VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bli av med bundet klor?  (läst 2282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
Bli av med bundet klor?
« skrivet: augusti 03, 2021, 17:31:13:13 »
Alla ni erfarna poolägare, jag är för säsongen nybliven poolägare och har min första nybörjarfråga som jag inte hittat något svar på.

I fredags kväll chockade jag poolen för att bli av med bundet klor. Men idag när jag mätte så har jag ändå 0,4 ppm bundet klor, trots att ingen har badat och att pooltäckningen har varit på. 0,4 ppm bundet klor kanske inte är hela världen, men de rekommendationer jag har läst är helst 0 ppm och max 0,5 ppm och jag trodde att chockkloreringen skulle ta bort allt bundet klor. Har jag gjort något fel, mäter jag fel eller ska det vara så här?

Halten bundet klor har legat på ca 0,4 - 0,5 ppm en tid och i förra veckan hade dottern kompisar på besök och det badades friskt. Dagen därpå luktade det klor när jag tog av pooltäckningen och det var lite oljigt på vattenytan i bräddavloppet så jag tänkte att det kunde kanske vara läge att göra min första chockklorering. Om inte annat så för att det var kul att testa.

Sagt och gjort, i fredags kväll hällde jag i 500 g av Folkpools Aktionchock i min pool som rymmer ca 24 kubik. pH låg på ca 7,4 och fritt klor ca 1,5 ppm enligt Biltemas testkit innan jag hällde i chockkloret. Mätte inte totalt klor, men helgen innan låg fritt klor på 2,5 ppm och totalt klor på 3,0 ppm enligt min Scuba II.

Idag mätte jag igen med Scuba II och fick fritt klor till 1,9 ppm och totalt klor till 2,3 ppm, dvs. bundet klor på 0,4. pH var 7,2 och cya 37 ppm. När jag mäter med min Scuba så tycker jag att jag följer instruktionerna. Jag sköljer ur den med poolvatten och fyller den sedan från samma ställe, ca 2 dm ut och ner framför bräddavloppet. Sedan nollställer jag den, lägger i reagenstablett DPD 1 och mäter fritt klor, lägger därefter i DPD 3 i samma lösning som DPD 1 och mäter totalt klor.

Poolen är som sagt på ca 24 kubik (3 x 6 m), markpool, täckt med rib-cover, 28 °C, UV-rening (som jag hade hoppats skulle kunna bidra med att ta bort bundet klor, men det verkar ju inte så :-\ ) Har klorerat med Folkpools multipuckar fram tills nu. Ska gå över till dagsklor utan cya nu när cya-halten har stigit lite.

Bonusfråga: När jag mäter totalt klor så får jag oftast ett ganska högt värde först. Trycker jag på mätknappen igen så får jag ett lägre värde, några tiondels ppm lägre, som verkar vara stabilt även vid fortsatta mätningar. Ska det vara så eller är det något fel? Vilket värde ska jag gå på? Jag har hittills litat på det lägre värdet som är stabilt över tid.

Tack på förhand!


Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Bli av med bundet klor?
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2021, 18:34:28:28 »
Låter som du har bra koll på din pool  O0

Det bundna kloret bryts ned av solen/UV och av fritt klor, precis som du skriver. En del lämnar även poolen som gas, bl.a. därför kan det vara bra att lämna poolen utan täcke en stund vid chockklorering.

Jag hade nog inte bekymrat mig så mycket om ditt bundna klor när det är såpass lågt, du verkar inte ha haft besvär av det innan helgen? Men du kan ju prova att chockklorera igen om du vill, om inte annat så för att lära sig.

Kanske skulle du ha nytta av lite högre cya nivå för att minska klorförbrukningen lite från din UV-rening, jag kan dock inte så mkt om UV rening så vill inte rekommendera något.

Din fråga om mätningen vet jag inget om, men säkert någon annan som kan.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bli av med bundet klor?
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2021, 21:50:19:19 »
Hej Ores,

Tror du upptäckt problemet med chock då CYA är närvarande?

Du får inte bort bundet klor trots chock. Anledningen är att kloret som är bundet sitter hårdare till kvävet som vi utsöndrat än till CYA.

Vilket betyder att du måste fylla alla CYA-molekyler med tre klor innan din chock kan göra sitt.

37 ppm CYA innebär att du bör ha minst 3ppm FC för desinfektion eller se det som ditt nollställe för chock.

Vidare 0,5ppm bundet klor. Normen är att höja klorhalten då är 5ppm FC (Vilket är lite för mycket).

Vilket betyder att 3+5 = 8 ppm FC bör tillsättas.

500g kalciumhypoklorit som kan ha 70% klor bör ge en klorhalt i din pool på 24 kubik på 15 ppm.

Alltså borde denna tillsats löst ditt problem. Men ej.

Alltså är mätningen fel.

Kan vara fritt klor
Bundet klor
CYA?

Har för mig att ditt instrument är ganska dålig på CYA? Kanske mycket högre?

Bundet klor kan ge värden som fritt klor om mätningen tar för lång tid (+30s).

Lätt att räkna baklänges om du använt puckar? Vanliga veckopuckar (inte multiklor ger ett lite lägre värde).

Genererar i CYA för varje puck i din pool på ca. 4,2ppm CYA. Så räkna puckar. Man behöver inte alltid mäta.

Angående UV-lampa tar den bara hand om första steget av bundet klor (monokloramin). Har ingen aning om den bildar kvävgas eller ammoniak? Hade tänkt ta reda på det och en massa annat. Har tyvärr släppt allt kring poolkemi.

Lek med tanken att den tar bort första steget av bundet klor. Många badande och andra steget av bundet klor bildas. Då luktar det badhus. Då fixar inte din UV-lampa detta.

Ganska bra killgissning?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bli av med bundet klor?
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2021, 23:07:46:46 »
Hej Ores,

Glömde en detalj.

Har du pooltäckning på och chockar blir ditt bundna klor kvar i vattnet.
Det blir oljigt och gult och kan missfärga din pool vid ytan.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bli av med bundet klor?
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2021, 23:13:49:49 »
Anledningen till att du får ett lägre värde när du mäter en gång till beror på att ditt instrument mäter allt klor. Högre klorhalt och längre tid kan sänka din mätning av fritt klor.

Tyvärr är inte alltid klormätning enkelt som vissa påstår.

MVH
Roger

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Bli av med bundet klor?
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2021, 16:23:52:52 »
Tack så mycket båda två för bra svar!

Jag har räknat puckar. Sedan uppstart har jag tillsatt sex styck 200 g multiklor från Folkpool. Det blir då 6 x 4,2 ≈ 25 ppm cya. Enligt 7,5%-regeln så är nollställe för fritt klor ca 1,9 ppm om jag förstått rätt, vilket innebär att jag bör kunna mäta minst 2,9 ppm fritt klor för att få desinfektion motsvarande 1 ppm.

Nu ska poolskötaren (jag) resa bort några dagar och har lagt i ännu en multiklorpuck, men det blir årets sista. När den är förbrukad borde det vara ca 30 ppm cya i poolen och nollställe för fritt klor blir 2,2 ppm. Nöjer mig så och kommer att köra med dagsklor resten av året.

Har också mätt cya med stickor (Insta-test 6 Plus) som anger att 40-100 ppm är ok. :) De har inte gett något utslag alls på cya så de är nog ännu mindre tillförlitliga.

När det gäller att jag inte fick bort allt bundet klor så skulle det kunna vara att jag la på täckningen för snabbt efter att jag chockade. Den var av ca 2 timmar, men ville inte ha poolen öppen över natten då staketet runt är lite provisoriskt.

Stort tack så här långt!
/Johan



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan