Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: En alternativ pooltakmontering  (läst 3764 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

En alternativ pooltakmontering
« skrivet: juli 01, 2021, 18:12:03:03 »
Jag håller på renovera poolen med ny granitsarg. Granitstenarna är massiva - 1320x600x30mm (LxBxT) med avrundade kanter både ut- och invändigt.

Resultaten är såpass vacker att jag nästan övervägde inte montera pooltaket tillbaka. Fast jag vet att jag måste för det har signifikant förbättrat vårt poolliv.

Det som jag ville absolut inte göra däremot är att borra i granit för de gamla skenorna. Jämfört med granit har ett pooltak en begränsad livslängd och man vill kanske montera i framtiden något annat eller inget alls.

Så här kommer min lösning till problemet!

Jag köpte M6 vingmuttrar i rostfritt och M6 galvaniserade bultar, mutter och brickor. Jag mätade exakt i vilket avstånd mellan varandra aluminumskenorna och deras hål skall befinna sig och ställde alla vingmuttrar på rätt ställe, ingjutna i bruket som limmar granitplattorna.
Sedan fogar jag och när allt har torkad sig färdigt, skruvar jag lös de tillfälliga galvaniserade bultar och använter M6x40 torx maskinskruvar i rostfritt för att montera pooltakets skenor.

Vips!
Pooltak utan permanent ingrepp i graniten!!!  O0
« Senast ändrad: juli 01, 2021, 18:20:57:57 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: En alternativ pooltakmontering
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2021, 18:21:24:24 »
.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: En alternativ pooltakmontering
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2021, 18:58:16:16 »
Smart lösning  O0 Du ser ut att ha ganska vindskyddat läge så det fungerar nog bra så. Vi bor 20 m högre än omgivningen i syd/sydväst så här skulle det behövas lite mer förankring. Jag har förstärkt med i betong ingjutna långmuttrar under den södra gaveln på taket som hålls ner där med beslag i taket och rostfri klass A4 gängstång.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: En alternativ pooltakmontering
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2021, 21:13:07:07 »
Det finns 7st. fog mellan granitstenarna på varje sida. I varje fog har jag förankrat 3st. Bultar. Det handlar alltså om 7x2x3=42st. M6 bultar totalt?

Hur mycket måste det blåsa för att lyfta upp ett konvext pooltak?
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: En alternativ pooltakmontering
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2021, 10:41:35:35 »
Monteringsarbete pågår
« Senast ändrad: juli 02, 2021, 11:40:29:29 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: En alternativ pooltakmontering
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2021, 13:25:58:58 »
Snyggt, jag beställde ett bredare tak så jag fick det utanför min granitsarg, gjöt en balk som jag bultade fast skenorna i

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: En alternativ pooltakmontering
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2021, 13:33:14:14 »
Så här

Utloggad Dimitris76

SV: En alternativ pooltakmontering
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2021, 00:46:51:51 »
Snyggt, jag beställde ett bredare tak så jag fick det utanför min granitsarg, gjöt en balk som jag bultade fast skenorna i

Granitsargens bredd är 60cm och poolen ca. 4,5m. Tyvärr finns det inget pooltak i standardmått som är brett nog.
Även om det hade funnits ett sånt, jag vill att graniten skall synas runt poolen.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan