VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage i pool  (läst 1291 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nymedpool

Läckage i pool
« skrivet: maj 24, 2016, 16:35:32:32 »
Hej

Jag vet att det finns mängder med trådar om läckage men ingen som riktigt passar in på det jag undrar.

Vi köpte ett hus med en 8x4 m pool på förra året och har nu dragit igång för säsongen och då hittat detta forum. Till det tråkiga:

Jag tappar vatten i poolen ~ 1 cm / dygn utan reningsverket igen och kanske 2-2,5 cm / dygn med det igång. Jag har sökt efter läckage i poolen ett tag nu men har kanske lyckats hitta den idag. Jag använde mig av karamellfärg framför inloppen, med reningsverket avstängt naturligtvis, och såg att från båda inloppen drogs karamellfärgen, om än ganska långsamt, in i munstyckena.

Vad tror ni? Kan detta vara det som gör att det läcker så pass mycket? Med pumpen igång antar jag att det läcker mer pga trycket.

Med tanke på att karamellfärgen drogs in i munstyckena på båda inloppen, tyder det på att det är den gemensamma biten av tilloppskretsen? Jag antar att någonstans finns en t-koppling som fördelar vattnet mellan de båda tilloppen?

Tacksam för svar.



Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Läckage i pool
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2016, 20:38:36:36 »
Börja med att proppa inloppen med vinterpluggarna och bekräfta att det slutar läcka. Stäng gärna kranarna från breddavlopp också, om du har sådana. Då VET du att det är inloppen. Vilket av de två inloppen som är problemet är svårt att lista ut tyvärr.

Och ja, normalt har man ett t-kors där man grenar av till det ena inloppet, så först en slang sedan två.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Nymedpool

SV: Läckage i pool
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2016, 13:05:11:11 »
Tack för tipset, nu är vinterpluggar inhandlade och ska skruvas på plats ikväll samt markera nivån och sen vänta någon dag och se om nivån håller sig.

//

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan