CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vart tar min poolbotten vägen?  (läst 2587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steinmeister

Vart tar min poolbotten vägen?
« skrivet: maj 15, 2018, 17:01:36:36 »
Nu vill jag ha förslag på vad det kan vara. Har byggt min pool själv, botten är en välpaddad makadam, markduk, stenmjöl(paddat), balkongmatta, bottenmatta, liner. I ena kanten intill en poolvägg har det nu, säsong tre, blivit en grop, gropen är stor som en manshäl och uppskattningsvis 1-1,5cm djup. Uppenbarligen har stenmjölet flyttat på sig eller blivit flyttat. Hur kommer det sig.

Poolen är helt nergrävd, 150cm är det till gropen i botten.

Läckage, vattnet tryggs ut ur linern och spolar ett hål i botten. Känns inte troligt då det inte försvinner något vatten (ytterst lite som badas bort).

Myror, har haft en koloni i det hörnet som jag jagat med myrr i två somrar.

Ett slukhål har uppstått.

Jag tror själv på myror då det är det enda som känns som en trolig förklaring. Har ni några andra idéer?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vart tar min poolbotten vägen?
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2018, 18:04:02:02 »
Den rimliga förklaringen är väl att du har fått just ett hälavtryck. Någon har landat med fart och gjort ett avtryck. Inte ovanligt gissar jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Steinmeister

SV: Vart tar min poolbotten vägen?
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2018, 20:03:27:27 »
Den rimliga förklaringen är väl att du har fått just ett hälavtryck. Någon har landat med fart och gjort ett avtryck. Inte ovanligt gissar jag.

Önskar jag trodde på hälavtryck, men placeringen gör att jag inte riktigt tror på det. Men ja har memorerat storleken och får se om de blir större eller om det stannat av.

Utloggad appeman

SV: Vart tar min poolbotten vägen?
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2018, 20:07:04:04 »
Grundvattennivå som ligger högre än poolbotten under vissa delar av året och som trycker/omfördelar stenmjölet ?
Har själv en pump för att hålla undan vattenet så de inte trycker underifrån.

Utloggad MathiasS

SV: Vart tar min poolbotten vägen?
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2018, 20:16:00:00 »
Önskar jag trodde på hälavtryck, men placeringen gör att jag inte riktigt tror på det. Men ja har memorerat storleken och får se om de blir större eller om det stannat av.

Ok. Om du inte tror att hälavtrycket är ett hälavtryck så röstar jag på att hela poolen kommer försvinna i ett slukhål under sommaren.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Steinmeister

SV: Vart tar min poolbotten vägen?
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2018, 21:35:56:56 »
Grundvattennivå som ligger högre än poolbotten under vissa delar av året och som trycker/omfördelar stenmjölet ?
Har själv en pump för att hålla undan vattenet så de inte trycker underifrån.

Poolen är dränerad, inget grundvatten och fenomenet har uppstått i det högsta hörnet på schaktbotten. Kontrollerar kontinuerligt att det inte står vatten i dräneringen. Så den teorin går också bort. Va lite inne på att det runnit vatten längs poolsidan och att det spolat bort stenmjölet utanför poolen och att stenmjölet från botten fyllt detta hålrum. Men det låter för långsökt då det är 150cm makadam runt poolen, så eventuellt smältvatten rinner inte ner i en strid stöm.

Försöker minnas om det varit något hål i schaktbotten innan påbörjad grusning, men de e ju ett par år sedan ja grävde så minnet sviker. Annars är myrorna fortfarande misstänkta, då fenomenet dök upp i början av säsong tre.

Utloggad Steinmeister

SV: Vart tar min poolbotten vägen?
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2018, 21:37:52:52 »
Ok. Om du inte tror att hälavtrycket är ett hälavtryck så röstar jag på att hela poolen kommer försvinna i ett slukhål under sommaren.

+1 på slukhål med andra ord. Måste erkänna att det hade varit lite coolt om allt bara försvann.  8)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vart tar min poolbotten vägen?
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2018, 00:54:03:03 »
+1 på slukhål med andra ord. Måste erkänna att det hade varit lite coolt om allt bara försvann.  8)
Så länge ingen befinner sig i vattnet...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vart tar min poolbotten vägen?
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2018, 06:01:26:26 »
Myrorna kan vara knepiga, inte alls omöjligt att det är problemet.
Se till att preppa med myrr eller liknande med jämna mellanrum, redan innan du upptäcker myrorna.

Annars ser jag som troligaste orsaken att den kan vara ytvatten som runnit ned och spolar ur lite stenmjöl från det lagret.
Vi fick en sådan grop när vi fyllde vår pool första gången, kom massor med humus i vattnet då vi använde brandpost så vi la ut slangen vid sidan av poolen tills vattnet klarnat, men det han rinna undan lite sand från botten i en plåtskarv innan vi fattade att det nog var dumt att spola på utsida vägg innan det var återfyllt.
Den gropen fixades förra sommarn när vi renoverade vår pool.

HAr du trall eller stenläggning vid sidan av poolen?
Kanske skulle du öppna upp och se till att du har fall från poolen på just det avsnittet av poolen?
På en sträcka av poolen där vi hade svårt att få fall från poolen satte jag täckplast första metern ut från poolen så att vattnet i vart fall inte söker sig ned i marken på metern närmast poolen, kanske kan det vara en tanke även för dig?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Steinmeister

SV: Vart tar min poolbotten vägen?
« Svar #9 skrivet: maj 21, 2018, 13:29:21:21 »
Myrorna kan vara knepiga, inte alls omöjligt att det är problemet.
Se till att preppa med myrr eller liknande med jämna mellanrum, redan innan du upptäcker myrorna.

Annars ser jag som troligaste orsaken att den kan vara ytvatten som runnit ned och spolar ur lite stenmjöl från det lagret.
Vi fick en sådan grop när vi fyllde vår pool första gången, kom massor med humus i vattnet då vi använde brandpost så vi la ut slangen vid sidan av poolen tills vattnet klarnat, men det han rinna undan lite sand från botten i en plåtskarv innan vi fattade att det nog var dumt att spola på utsida vägg innan det var återfyllt.
Den gropen fixades förra sommarn när vi renoverade vår pool.

HAr du trall eller stenläggning vid sidan av poolen?
Kanske skulle du öppna upp och se till att du har fall från poolen på just det avsnittet av poolen?
På en sträcka av poolen där vi hade svårt att få fall från poolen satte jag täckplast första metern ut från poolen så att vattnet i vart fall inte söker sig ned i marken på metern närmast poolen, kanske kan det vara en tanke även för dig?

Tack för ett bra svar. Jag funderar på om det kanske har blivit mer vatten som runnit ned på den sidan då det är däråt vi drar av poolskyddet. Ibland är det vatten på som åker ned på den kortsidan. Har bestämt mig för att ha det under uppsikt och se om de blir större. Eventuellt plasta kanten under trallen för att som du leda bort vattnet en bit. Problemet är för litet för att kasta bort fina pooldagar på avancerad felsökning  <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag