VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvatten från egen damm  (läst 1129 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorn_82

Poolvatten från egen damm
« skrivet: juni 30, 2021, 09:20:45:45 »
Hej,

Detta är ingen fråga utan vill bara dela med mig. Jag byggde pool på landet där vi har egen brunn. Av rädsla för att göra slut på allt vatten i brunnen och inga alternativ att köpa vatten så valde jag att pumpa vatten från en av våra dammar som ligger ca 100m från huset. Vattnet hade bra pH-värde men var allt annat än klart.

Har standard-pump och sandfilter från JF-Fritid och har kört den först dagtid sen dygnet runt i 2-3 veckor. Backspolning en gång om dagen.

Började med att höja alkalinentet med Nitors medel. Sen har jag haft i snabbklor från Biltema samt tre omgångar fockmedel från Nitor. Mätt ph/klor varje dag och fyllt på när det var 0 samt haft i två omgångar höj ph. Även dammsugit ett antal gånger för att få bort skiten på botten. En trall har byggt samtidigt och bidragit med en del spån osv.

Som ni kan se på bilderna så blev vattnet till slut så klart som man önskar sig. Jag tvivlade ganska länge på att det faktiskt skulle kunna bli så här bra. Så ni som också har problem att få tag på rent vatten, det går bra med nästan vilket vatten som helst om man bara har tid att rena det.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvatten från egen damm
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2021, 09:24:48:48 »
Vattnet från Kommun eller eget brunn ser ofta inte heller så bra ut när man fyllt sin nya pool, men kanske inte såååå brun som din.
Kul att det gick vägen i alla fall.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Poolvatten från egen damm
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2021, 21:07:33:33 »
Kul att se att det går att få bra vatten även med lite sämre förutsättningar.  O0
Bra att du delar med dig så att andra får inspiration och motivation.
Vi som har bra kommunalt vatten förstår inte alltid hur enkelt vi har det.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad SingingSailor

SV: Poolvatten från egen damm
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2021, 13:50:23:23 »
Härliga bilder! Klor, flock o sandfilter tar hand om det mesta  ;D

En liten varning för Biltemas klor bara om du inte visste det. Jag var där igår och letade klor, och såvitt jag kunde se så var alla deras produkter diklorisocuanursyra. Väldigt smidigt att använda, men när man använder mycket så får man efterhand för hög cyanursyrahalt.
« Senast ändrad: juli 18, 2021, 07:55:41:41 av SingingSailor »
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan