VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kloret försvinner ur poolen på en natt.  (läst 4610 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokkepool45

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #20 skrivet: juli 13, 2021, 20:28:12:12 »
Så lätt det är att hamna i frågan om hönan och ägget. Chockklorerade eftersom jag fortfarande fick låga klorvärden. Körde i ännu mer och då fick jag upp klorvärdet men väl högt. Bäst att kolla PH som dittills legat på runt 7,2. Men nu fick jag bara low med tabletter och på stickor syntes det inte alls. Så jag pytsade i i t ron att det skulle visa sig på stickorna men si de var lika gula som tidigare. Så blev vattnet lite mjölkigt, och jag insåg att jag fortfarande var kvar och vilse i pannkakan
Men en sak..poolvattnets totala alkanitet var enligt stickorna 40 ppm. För lågt alltså..Är det den som spökar...??
Men nu funderar jag på att skaffa någon annan mätutrustning. Man måste ju ha en metod som man kan  vara säker på...Om jag nu behöver en ny mätutrustning måste den fungera med Lovibond DPD 1 normal eller Rapid..Finns det någon sådan...
En annan utväg skulle ju kunna vara att skaffa en kalibrerad mätvätska för klor och PH och köra den i Autochek-mätaren men vilka har sådan?  Hälsningar från pannkakan  sånge...

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #21 skrivet: juli 13, 2021, 20:55:37:37 »
När det gäller pH så verkar det som att man ska ha lite is i magen. Jag har inte haft i pH höj eller sänk sedan första året. Första åren hade jag i bakpulver (aka Alka höj) då den var låg. Men sedan har jag gått efter devisen att inte försöka påverka vattnet där så länge inte pH börjar åka jojo. Så de gånger jag mäter nu så visar det Low.

Vid chockkloreringar kan pH dra iväg uppåt eller neråt beroende på vad man använder, men det brukar gå tillbaka till ett normalstadium.

I mitt fall brukar vattnet hålla sig till pH 7,6, alltså övre gräns på rekommenderat, men det är stabilt där. I år har jag nästan bara kört med kalciumhypoklorit vilket borde höja pH, men vid mätning för tre dagar sedan och idag så var det 7,4 resp. 7,35. Om nu min gamla Scuba+ är så noggrann.

Har köpt på mig en sån här att ha till hands om pH skulle börja skena, men den står oanvänd. Nästan, den kan användas i köket också för rengöring. Typ 40 spänn på Rusta för en 900 gr. tycker jag är prisvärt.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #22 skrivet: juli 13, 2021, 21:46:00:00 »
Hej,

En klormätning visar från genomskinligt mot lila/rött. Aldrig gult.

Det gula är pH som visar runt pH=7 eller under.

Själv till vardags kör jag Biltemas för fritt klor och pH. Enkelt och snabbt.
Har ett relativt billigt instrument för totalklor som jag kan rekommendera. Hanna instrument totalklor (500-700kr).

Sen har jag på mitt jobb analysutrustning som inget poolföretag har. Men vill påstå att dessa ofta inte behövs för mätning av poolvatten och spavatten. Fungerar ofta bra med enkla metoder. Vidare tycker jag att man bör ha ett analysinstrument för att mäta kanske var tredje vecka eller fjärde. Något som visar mer exakt vid jämna mellanrum.

Om ditt vatten blir mjölkigt med dina värden skulle jag nog kasta dina stickor som mäter pH.

Mjölkigt vatten brukar uppstå då pH ökar. Då menar jag mer än dina mätvärden.

Du har tyvärr dubbel otur. Mätningar och vatten. Men det brukar alltid fixa sig.

Du verkar ha tillsatt kalciumhypoklorit som klor. Detta tillför kalcium till poolen. Vidare höjer pH tillfälligt. Om du tillsätter höj pH eller höj alkalinitet får du tillfälligt mjölkigt vatten.

Låt det vara. Dammsug gärna poolen. Har du sandfilter fastnar den bildade kalken där inom två dagar. Den backspolar du ut innan du sänker ditt pH.

Har du spaklor eller veckopuckar kan alkalinitet vara intressant. Använder du kalciumhypoklorit, flytande natriumhypoklorit eller klorinator är hög alkalinitet en nackdel enligt mig. Om du då inte gör något åt alkaliniteten borde den ligga runt 30 ppm vilket är naturligt. Den kommer alltid ligga där.

Fördelen med klorinator, kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit är att om vattnet är rent behöver man inte justera pH.

MVH
Roger











Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #23 skrivet: juli 13, 2021, 21:52:18:18 »
Glömde en detalj.

Om du väntar för länge med din mätning kommer din fritt klormätning visa totalklor.

Därför är Biltemas rapid/gröna bra. Inom några sekunder har du ett värde. Så fort tabletten är upplöst bör du ta värdet.

Har du bundet klor och väntar en längre tid kommer färgen att öka. Har du mycket klor kommer DPD att blekas.

Alltså visa för lågt klorvärde.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #24 skrivet: juli 13, 2021, 22:07:26:26 »
Hej,

Titta på din bild nummer 2.

Till vänster kan man se ett typiskt Biltemakit. Till höger ett annat.

Min tolkning;

Till vänster.
Du gjorde denna mätning först?
Lågt pH och klor verkar ganska högt.

Till höger.
Lågt pH och noll i klor.

Troligen gjorde du den högra mätningen sist.
Vilket betyder att du har noll i fritt klor (enligt högra). Vidare pga. tiden så visar bundet klor fritt klor i den vänstra. Vidare ganska rejäl färgning. Vilket tyder på mycket bundet klor (Någon har gjort det man inte ska göra i en pool. Tyder på att flera barn är i poolen?).

För att du ska kunna minska din förbrukning måste du mäta totalklor.
Totalklor är bundet klor plus fritt klor. För att bli av med bundet klor måste din tillsats av klor vara 10ggr ditt bundna klor.

MVH
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #25 skrivet: juli 14, 2021, 01:36:42:42 »
Jag blir lite förvirrad av vad du skriver om testningen Roger   <hmm>

Titta på din bild nummer 2.

Till vänster kan man se ett typiskt Biltemakit. Till höger ett annat.

Min tolkning;

Till vänster.
Du gjorde denna mätning först?
Lågt pH och klor verkar ganska högt.

Till höger.
Lågt pH och noll i klor.


I bild nr 2 med en Biltema till vänster och en OTO till höger så kan jag inte se klormätningen i Biltemas (ev. kan man skymta klor-röret, ser tomt ut tycker jag eller möjligen helt klart = noll i fritt klor), och OTO testet verkar vara tomt i klor-röret.

I bild nr 3 med en Biltema till vänster och 2st OTO test så kan man inte se klormätningen i Biltemas på denna bild heller, och de bägge OTO testen har gul vätska i klor-röret = det finns totalt klor.

Enda slutsatsen jag tycker man kan dra av dessa bilder är att det finns totalt klor i poolen, men det säger inte så mycket om vi inte vet fritt klor vid det tillfället.
Samt förstås att pH är lågt som du skriver.

En klormätning visar från genomskinligt mot lila/rött. Aldrig gult.

De klortester som syns på bilderna känner jag igen som OT / orthotolidine test för totalt klor, dessa blir gula. Biltemas tabletter blir lila/rött som du skriver.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #26 skrivet: juli 14, 2021, 02:03:38:38 »
Hokkepool, håller helt med Erik o Roger om att ha lite is i magen vad gäller pH och alka.
Ingen idé att mäta pH när man chockklorerar, hög klorhalt påverka pH för mycket. Alka kan du också vänta med, och som Roger säger så är den mest intressant om du använder klorpuckar/triklor som annars kan sänka pH.

Fick du upp fritt klor, och lyckas hålla det? Vad fick du för värden?

Det är något konstigt med dina pH värden. Dina bilder visar gula provrör = lågt pH under 7, men du säger att du har pH 7,2.
Efter chockklorering får du pH low, men en chockklorering brukar ofta höja pH värdet rejält så länge klorhalten är hög.

En idé kan vara att bara använda Biltemas tabletter för pH och Fritt klor ett tag. Jag upplever dem som tillförlitliga. Jämför man färgerna mot en vit bakgrund i bra ljus så kan man läsa av hyfsat bra, absolut tillräckligt exakt i de flesta fall tycker jag.
En simpel "kalibrering" kan du göra mot ditt kommunala kranvatten. Kolla med kommunen vilket pH, alkalinitet etc som vattnet har. Det kan skifta litet när du väl får ut ur kranen, men du får i alla fall en indikation på om dina mätningar funkar.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag