VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Märklig LF felkod, Northstar pure XL spa  (läst 977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad figge4

Märklig LF felkod, Northstar pure XL spa
« skrivet: september 23, 2021, 02:23:58:58 »
Hej forumet!

Började för ett par veckor sedan få LF felkodi mitt Folkpool Northstar pure XL (Balboa) system.

Det uppenbara felet lokaliserades till att pumpen ej startade i cirkulationsläge pga en trasig 16 uF kondning. Jag bytte denna och samtidigt den stora kondningen när jag ändå var där.
Pumpen startar nu utan problem och flödet verkar i bägge lägen lika bra som när spa:t var nytt.

Ändå får jag fortsatt LF felkod :(

En spa-expert sa då till mej att en sensor troligen är dålig.
Bytte därför bägge sensorerna. Fortfarande samma fel :(

Även bytt filtret, fyllt om badet ett par ggr (det finns inga luftfickor), och som sagt…flödet är ju defakto visst ok!

Badet håller tog flera dagar få upp från 16 till 26 grader. Det är inställt på 40.
Det kör några minuter och pumpen är sen avstängd ca 5 min. Sen kör den igång igen.

Antingen värmer den kass pga att den är av så mycket, eller pga kass värmeelement?

Pumpen blir väldigt varm!
Hade den isär och axeln går rotera lätt men den låter lite ”viskande” så åldrande är den helt säker.
Iom att flödet defakto är riktigt bra och pumpen startar verkar det ju ändå märkligt att jag får LF !?

Är inne på att byta antingen pump eller värmeslinga härnäst.
Några andra idéer någon? Kan det vara styrkortet?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Märklig LF felkod, Northstar pure XL spa
« Svar #1 skrivet: september 23, 2021, 07:08:03:03 »
Kanske billigare att ta dit någon av folkpools reparatörer, de brukar ju ha koll på "vanliga fel", och kanske kan lösa det utan att byta ut allt i badet?
Om du vet att pumpen pumpar bra, och flödesvakten är bytt så tolkar jag det som nåt fel i styrsystemet, men det är ju jag det.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan