VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Invertor-värmare till pump som går på timer?  (läst 995 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreax

Invertor-värmare till pump som går på timer?
« skrivet: januari 08, 2022, 22:49:53:53 »
Hej!

Vi har en ovan-mark-pool på ca 16 m³, och till den har vi en sandfilterpump som är kopplade till en timer. (Ett ur i norm-skåpet.) Pumpen står stil mitt på dagen och en stund på kvällen eftersom jag tycker det är skönt att koppla av i tystnad, och den har ett bra vattenflöde och har inga problem du hålla poolen ren på 16 h/dag.

Nu tänkte jag utöka med en poolvärmare, det ska vara en luftvärmepump och jag tänker att invertorpump är bäst/tystast. Vi brukar inte vilja ha varmare än 23-25°, (men vill inte heller ha mycket väsen så hyfsat dimensionerad)

Är det ok att bryta strömmen till värmepumpen tillsammans med pool-pumpen?  (Då stannar ju flödet)

När strömmen kommer tillbaka (timern slår på), kommer värmepumpen att starta upp och komma ihåg sina inställningar? (Det kan man förstås inte svara generellt på, men hur fungerar era? Har någon en känsla för vad som är vanligt?)


Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Invertor-värmare till pump som går på timer?
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2022, 10:32:33:33 »
Min värmepump har ström hela tiden. Jag har litat på att flödesvakten stänger av den, och hittills har det fungerat. Men jag har läst att en del styr pumpen från värmepumpen, men kommer inte ihåg detaljerna.

Jag kör min pump i halvtimmesintervall mellan 7:30 - 20. Och en timerknapp om jag vill köra kontinuerligt ett tag, den timern är på 3 timmar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Invertor-värmare till pump som går på timer?
« Svar #2 skrivet: januari 09, 2022, 11:03:04:04 »
Jag styr värmepumpen med dess inbyggda tidur. Ett separat tidur styr cirkulationspumpen. Att göra som Erik blir lite enklare och fungerar lika bra. De flesta men inte alla poolvärmepumpar har inbyggt tidur.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Invertor-värmare till pump som går på timer?
« Svar #3 skrivet: januari 09, 2022, 21:10:25:25 »
Kan tillägga att jag inte vill stänga av strömmen till värmepumpen. De ska nog tåla det, men det blir konstiga ljud när kompressorn blir strömlös i stället för att stänga av sig på rätt sätt. Sen om det är skadligt vet jag inte, men för mig känns det bättre att lita på flödesvakten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Invertor-värmare till pump som går på timer?
« Svar #4 skrivet: januari 10, 2022, 09:10:33:33 »
Min värmepump har ström hela tiden. Jag har litat på att flödesvakten stänger av den, och hittills har det fungerat. Men jag har läst att en del styr pumpen från värmepumpen, men kommer inte ihåg detaljerna.

Jag kör min pump i halvtimmesintervall mellan 7:30 - 20. Och en timerknapp om jag vill köra kontinuerligt ett tag, den timern är på 3 timmar.

Vi har en liknande lösning, vi låter (vatten)pumpen styra luftvärmepumpen och med hjälp av flödesvakten varvar värmepumpen ner och stängs av som den skall. Vi provade först med ett tidur till luftvärmepumpen, men det lät inte alls roligt när spänningen försvann.
« Senast ändrad: januari 10, 2022, 09:14:55:55 av lillebrormats »
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad Andreax

SV: Invertor-värmare till pump som går på timer?
« Svar #5 skrivet: januari 10, 2022, 18:14:15:15 »
Ok, men tusen tack! Nu vet jag ju vad jag ska kolla efter när jag köper värmepump, se till att den har "flödesvakt" (eller i värsta fall en timer som jag får synka med pumpen).

 <love>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan