Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gul rand ovanför vattenlinjen  (läst 5623 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #10 skrivet: juli 14, 2021, 09:38:29:29 »
Kanske ska ta det i en separat tråd, men vi börjar här så får vi se. Då planeringen inte var den bästa från min sida (har aldrig varit, är en som ofta bygger/gör saker med beslut just då) så ena utloppet hamnade i trappen. Utloppen går att vinkla ca 45 grader, så det som är bredvid trappen är riktat neråt så mycket som möjligt, det i trappen riktade vi 45 rader åt sidan över trappen. Detta gör att vi får en cirkulerande rörelse på ytvattnet, med väldigt lite skräp i poolen även när den är öppen. Det mesta flyter ett tag innan det sjunker till botten och med en cirkulerande rörelse passerar det mesta tillräckligt nära bräddavloppet för att sugas ut innan det sjunker. En del hamnar på innerspår och tar ett varv till innan det sugs ut.

En annan sak som kan ha betydelse kanske är att våra familjemedlemmar är väldigt modesta i användandet av smink och olika hudkrämer. Jag undrar om inte det kan vara en annan orsak till dessa gula ränder. Även pollen skulle det kunna vara, men vi har både björkar och tallar rätt nära så om det är det borde vi ha märkt av det också. Jag kanske är lyckligt lottad. Köpte ett paket med såna där svampar man ska gnugga vattenlinjen med när poolen var ny. Tror att jag är inne på svamp nr 2, oftast kör jag bara med handflatan ett varv runt poolen, brukar vara lite fröer som fastnat där. Men inte speciellt ofta.

Döttrarna var 15 resp 17 när vi byggde poolen, numer har vi även en ettåring (barnbarn) som kommer på besök ibland, men inte jätteofta. Badandet är inte överdrivet mycket heller numer, men det kanske inte är så konstigt när vi har en sommarstuga i närheten och stuga på Gotland. Något splittrad tillvaro, men det blir nog ändring på antal fastigheter att sköta om sen, men just nu ser det ut så här.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad lindstrumpen

SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #11 skrivet: juli 14, 2021, 20:57:44:44 »
Fick ett tips att testa dubbel chocklor o vattenfylla ovanför breddavlopp. Dvs över det gula ..Värt att testa?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #12 skrivet: juli 16, 2021, 07:15:02:02 »
Jo, det tror jag kan fungera.
Du kanske inte skall överdriva, men chockklor och hög vattenivå, och så kanske gå på lite försiktigt med någon typ av poolsvamp/mirakelsvamp efter ett par dar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #13 skrivet: juli 16, 2021, 11:16:52:52 »
Aceton skulle jag inte våga prova på en liner i pool. Jag använder ganska stora mängder aceton när jag lagar sprickor i vår plastpool. Det är svårt att hitta handskar som tål aceton. Vanliga plasthandskar löses upp och faller sönder inom 10 sekunder. Prova först på en separat bit liner om det ska provas aceton. Håll aceton borta från huden, det är extremt avfettande.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #14 skrivet: juli 16, 2021, 11:20:22:22 »
Köp polsvampen som Rickard säljer, funkar bra till att rengöra linern

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #15 skrivet: juli 17, 2021, 21:06:24:24 »
 O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad bitbone

SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #16 skrivet: juli 18, 2021, 11:33:29:29 »
Vi har samma problem. Poolen är ett år gammal och en tydlig gul rand finns strax ovanför vattenkanten. Vi har testat det mesta men har inte lyckats få bort det som nu verkar vara inbränt. Bäst effekt hittills har vi nog fått med Rickards svampar + lite Cif. Igår kom vi hem efter en veckas semester. Grannarna har lånat poolen under tiden. Nu fanns en ännu tydligare rand. Detta kunde jag få bort genom att gnugga med Rickards vita svamp (som blev helt gul efteråt). De mest inbrända fläckarna blir vi dock inte av med.

För att sammanfatta vad vi kommit fram till:
* Det kommer från vattnet eftersom effekten är tydligast strax ovanför vattennivån och avtar ju högre upp man tittar.
* Folkpools Rengöringsgel Sur ger ingen effekt
* För att få bort den ytligaste gula smutsen räcker med Rickards svamp eventuellt med Cif.
* Gnugga med svamp på inbränt fläck hjälper inte
* Samma gula fläckar återfinns på diverse badringar och andra badleksaker som ligger på ytan.
* Värst blir fenomenet på inloppens gavelsida (sämst cirkulation)
* Vi har spillbitar av liner kvar som vi fäst vid poolkanten för att få samma fenomen. Denna kan man gå hårdare åt med diverse kemi om man vill testa utan att riskera linern i poolen.

Vi ska faktiskt till posten nu för att hämta ut något medel som hustrun beställt, som vi ska testa med. Vet dock inte vad det är för något i nuläget. I övrigt har jag hört att man kan testa med askorbinsyra (?). Också nyfiken på att höja vattennivån under några dagar, som några tipsar om. Är det ofarligt att ha breddavloppets ingång helt fyllt med vatten?

Min förhoppning är att vi tillsammans ska kunna hitta en lösning på problemet. Vår poolinstallatör har varit här och tittat men aldrig sett fenomenet tidigare. Med tanke på hans erfarenhet så gör det mig lite fundersam. Vi verkar ju inte vara ensamma. Vet inte om vår, relativt ljusa, liner gör fenomenet tydligare kanske.

Här är en närbild på vår liner: https://drive.google.com/file/d/12H_net47o72Awcw6Q5iSMR3MLhZ1BhRD/view?usp=sharing
Kanske inte ser så farligt ut men på håll så uppfattas det som en tydlig gul missfärgning.

Utloggad TommyC

SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #17 skrivet: juli 18, 2021, 13:25:39:39 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #18 skrivet: juli 18, 2021, 20:44:21:21 »
Hej,

Det är om denna gula rand jag brukar skriva om. Den är helt omöjlig att få bort. Spelar ingen roll vilka medel poolbutiken rekommenderar.

Övriga gula ränder kan vara från pollen och hudvårdsprodukter. Där fungerar nog också Rickards svamp? Men inte för denna rand.

Skrev tidigare att de använde T-röd innan dagens liners för att få bort denna gula rand.

Tyvärr går det inte att jämföra en gammal liner med kadmium och bly med dagens som innehåller kalcium och zink.

De var mer tät i sin yta.

Det är sista steget av bundet klor som är trikloramin som reagerat med materialet. Alltså fungerar det inte med ytaktiva ämnen som tensider eller att höja klorhalten för att orsaka en blekning.

Det gula sitter i linern (materialet). Hoppas att jag har fel?

Skrev tidigare om aceton. Det är en gissning. Kan tillfälligt lösa upp ytan. Anledningen till detta kanske verifieras av att det finns klarningsmedel som innehåller aceton.

Men var mycket försiktig.

Har själv en kompositpool. Denna gula rand är lätt att få bort pga. att materialet är mycket tät.

Men det gula är överrepresenterat på skimmersidan.

Själv skulle jag vilja att alla med dessa problem bollar tillbaka till leverantörer.

Vi försöker lösa ett gammalt problem som inte borde vara nytt för de som levererar pool och kemikalier?

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand ovanför vattenlinjen
« Svar #19 skrivet: juli 18, 2021, 21:04:34:34 »
Hej,

Ska du testa askorbinsyra så se till att klorhalten är noll. Dessa två motverkar varandra.

Vidare när ni är klar behöver ni tillsätta extra klor för att få bort askorbinsyras effekt på kloret.

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan