsidan eftersom de aldrig har kontakt, vilken den där plastbiten ser till. En transformator brinner dessutom bara om den är defekt eller överlastas bortom sin kapacitet och saknar skyddsmekanismer såsom säkring eller de riktigt bra med en termosäkring mellan lindingarna.
Så min går galet kategori innefattar i princip helt tokiga installationer eller tillämpningar, katastrofalt defekta enheter som missats i kvalitetskontrollerna (oftast av oseriösa företag då det ska göras läcktester och kvalitetskontroller) eller billigt skit som egentligen inte skulle få finnas ute på marknaden alls.
Jag behöver inte läsa något wikipedia, har sysslat med lågspänning i snart 30 år så kan det relativt bra.

3: Ja det kan ske i ett switchande aggregat men precis som du säger så är det väldigt osannolikt på grund av alla skyddsmekanisker i ett sådant aggregat. Tex alla datorer använder switchande aggregat, detsamma alla mobilladdare, och med undantag av defekta sådana enheter så händer där inget. Jag har säkert haft 20-30 nätdelar i stationära datorer som gått sönder för mig personligen och vet företag som bytt tusentals utan att någon övrig datorkomponent havererat på grund av att överspänning skickats ut istället för avsedd spänning. Jag placerar därför switchande aggregat, åter igen av rätt typ som är dimensionerade korrekt från en seriös tillverkare, som säkrare än transformatorer.

4: Japp jag påstår LED är säkrare på grund av den lägre effekt som LED har vilket innebär att hela systemet får lägre effekt. Sannolikheten att där ska hända något elakt vid tex kortslutning på säg en kabel i systemet minskar drastiskt om vi tar ned strömstyrkan från 25A till 2,5A. Sen iom att det är halvledare så går dessa sönder vid felaktigheter eftersom de är betydligt känsligare och om den haverera när något galet händer så blir kretsen strömlös eftersom är inte längre är kontakt mellan + och -. Du må inte dela min åsikt men detta är min och den står jag för.


Har för mig att teflon är en vanlig plast som används mellan lidningarna men bara för de behöver inte alla använda de.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Erica skrivet maj 25, 2017, 00:32:17:17
Oj i den här tråden dök det upp gott om fel och missuppfattningar... visade den för min man som arbetar med elsäkerhet, besiktningar m.m. och han skakade på huvudet. Lite fakta:

1. ur personskadesynpunkt spelar det ingen roll om du har 25 A i kretsen eller 2.5 A. En för människokroppen dödlig ström ligger på under 0.05 A, men för att en så pass stor ström skall gå genom kroppen fodras en högre spänning än 12 V. Tittar du däremot på risken för BRAND vid en felaktig installation så är den mycket större vid 25 A än vid 2.5 A eftersom en eventuell misskontakt ger större värmeutveckling vid den högre strömmen. Självklart måste även vid den högre strömmen kabeln vara dimensionerad för detta, annars kan ju denna i sig själv bli så överhettad att den börjar brinna.
2. Det förekommer att man får genomslag i en transformator (alltså mellan primär- och sekundärlindning), men det är inte särskilt vanligt. Det är dock inget man kan utesluta. Vore det helt uteslutet vore kravet på jordfelsbrytare i matningskretsen onödigt, men så är det inte. Om genomslag trots allt uppstår så beror det oftast på en av följande orsaker: 1. extrem överspänning genom åska / blixtnedslag som letar sig in i primärkretsen. 2. för dålig kvalitet på transformatorn eller rena tillverkningsfel. Transformatorer som inte anses genomslagssäkra (bortsett från t.ex. åska då inga garantier kan lämnas) skall inte få säljas till ändamål där skyddsklenspänning är föreskriven, som t.ex. för poolampor. 3. transformatorn har försetts med felaktiga säkringar och sedan överbelastats och då blivit så överhettad att isolationen har smält.

Ett genomslag i transformatorn gör poolkretsen livsfarlig  (oberoende av skälet till genomslaget) och då måste skyddsnivå 2, d.v.s jordfelsbrytaren, komma in och snabbt bryta strömmen och undanröja faran. Den fara som uppstår vid ett genomslag är lika stor oberoende av om man har LED eller konventionellt poolljus.

Eftersom LED drar mindre ström än en konventionell lampa krävs inte lika grova kablar. Detta kan göra det lättare med ledningsförläggning, genomföringar m.m.

Poolkretsar drivs normalt alltid med växelström. Skälet är enkelt - har man likström och vatten tränger in någon stans så får man elektrolys och en snabb förstörelse av materielen. Kretsen som sådan är alltså en växelströmskrets. Om man som vid LED sedan i sista ledet gör om den till likström saknar betydelse ur elsäkerhetssynpunkt.

Jag kan nämna att poolampor som drivs direkt med nätspänning ibland används i vissa länder med mildare elsäkerhetskrav. Jag känner en person som tyckte han gjort ett kap som kom över en sådan i sydostasien. " Bra tyckte han, då slipper jag köpa en dyr transformator, bara att köra 230 V rakt in". Detta är livsfarligt !! Det räcker att lampglaset går sönder eller att du får en läcka någonstans så kan du få ut livsfarlig spänning i poolen. Jordfelsbrytare är jättebra och skall lösa ut vid sådana fel, men tyvärr händer det inte så sällan att dessa inte fungerat som de skall. Undersökningar har gjorts som visat på en felfrekvens på runt 7 %, vilket är en mycket hög siffra för en säkerhetskomponent. Och varför göra sådana livsfarliga konstruktioner ? Om man har råd att skaffa en pool för kanske 100 kkr eller mer så har man nog råd med en transformator för någon tusenlapp.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 25, 2017, 09:35:50:50
1. ur personskadesynpunkt spelar det ingen roll om du har 25 A i kretsen eller 2.5 A. En för människokroppen dödlig ström ligger på under 0.05 A, men för att en så pass stor ström skall gå genom kroppen fodras en högre spänning än 12 V. Tittar du däremot på risken för BRAND vid en felaktig installation så är den mycket större vid 25 A än vid 2.5 A eftersom en eventuell misskontakt ger större värmeutveckling vid den högre strömmen. Självklart måste även vid den högre strömmen kabeln vara dimensionerad för detta, annars kan ju denna i sig själv bli så överhettad att den börjar brinna.
2. Det förekommer att man får genomslag i en transformator (alltså mellan primär- och sekundärlindning), men det är inte särskilt vanligt. Det är dock inget man kan utesluta. Vore det helt uteslutet vore kravet på jordfelsbrytare i matningskretsen onödigt, men så är det inte. Om genomslag trots allt uppstår så beror det oftast på en av följande orsaker: 1. extrem överspänning genom åska / blixtnedslag som letar sig in i primärkretsen. 2. för dålig kvalitet på transformatorn eller rena tillverkningsfel. Transformatorer som inte anses genomslagssäkra (bortsett från t.ex. åska då inga garantier kan lämnas) skall inte få säljas till ändamål där skyddsklenspänning är föreskriven, som t.ex. för poolampor. 3. transformatorn har försetts med felaktiga säkringar och sedan överbelastats och då blivit så överhettad att isolationen har smält.

Ett genomslag i transformatorn gör poolkretsen livsfarlig  (oberoende av skälet till genomslaget) och då måste skyddsnivå 2, d.v.s jordfelsbrytaren, komma in och snabbt bryta strömmen och undanröja faran. Den fara som uppstår vid ett genomslag är lika stor oberoende av om man har LED eller konventionellt poolljus.

Poolkretsar drivs normalt alltid med växelström. Skälet är enkelt - har man likström och vatten tränger in någon stans så får man elektrolys och en snabb förstörelse av materielen. Kretsen som sådan är alltså en växelströmskrets. Om man som vid LED sedan i sista ledet gör om den till likström saknar betydelse ur elsäkerhetssynpunkt.

1: Ja precis, men dödsfallet med de lägsta registrerade spänningen är 48 volt, oftast blir man skadad och bränd vid lägre spänningar men utan utgång som kan orsaka dödsfall.

2: Ja, genomslagsspänningen för en korrekt byggd transformator är uppe i 10-100-tals kilovolt vilket det krävs en blixt eller liknande för att generera men de transformatorer som är rekommenderade för installationen i badrum, pooler osv är sk. skyddstransformatorer som ska vara avsäkrade för att inte kunna överlastas och beroende på tillämpning även ha en termosäkring (ovanligt idag tyvärr).
Och som du mycke riktigt påpekar krävs skydd för transformatorns primärsida för att förhindra detta så som jordfelsbrytare.
Men står inte jordfelsbrytare även som krav för alla våtrums och poolinstallationer? Det sa iaf min elektriker när han var här och gjorde min el, även om jag redan var på väg att sätta in en (har en egen central för poolen med egen jordfelsbrytare).

En LED lampa kommer gå sönder direkt om den utsätts för överspänning eftersom den är uppbyggd av halvledare, en halvledare kan jämföras med en väldigt väldigt tunn tråd som bara är designad att klara en viss effekt, går du lite över denna (kan räcka med så lite som 10% högre effekt än den är byggd för) så brinner den helt enkelt upp och kretsen bryts. En korrekt byggd lampa klarar en del av denna spänning men tillslut så kan det bli överslag (typiskt vid spänningar och effekter som kan uppstå vid blixtnedslag) och då kan det ge dödlig utgång om du befinner dig i poolen. Som regel hinner lampan dock brinna upp innan det sker, åska med direkt träff lär vara undantaget. Däremot finns det billiga lampor som inte lever upp till de krav vi har i Sverige vad gäller elsäkerhet och dessa ska man akta sig för då de kan orsaka skador och i värsta fall dödsfall.

Ja det stämmer bra, om du matar med växelström men, men för att elektrolys ska uppstå så måste du dels ha 2 plattor av ett sådant material så elektrolys kan uppstå och dessutom måste dessa vara av olika laddning, dvs en positiv anod och en negativ katod. Sen måste det finns en vätska mellan som medger elektrisk överföring, men det fixas nog i de flesta pooler med allt klor osv, speciellt saltvattenpooler är känsliga och därav rekommendationen att inte ha rostfritt.
Det gör också skillnad för om det klasificeras som en starkströmskrets eller en svagströms, gränsen går vid 200VA. Däremot så gäller fortfarande regelverket för skyddzoner osv oberoende spänningen enligt gällande föreskrifter men du får själv koppla det, om du har rätt kunskaper, vid en svagströmsanläggning och behöver således ingen elektriker för svagströmssidan.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: bauda skrivet maj 25, 2017, 10:44:49:49
Huh, det blev en lång tråd av detta. För att gå tillbaka till råd till originalskribenten så skulle jag rekommendera att inte använda lampan alls. Är det som det verkar att det inte finns något rör för att kunna byta ut den felaktiga kabeln så kan man inte fortsätta med den befintliga utan man får göra hela lampan strömlös och låta den sitta kvar oanvänd efter att ev läckage är tätat. Eventuellt får man ta ut den och ersätta med ngt som smälter bättre in mot mosaiken. Finns sedan andra lampor som man kan eftermontera i befintlig pool och göra en riktig installation.

Jag skulle inte rekommendera några genvägar då det verkar finnas allt för många felaktigheter i installationen.

Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: j-t skrivet maj 25, 2017, 20:12:50:50
Jag skulle inte rekommendera några genvägar då det verkar finnas allt för många felaktigheter i installationen.

Just ja, ber om ursäkt till originalskribenten för trådkapningen, blev lite... ja i denna men tycker det är ett intressant ämne och något iaf jag snöar in på. Mitt arbete gör att jag måste läsa på en del om galvanisk isolation, AC vs DC, transienter osv. så det är kära ämnen för mig, taskig ursäkt kanske men det är den jag kör med ;)

Jag, och de flesta andra, borde rådgivit dig som bauda gjorde redan från början men jag fokuserade på att fundera kring lösningar vilket i detta fallet nog inte är rätt, så +1 på baudas rekommendation.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Erica skrivet maj 25, 2017, 23:55:30:30
Ja vad är det egentligen för kabel som sitter där ? KULO kan det ju omöjligen vara om det är en vanlig 12V/300 W poollampa. En sådan lampa kräver 6 mm2 kabelarea och kulo tillverkas inte och har inte tillverkats i den dimensionen utan endast i 1.5 och 2.5 mm2. Kulo är f.ö. totalt förbjuden för poolinstallationer - den är endast godkänd för torra utrymmen och den har ett yttre tunt plåtskikt.

Så vad har lampan för effekt och vad är det för kabel ? Ledararea ? Det gäller ju att se om kabeln över huvud taget är godkänd och klarar belastningen innan man funderar över hur man kan lösa tätningsproblemet. Har kabeln för klen area för en konventionell lampa kan ju LED vara ett alternativ, men är den inte alls av godkänd typ faller ju också det alternativet.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: oltrix skrivet maj 26, 2017, 15:38:58:58
Ja, det blev ju en del dividerande fram och tillbaka...

Tack för alla råd.
Några saker,

Som sagt, Poolen ligger i Tyskland, här är det lite mindre restriktiva regler än i Sverige.

Kabeln är ingen Kulo, jag skrev det för att det är den ungefärliga svenska motsvarigheten.
Det är en ser ut att vara en NYM, den tyska standardkabeln för ingjutning utan rör. Den verkar vara något mer motståndskraftig än Kulo. I vilket fall så har den suttit där i 15 år och är fortfarande mjuk samt har inte vittrat så vitt jag kan se.

Lampan har varit sönder en tid, vattenfylld och således kortsluten utan några vidare men därav (den andra lampan som är kopplad på samma trafo fungerar). Har inte kollat, men det kan finnas en säkring som löst ut. I vilket fall sitter allt bakom en jordfelsbrytare så någon större risk för elchocker ser jag inte.

Jag lutar åt att för säkerhets skull täta ordentligt där kabeln kommer in i nischen, då jag inte kan se att det skadar.
Eventuellt skarva en gummikabel med IP68 klassad kabelskarv om det går så att jag kan byta lampa från poolkanten som det är avsett.

Se till att allt är tätt och montera i den nya lampan.

Jag är som sagt inte mycket för halvtaskiga lösningar (skarvningar m.m.) och jag känner att detta är på gränsen. Men att vara utan lampan helt är inte ett alternativ och att byta hela insatsen samt dra om kabeln är ett allt för stort arbete. Det blir eventuellt en liner om några år och då finns det möjlighet att göra det då istället.




Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: Erica skrivet maj 27, 2017, 00:33:06:06
Citera
Kabeln är ingen Kulo, jag skrev det för att det är den ungefärliga svenska motsvarigheten........   Den verkar vara något mer motståndskraftig än Kulo. I vilket fall så har den suttit där i 15 år och är fortfarande mjuk samt har inte vittrat så vitt jag kan se.

Kabeln du beskriver har ingen likhet med Kulo. Kulokabeln har en yttre metallmantel, av järnplåt på äldre typer, av plastöverdragen aluminium på nyare varianter. Men varken den ena eller den andra skulle överleva någon längre tid i poolvatten (järnet rostar, aluminiumet korroderar till närmast pulverform i klorvatten) och kabel är dessutom styv - du kan inte rulla upp en sådan runt lampan t.ex. Just styvheten är bra för det sådan kabel skall användas till - utanpåliggande elinstallation i torra, ej brandfarliga, utrymmen. Genom metallmanteln och styvheten är den mycket lättare att få rak och snygg jämfört t.ex. med EKK som bara är plast utan någon metall. Men din kabel tycks ju vara hållbar och säkert LÅNGT bättre än kulo till det här.

Om själva lampan fyllts med vatten beror det nog på korrosion runt genomföringarna där anslutningarna går in genom lampglaset. Vi har råkat ut för detta fenomen på sådana lampor ett par gången. Det viktiga där ur tätningssynpunkt är i stället den kraftiga o-ring som brukar ligga mellan lampkroppen och skyddskåpan för baksidan. Vi fick vid ett lampbyte en läcka där och sedan dröjde det bara några veckor innan vattnet kom in i själva lampkroppen också.
Titel: SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
Skrivet av: oltrix skrivet juni 29, 2017, 13:52:49:49
Hej igen alla,

Tack för alla svar. Det slutade med att jag gjorde ungefär som jag sa från början, jag tätade kabeln in i nischen, skarvade med en IP68 skarv till gummikabel som är 70 cm lång, skaffade nya packningar till lamphuset, rengjorde allt och satte ihop det igen.

Än så länge är det tätt och jag kan nu ta loss lamphuset med vatten i poolen och byta lampan på kanten.

Det är bara att hålla tummarna för att det håller några år i varje fall.