VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Material till pooldäck, komposit eller trä?  (läst 19319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Yachtman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Snart pool
    • Visa profil
SV: Material till pooldäck, komposit eller trä?
« Svar #20 skrivet: januari 10, 2018, 17:23:43:43 »
Tack för förslaget. Jo, det låter ju som ett mindre torg med 220 m2. Min hustru är rädd för torgkänslan... Själv jobbar jag mycket med bygghandlingar och har förmågan att visualisera lite bättre än min fru. Hoppas hon inte läser det här...  :o
Ytan kommer att vara i vinkel, både långsida och kortsida av huset. Idag har vi precis som du föreslår. Trädäck på en del av långsidan där vi har ett spabad och soldäck med utgång direkt ifrån badrummet. Därefter har vi mörkgrå betongplattor med chifferstruktur 420x420 som fortsätter runt till kortsidan. Det var snyggt de första åren men sen började det att komma ogräs mellan plattorna och plattorna "sotar" pga överpigmentering ifrån fabrik. Jag trodde det skulle ge sig och blöda ut men det fortsätter trots att de legat i 7 år och dyr impregnering. Jag har bestämt att sätta yxan i alltihop, förutom spabadet som ska stå kvar på sin plats. Det är en yta i vinkeln som jag är lite skeptisk till, den kommer att upplevas som stor. Men Svennebanan ska ju såklart ha ett utekök O0 och det blir perfekt just där.
En annan anledning till att jag inte kan/vill ha nya betongplattor är att jag ska höja befintlig yta med ca 120-170mm. Då måste jag isf lägga ytterligare ett skift murblock runt terrassen, mer bärlager etc, etc.
Om det är någon som är intresserad av 420x420x40 plattor med chifferstruktur så är det bara att höra av sig. Har ca 80-90m2.
Spabad: Artesian Grand Cayman, 1800L

Poolgiganten

Utloggad Pergu

SV: Material till pooldäck, komposit eller trä?
« Svar #21 skrivet: maj 26, 2022, 08:45:50:50 »
Hur har det fungerat med fläns/läpp på bröderna och slitsar för pools sarg mm.?

Bara för att det är kul att berätta: Sargen är inte stumt monterad. Den kan expandera i längsled och röra på sig. För att det inte ska bli synliga springor så är den sågad så att bitarna alltid överlappar varandra lite. Sen är hålen i trallen mellan pvc-listen och den rostfria listen ovala så att allt kan glida och röra sig. För att få lite kontroll på rörelsen så är hålen i mitten stumma (inte ovala). Dom kommer alltså att expandera och krympa lika mycket åt båda hållen (och skarvarna blir så minimala dom kan bli). I bakkanten sitter dom vanliga trallclipsen som tillåter rörelse. Super enkelt eller hur  ::) hmmmmm

Men iden att såga/forma ändarna så att dom kan överlappa borde tralltillverkarna ta till sig och förädla. På detta sättet märks inte skarvarna alls lika mycket, och man kan enklare få ett snyggt golv. Även att fixera trallen på mitten för att minimera effekten av rörelsen kunde dom ta till sig och utveckla  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan