Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Intex 16800L  (läst 3244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arkosund

Intex 16800L
« skrivet: juli 30, 2008, 17:38:00:00 »
Hej

Har en liten berättelse att delge er!

Köpte en Intex pool på 16800L efter viss påtryckning från familjen, typ guuuud vaaaaaa vaaarmt man skulle ha pooooool ju och den där blicken ni vet som kvinnor och barn kan ge en med huvudet på sne!!!.

Sagt och gjort åkte bort till en kompis som köpte en likadan och kollade med honom om kvalitet och skötsel.
Åkte sedan till Lekhuset och inhandlade poolen och väl hemma så fixade jag till plattan den skulle stå på med markvib och vattenpass.

Byggde poolen och tänkte f-n va lätt det va att fixa detta med en öl i handen.
Poolen var uppe och nu var det bara vattenfrågan kvar, bor ju när sjön så på med 2 st 1000L fat på kärran (som lastar 2600kg om ni undrar), sedan vart det ett skavande fram och tillbaka 9 gånger tills den var full.

Koppplade in mitt sandfilter som jag haft till badtunnan och tänkte att jag har ny sand ska jag byta????.
Nej det behövs inte sa man till mig det ska funka ändå, sagt och gjort kopplade in det och slog på flockmedel och klortabletter.

Frågade sedan kompisen hur lång tid det tog för honom att få vattnet rent ca 12 timmar vattnet var rent på morgonen svarade han.
Kom sedan ut på morgonen därpå och kollade poolen å den var GRÖN va f-n har hänt tänkte jag.
På med mer flockmedel och klor, inget hjälper alls blir bara grönare och grönare.
Åkte då in till ett poolföretag som föreslog mig att slå i en halv flaska algdräpare och 5dl antichock i pulverform, du kan bada imorgon sa han.
Hem igen och gjorde som han sa i med skiten i poolen och tänkte att nu är problemen lösta phuuuuu, satt mig i skuggan och knäckte en pilsner som tröst.

Kom ut på morgonen (idag) och skiten var grönt grönt grönt var det jag såg, nu jä...... tänkte jag vad f-n gör man nu!!!!!!!!!!!!!!! nu jä.... nu får kärringen ta och vattna med skiten så jag slipper se hvtet mer denna sommar.

Stod sedan och funderade ett tag och kom fram till att algerna måste sitta i sandfiltret hela tiden och jag fick dessa med när jag tog den från badtunnan, (inte från sjön samma vatten som kompisen) sagt och gjort kopplade bort sandfiltret från poolen och öste ut sanden spolade rent och blåste av och tvättade av dyserna.
Hällde i ny sand och kopplade in allt igen så långt frid och fröjd trodde jag ja, kollar till på filtret och ser att det droppar under det och tänkte nu blir jag skogtokig på detta skit och slänger skiten i soptunna.
Dräneringsventilen läckte och det gick inte bara att skruva fast den igen utifrån.
Tömde filtret igen och grävde mig ner och lossnade ventilen och gjorde rent och skruvade fast den igen, nu läcker det inte phuuuuuu.
Startade allt igen och hällde i mer klor för att få till det, döm om min förvåning nu efter ett par timmar bara så ser man botten på poolen jippi jag kanske har lyckats få iordning på den så att man slipper höra tjatet från familjen ;).

Kan bara säga att jag fått mycket bra info genom att skumma igenom detta mycket bra forum, så får väll säga tack för hjälpen alla som frågat och fått svar (dom har jag läst).

Trevlig fortsättning på sommaren på er!

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Intex 16800L
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2008, 19:03:55:55 »
Hej o välkommen.  :)

Det var en "härlig" uppstart du fick! Skönt att det löste sig! <sol>
Hoppas du får en fortsatt trevlig badsommar du också.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Intex 16800L
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2008, 19:28:18:18 »
hej arkosund
med lite envishet och ett bra forum löser sig det mesta ha en bra poolsommar O0
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan