VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Åsikter om min teknikinstallation  (läst 1834 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad [pepsi]

Åsikter om min teknikinstallation
« skrivet: maj 19, 2021, 23:07:46:46 »
Hej,

Har anlitat ett företag för att bygga pool och installera teknik.
Dock är jag inte så nöjd med arbetet och vill bara höra lite åsikter om vad jag eventuellt kan förvänta mig av en poolbyggare.
Vi har inte avtalat annat än att de ska montera pumpar, filter och slangar.
Men jag tycker nog att ett företag som installerar pool och teknik kanske skulle göra det lite proffsigare än detta.

T.ex 180gr böjen på returslangen efter bypassen. Känns inte bra.

På sista bilden ser man att UV lampans ena infästning inte linjerar riktigt.
Då rören på varje sida är limmade så krävs det väldigt mycket kraft att få dessa parallella.
Så jag tycker påfrestningen när man dragit ihop dem med skruvkopplingen borde vara onödigt stor. Kanske inte ens blir tätt.

Poolen är inte driftsatt ännu så det finns fortfarande möjlighet att rätta till.

Poolgiganten

Utloggad Mörts

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Åsikter om min teknikinstallation
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2021, 08:16:07:07 »
Hej,, var inte den snyggaste installationen jag har sett, ser definetivt inte ut att vara gjort av en pool firma. Önskvärt är att man ska ha så få 90 graders böjar som möjligt, (finns "mjuka" böjar som är att föredra). De kopplingar de har använt mellan slang och rör är egentligen till för PEM slang och inte för PVC slang, visst de fungerar (har själv använt dessa temporärt) men är inte den bästa lösningen.
ser ut som det är slang efter kopplingarna till UV lampan så borde kanske gå att justera så att kopplinarna blir parallella med varandra, om inte så är det en tidsfråga innan det uppstår läckage efter driftsättning.
Jag hade aldrig godtagit denna installation.

Utloggad [pepsi]

SV: Åsikter om min teknikinstallation
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2021, 08:41:46:46 »
Ja, det går väl att vinkla hela by-pass delen lite.
Men jag är allergisk mot sneda rör och andra delar som inte sitter rakt.

Utloggad PeeWee

SV: Åsikter om min teknikinstallation
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2021, 10:21:04:04 »
Ja, det är ju svårt att säga att det var snyggt gjort men min erfarenhet är att det är lite svårt att få tidspressade poolbyggare (branschen är glödhet..) att göra något snyggt. De gör så att det fungerar, inte mer. Även om vi hade en kille som ville väl så blev slutresultatet en herregösses massa kläm och skruvkopplingar som läckte när vi blev klara med poolen förra året. Redan vid stängningen av poolen i höstas så började jag fundera på att riva ut allt som bara några månader blev klart och fungerande men som såg och kändes fel. Att behöva dra isär rör/klämkopplingar för att tömma systemet kändes inte hållbart i längden. Men Folkpool bygger så, mest klämkopplingar.. Sagt och gjort, efter en hel del funderande för att få det lättare att underhålla (lämpliga urtappningspunkter etc) så gjorde jag jobbet innan igångsättning nu i vår. Det blev limmade pvc rör så mycket det gick och resultatet blev väldigt bra. Det här blev resterna som jag rev ut...



Utloggad PeeWee

SV: Åsikter om min teknikinstallation
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2021, 10:25:08:08 »
Ska du inte ha någon innervägg? Blir ju klart enklare att sätta upp grejerna då.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Åsikter om min teknikinstallation
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2021, 12:18:56:56 »
Ja, trist när du betalar för det och det ser ut att vara gjort av en glad kompis/granne o.s.v. Som tidigare medlem skrev så hade det varit betydligt enklare om det funnit en klar innervägg att fästa rören på så du får nog köpa läget om du vill bada i närtid, och ev. göra om själv senare.

Egen installation här:


Forumtråd:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.0
« Senast ändrad: maj 20, 2021, 12:22:26:26 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Åsikter om min teknikinstallation
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2021, 13:58:09:09 »
Ja, trist när du betalar för det och det ser ut att vara gjort av en glad kompis/granne o.s.v. Som tidigare medlem skrev så hade det varit betydligt enklare om det funnit en klar innervägg att fästa rören på så du får nog köpa läget om du vill bada i närtid, och ev. göra om själv senare.

Precis, det ser inte snyggt ut, men det är nog svårt att få det snyggt om man bara kan fästa i reglarna. Jag kan inte avgöra om det kommer att bli något problem men det får ju installatören ta ansvar för. Tror också på att man får snygga till själv om man vill ha det på något särskilt sätt.

ByggaNytts installation imponerar nog på de flesta.  :D Källa till inspiration för framtida justering av egen installation. Tackar för det!
/Johan

Utloggad [pepsi]

SV: Åsikter om min teknikinstallation
« Svar #7 skrivet: maj 20, 2021, 14:24:19:19 »
Ja, tekniken är installerad i friggeboden och ni har rätt i att det inte är så lätt att få fast allt på bra sätt där.
Dock tycker jag att en sådan 180gr böj borde få en poolbyggare att reagera lite.

Men han skulle komma tillbaka idag och se vad som kunde göras.
Min tanke är kanske att köra på den här installationen i sommar och känna av.
Sedan kanske bygga nåt bättre till nästa vår.
Det är lättare att veta vad / hur man vill ha efter att ha använt det ett tag.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Åsikter om min teknikinstallation
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2021, 14:40:57:57 »

ByggaNytts installation imponerar nog på de flesta.  :D Källa till inspiration för framtida justering av egen installation. Tackar för det!
/Johan

Tack, hade hela vintern  på mig och forumets input så då borde det bli bra!

Lappen från leverantören sitter monterad i teknikrummet  O0

4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Åsikter om min teknikinstallation
« Svar #9 skrivet: maj 21, 2021, 00:51:22:22 »
T.ex 180gr böjen på returslangen efter bypassen. Känns inte bra.

Man skulle kanske kunna ha bypassen monterad på utsidan så blir det mer plats inne i friggan och 180-gradaren undviks? Vi har vår bypass snyggt monterad på väggen bakom värmepumpen. Lätt att justera också när man är nära värmepumpen. Experisen här på forumet kanske kan komplettera med  synpunkter på detta som jag själv inte förstår.
/Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan