VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Råd på vägen önskas  (läst 9470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Megafonen

Råd på vägen önskas
« skrivet: juni 19, 2008, 09:11:04:04 »
Hej,

Skulle behöva lite råd på vägen, gällande vårt planerade poolbygge. Vi har tänkt oss en nedgrävd pool 4 x 7 + trappa romand-end.
Nu till frågan hur ni skulle ha gjort.
Då det visat sig väldigt dyrt att gräva i Sthlm så måste lite justeringar i tänkta inköp göras.
Skall vi välja Pooltak + elvärme (för att senare skaffa en värmepump) eller skall vi satsa på ett bra överdrag typ "pool-roller" + värmepump? Det handlar om ungefär samma pengar för dom två lösningarna.

Mvh / M

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Råd på vägen önskas
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2008, 09:18:15:15 »
Känsligt läge - risk för "skottpengar" på en efter svar....  >:D

Spontant: Pooltak är inget för min del ("skottpengarna" börjar här - med "Lotteröd" i täten...)  - vill ha "bar himmel" i alla lägen.
El är jag allergisk mot sett till kostnad - tror inte det på vis i värden blir billigare -tror du?  ;D
Summerat: Hade siktat på "bra överdrag typ "pool-roller" + värmepump"
("Hörs" jag inte mer på Forumet har "Lotteröd" fått tag på mig...)  >rulla<

Edit: Skulle pengarna trilla över en så kan man ju komplettera med ett exklusivt skjutbart tak - ger möjligheter till "bar himmel" närsom men ger också de goda isolerande effekterna när pooltäckt.
(Kan vara "skottpengarna" sjönk något här.....?)   ::)
« Senast ändrad: juni 19, 2008, 09:38:50:50 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Råd på vägen önskas
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2008, 09:21:36:36 »
håller med dig
fast pooltak+Vp är väl inte heller fel, längre säsong
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Råd på vägen önskas
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2008, 14:55:25:25 »
Värmepump är nog ett måste. Elpriserna lär stiga och Du vill ju kunna ha varmt hela säsongen.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Råd på vägen önskas
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2008, 01:05:53:53 »

Sitter precis NU.....och funderar på......hur många mil det är från Löberöd till Ekeby, kan ju inte ta mer än 20 minuter med helikopter  <antman>, eller hur ?  ;D

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Råd på vägen önskas
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2008, 02:45:25:25 »
Skojade bara !  .... Poolbadaren, du kan vara lugn, du kommer att få fortsätta göra dina inlägg, det var dåligt med helikopterförare ikväll  8) 8)

Håller helt med dig om, att jag kan framstå, som en "tjatig kärring" när det gäller pooltak, men vi kan bara se fördelar, köpte vårt tak redan sommaren år 2006, 10 månader innan poolen började byggas  :o  betalade ca. 64.000:-- totalt inkl. extra skenor & fri frakt inom Skåne. Var poolen dra i el är, att pumpen går 12 tim/dygn & att poolbelysningen kanske är tänd 1-2 tim/dygn.

Till dig Megafonen vill jag säga, i vår pooloffert ingick en elpatron, monterad och klar, bara att trycka på knappen........den har vi aldrig använt, vattentempen ligger på mellan 28-30 grader ändå, kan inte svara på hur stor del, isoleringen runt poolen påverkar..... <dontkn>

Idag har det blåst & regnat, har haft taket av i ett par timmar för det var dax att "dammsuga" poolbottnen, görs ca. 2 ggr/månad, löv som ev. ramlar i när inte taket är på, tar man lätt med håven. En VP kanske kommer att bli det vi satsar på framöver, för att kunna börja badsäsongen redan i april och avsluta den i oktober, eller varför inte hålla igång poolen hela tiden, vi kunde inte "vinterstänga" poolen förän ca. 2 veckor innan lucia, för det var över 10 grader i vattnet.

Lycka till med ditt poolbygge  O0

LOTTERÖD

 
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Megafonen

SV: Råd på vägen önskas
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2008, 10:42:00:00 »
Tack för era svar! :)

Vi börjar förhoppningsvis gräva nu på måndag. När gropen är klar skall vi beställa vår pool.(håller tummarna för att vi inte går på berg)
Så vi har ytterligare några dagar att vela på :-\

Trevlig midsommar! <sol> <sol> <sol>

Utloggad Fia

SV: Råd på vägen önskas
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2008, 11:10:26:26 »
Jag tror du får mest valuta för pengarna om du köper pooltak, för om jag fattade dig rätt, så ska du investera i poolvärmepump senare.
Lotterröd har ju varmt i sin utan att använda elpatronen o du kan då starta säsongen tidigare o avsluta den senare.

Så pooltak tycker jag. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Råd på vägen önskas
« Svar #8 skrivet: juni 20, 2008, 12:27:17:17 »
När jag blir stor, så blir det en nergrävd pool (glasfiber, betong eller något liknade) och givetvis pooltak, solfångarna har jag kvar givetvis.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Råd på vägen önskas
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2008, 12:59:45:45 »
Sitter precis NU.....och funderar på......hur många mil det är från Löberöd till Ekeby, kan ju inte ta mer än 20 minuter med helikopter  <antman>, eller hur ?  ;D
LOTTERÖD

Skojade bara !  .... Poolbadaren, du kan vara lugn, du kommer att få fortsätta göra dina inlägg, det var dåligt med helikopterförare ikväll  8) 8)

Råder helikopterförbud över Ekeby....  8) ...men tack, jag verkar "få klara mig" trots annan åsikt...  ::)
Nåja, jag påpekade de goda isolerande effekterna om pooltak, för det kommer man ju aldrig ifrån - min reflektion med "bar himmel" är min högst privata och som det stått i andra inlägg i dessa never ending discussions - "antingen är man för pooltak eller inte..."  ;D
(Sen skall jag uppriktigt tillägga att jag kan komma att ändra mig (men inte än.....) för det kommer bättre och bättre, samt snyggare, byggtekniska lösningar hela tiden än vad som finns idag... (nu lever jag "farligt" igen, jag vet...)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan