VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skimmerluckan  (läst 4689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke523

Skimmerluckan
« skrivet: oktober 27, 2010, 09:13:39:39 »
Hej!

Jag ska vinterstänga min Folkpool Classic för första gången, men kan inte riktigt komma på hur jag ska demontera flottören (luckan) i Hayward-skimmern. Det är väldig kallt i poolen nu så man vill ju inte "plaska runt" där längre än nödvändigt. Har någon ett tips på lämpliga handgrepp?

/Micke

Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skimmerluckan
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2010, 17:01:39:39 »
Hej Micke!
Jag har ingen Hayward-skimmer, men på min är det bara att trycka till lite på luckans fastsättning ("gångjärnssidan", 2 piggar) så lossnar den. För att sätta tillbaka den trycker man den bara på plats så snäpper piggarna in i sina fästen.
Jag kan ju inte garantera att din fungerar likadant, men den borde ju vara enkel att ta bort.
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad nyburjare

SV: Skimmerluckan
« Svar #2 skrivet: oktober 28, 2010, 17:26:47:47 »
måste man ta bort den?? firman som stängde min pool tar aldrig bort den, bara en pet-flaska i skimmern...

Utloggad micke523

SV: Skimmerluckan
« Svar #3 skrivet: oktober 29, 2010, 08:39:06:06 »
Jag tog för givet att man skulle ta bort luckan, eftersom det stod så i alla instruktioner. Nu har jag dock fått ännu ett tips av en annan poolägare som låter luckan sitta kvar i öppet läge och bara stoppar i frigolit i skimmern. Lutar mot att jag följer det och "nybörjares" råd och tar sedan en närmare titt på luckan när det är varmare i vattnet än +3 grader.

Dum fråga kanske, men när man stoppar en pet-flaska i skimmern, ska den stå upp eller ligga ner?   ???

Utloggad nyburjare

SV: Skimmerluckan
« Svar #4 skrivet: oktober 29, 2010, 09:49:06:06 »
tryck ner petflaskan stående med flaskans öppning tryckandes mot luckans hål, sen lägger du en sten över, dvs så att luften kan pressas ur men så att det inte kan regna in !!

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skimmerluckan
« Svar #5 skrivet: oktober 29, 2010, 11:17:54:54 »
Hej. Jag har haft pool sen 2005 har inte
tagit bort luckan en enda gång.
Varför?
Har inget vatten stående där då jag sänker nivå
under alla in o utlopp.
Stoppar i lite frigolit och luftkuddar bara.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad nyburjare

SV: Skimmerluckan
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2010, 12:35:48:48 »
varför frigolit och luftkuddar om där inte står vatten ? dem är ju till för att ta upp expanderingen när vatten fryser !

jag har vatten där hela vintern, sänker gör man visst bara när pump i filter står under vatten nivån, dvs för att kunna töma pumpen, alterantivet till att sänka nivån är att plugga med vinterplugg, men obs det får man bara göra om man är helt säker på att man kan tömma ledningarna på vatten !

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skimmerluckan
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2010, 18:30:26:26 »
Hej! De är inte ivägen heller O0
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad nyburjare

SV: Skimmerluckan
« Svar #8 skrivet: oktober 29, 2010, 19:58:39:39 »
Hej! De är inte ivägen heller O0
Roland

Ha ha , det är sant, men totalt onödigt .... tänk då så många platser man kan gå o lägga frigolit ..... där dom inte är ivägen ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan