Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inköp av pooltillbehör i Spanien  (läst 11429 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
Inköp av pooltillbehör i Spanien
« skrivet: juli 25, 2006, 14:14:38:38 »
Hej alla!
Kom för några dagar sedan hem från en familjeresa i Spanien. Hade som mål att inhandla pump och lampor och rening där, då jag har hört att det kan vara upp till halva priset.
Eftersom vi bilade ner så fick jag möjlighet att provbada en del olika bassänger på vägen ner/hem.
Man har ju badat i en del pooler förut, men nu när man planerar att bygga själv, badar man ju med ögonen mer öppna om man säger så.

Något som slog mig var kvaliteten på badvattnet. De två första poolerna som vi badade i hade sin rening med klor i breddavloppet, min reflektion från dessa poolerna var att de hade en klart högre klorkoncentration åtminstone uppfattade vi det som det. Väl nere i Spanien fick vi tag på ett litet hotel med en 15m lång och 5m bred kalklad pool 1,4m djup med en djupdel på 2,4m, byggd 1987.
Detta var en helt annan grej vad gäller vattenkvaliteten.
Denna poolen hade automatisk klorering och justering utav PH-värdet.

Föreståndaren för hotellet fick jag ganska bra kontakt med och han var väldigt hjälpsam när jag förklarade att vi hade planer på att bygga pool. Det företag som han hade anlitat var en firma som jobbar för Astralpool( det företag som byggde OS-poolerna vid förra OS).  Kan sägas direkt, att så som jag trodde det skulle va att köpa pooltillbehör i Spanien inte alls var så lätt. Hotellföreståndaren fick tillslut fram en adress och karta till ett "magasin" där poolbyggarna för den delen av kusten som vi befann oss på höll till.

Efter mycket om och men och med stor språkförbistring(det var både syster och son och pappa på magasient som fick hjälpa till med att tyda engelskan, nån på telefon var också inblandad) fick vi till slut en skriven offert.

Till Saken:
Dessa poolbyggare använde sig utav Astralpools grejer. Detta är vad jag fick offererat. till den tänkta 8X4X1,8 pool.

två st stora breddavlopp i plast med sil.
två st lampor 12V 300W komplett med trafor, plast(byte av lampor utan att tömma vatten).
Pump 1,0HP 16m3/h
Säkringsbox med tidur för pump.
Filter 600mm utan sand.
Automatiskt reningsverk för både klor och PH med  separerade pumpar från elskåp komplett med givare.
Den automatiska reningen var inte Astral utan ett märke som heter Seko som har återförsäljare i stora delar av världen. Det är det märke som dom använder för privatpersoner.
Detta skulle jag kunna få för 3300 euro.
Verkar vara ett bra pris?
Är det nån som har erfarenhet utav automatiskrening? Seko? Tacksam för all info!  <sol> <sol> <sol>
//Mats

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Poolgiganten

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Inköp av pooltillbehör i Spanien
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2006, 17:22:03:03 »
Kollade Sekos sida känns seriöst.
http://www.seko.com/
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Janne

SV: Inköp av pooltillbehör i Spanien
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2006, 20:36:04:04 »
Vet inte om det är ett bra pris ... men jag har Astralpools sandfilter och är mycket nöjd med det.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Inköp av pooltillbehör i Spanien
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2006, 11:42:32:32 »
Hej!
Astralpool är nog ett bra fabrikat, de jag pratade med i spanien menade att det var "top of the line" O0

Jag tittade in på Sekos sida igår och skickade iväg ett mejl till återförsäljaren i England. Det finns visst en återförsäljare även i Sverige på deras produkter så han skickade vidare mitt mail.

Har du någon uppfattning om det är vanligt att man har automatisk dosering av klor och PH stabiliserande medel! Jag har läst en del här på sidan och har inte hittat någon tråd som diskuterar detta.
Det kostar förvisso en del(pris på Sekos grejer i Spanien ca16000sek) men att ha automatiskkontroll på detta är ju ett klart mervärde.

I den poolen som vi badade i gjorde han så att kloreringen ökade nattetid för att sedan dra ner den de tider bassängen var bemannad. Vattnet var mycket behagligt både för för näsa, ögon och hud.
Han mätte sin vattenkvalitet två ggr/vecka och det var alltid stabilt, han var mycket nöjd med hur automatiseringen fungerade.

//Mats



40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad turbouffe

SV: Inköp av pooltillbehör i Spanien
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2006, 20:06:07:07 »
Hejsan!

Grannen har automatisk klorering som är flytande, han har byggt detta själv.

Annars finns ju även saltvattenklorering och baquacil.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Inköp av pooltillbehör i Spanien
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2006, 12:49:06:06 »
Hej!

Ja man märke hur lite man kan om det här med pooler :D, Jag är riktigt glad att man har vintern att panera!
Saltvattenklorering, jag läste om det igår på http://www.howibuiltmyownpool.com/ har inte kommit så långt i texten att jag vet var det är förnågot, men om det är alternativ till klor! Kan det vara intressant.
Man är ju lite orolig att barnen får nån sorts allergisk reaktion när allt är klart. Min lilla flicka har haft böjveckseksem när hon var liten, och dras med lite allergier och så.
Imponerande av "grannen"  Finns det ritningar över sådan utrustning? Känns ganska komplicerat att få till själv.

//Mats


40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad turbouffe

SV: Inköp av pooltillbehör i Spanien
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2006, 18:32:24:24 »
Hej igen!

Om man har känslig hud eller exem ska man inte använda klor, använd saltvattenklorering istället!

Ända sedan vi byggde vår pool för 3 år sen har vi kört med saltvattenklorering och vattnet blir mjukare, inga röda ögon, ingen torr hud eller annat, salthalten är lägre än i Östersjön och man känner den bara vid första doppet på våren.

Utan att ha läst din bifogade länk så använder de flesta i Australien denna typ av rening, de kostar under halva priset inkl. frakt hit.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Inköp av pooltillbehör i Spanien
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2006, 00:21:34:34 »
Hej!
Jag klickade in på en länk som du hade bifogat på en annan tråd(leverantör från Australien).

Vad är haken? Undrar man lite stillsamt när man har läst om det.
Är det, det bräckta vattnet som avskräcker.
Helt klart ett alternativ som verkar intressant.
På den sidan sålde de en massa olika fabrikat av saltvattensklorerare, men de hade bara en sort till export!!?? verkade lite konstigt.
Är det mycket jobb att rengöra cellerna, eller har du en självrengörande?
verkar ju inte heller vara sådär jättenoga med salthalten i vattnet för att få det att fungera. Jag tänker på avdunstning o.d.
Vi har mer eller mindre varit inne på att beställa reglerutrustningen(klorrening) från Seko, men det här tåls att titta vidare på.
Tack för tipset!!
//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad turbouffe

SV: Inköp av pooltillbehör i Spanien
« Svar #8 skrivet: juli 28, 2006, 00:35:14:14 »
Hej!
Jag klickade in på en länk som du hade bifogat på en annan tråd(leverantör från Australien).

Vad är haken? Undrar man lite stillsamt när man har läst om det.
Är det, det bräckta vattnet som avskräcker.
Helt klart ett alternativ som verkar intressant.
På den sidan sålde de en massa olika fabrikat av saltvattensklorerare, men de hade bara en sort till export!!?? verkade lite konstigt.
Är det mycket jobb att rengöra cellerna, eller har du en självrengörande?
verkar ju inte heller vara sådär jättenoga med salthalten i vattnet för att få det att fungera. Jag tänker på avdunstning o.d.
Vi har mer eller mindre varit inne på att beställa reglerutrustningen(klorrening) från Seko, men det här tåls att titta vidare på.
Tack för tipset!!
//Mats

Ingen hake eller så....

Inget "bräckt" vatten utan bara klart fint vatten med liten sälta.

Inte bara en sort för export utan de har 2 alternativ, en för typ upp till 50 kubik å en över.
Cellerna är självrengörande och det finns nya ersättnings omvandlare med titanplattor för en väldigt billig peng om den skulle paja.

Kort sakt kan man säga att detta är en evighetsmaskin, men.... man kanske får fylla på en säck av poolsalt på våren för att få rätta värdet, utrustningen berättar för er om salthalten är för låg.

Om ni kollar in på http://directpoolsupplies.com.au/category105_1.htm så finns det 2 modeller, kolla även in priset i AU dollar samt US dollar/Euro inkl. frakt.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Inköp av pooltillbehör i Spanien
« Svar #9 skrivet: juli 29, 2006, 00:05:07:07 »
OK, två olika modeller från samma märke.
Jag tycker det är konstigt att inte alla märken är för export, Dom tillhandahåller 11 olika märken, vissa med flera modeller men som importör får man bara tillgång till två.
Jag läste på:
http://www.bestbuypoolsupply.com/chlorinators.htm
om Zodiacs duo clear där man mininmerade det klor som frigörs från saltet igenom att tillsätta olika mineraler såsom koppar o silver i små mängder.
Den lilla upp till 60m3 kan man få för under 1000USD (frakt vet ej).
Har tryckt ut produktbladet, innehåller en del info om problem man kan stöta på med denna typ av rening. Bra nattlektyr.

Man är väl en misstänksam natur vad vet jag. Om det är så bra som det som skrivs, undrar man ju varför det inte är fler som har denna typ av rening för sin pool. Men det kanske är fler än vad jag tror!!
Har man en gjuten pool utan duk som inte är helt tät kan jag förstå om man inte vill exponera betong och armering för saltat vatten. Annars verkar det ju helt enkelt väldigt bra.
//Mats

 

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan