Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?  (läst 3398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OF

KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« skrivet: juli 14, 2020, 15:26:20:20 »
Hej.

Jag har nu monterat våran storpool 7,6 x 4,5 från JF Fritid. Grunden är gjord av markduk, 10-12cm makadam och dränering, sedan markduk, och sedan stenmjöl 8 - 9cm och XPS-skivor. Ovansidan av poolväggen är ta mej f*n helt bängrakt i våg. När jag mätte (enl instruktion) vid 30cm vatten upp till ovankanten diffade det max 0,5 - 0,8mm i hela poolen. Grunden är alltså i våg (jag har gjort om den en gång redan).....
Nu har jag fyllt poolh*lvetet med ca80 cm vatten, och ser då att plåten inte sitter helt i botten på bottenrälsen. Bara att börja om igen då, eller? Plåten har lyft (eller skenan sjunkit) ca 5-6mm där det är som värst. Detta har inträffat mellan 2 av stödbenen i ena "rundeln" på poolen. JF svarar att dom inte kan garantera att det håller och tycker att det är bäst att börja om.....
:-C
 >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2020, 15:42:38:38 »
Har du provat att bara trycka ned den med vattnet kvar?  <dontkn>

Vinkelrätt mot vattentrycket borde det ju gå (om inte något hamnat emellan)..

Utloggad OF

SV: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2020, 15:56:22:22 »
Ja, tyvärr har jag provat det.....det händer ingenting när man trycker plåten uppifrån..... :-\
Man börjar så smått ifrågasätta om det här med pool var en så bra idé...vilket jäkla slit asså!
Ja, ja. Bara bryta ihop och komma igen. Nu blir det ut och pumpa ur skiten. Nästa år, då jäklar, för nu ger jag upp för säsongen.....bild för att visa hur långt jag kom....

Utloggad Plums

SV: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2020, 16:23:37:37 »
ajaj du var verkligen nära. Ta åtminstone ett bad innan du stänger för säsongen så allt slit inte varit förgäves!

Utloggad butthead

SV: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2020, 16:35:52:52 »
Året jag monterade en sån pool kändes allting jättejobbigt. När man äntligen var klar skulle man dessutom läsa in sig på alla kemikalier och prylar. Bit ihop och gör det bra och bada sedan hela sommaren. :-)
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Bertone_X19

  • Gäst
Bertone_X19
SV: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2020, 21:51:58:58 »
Om du inte kan trycka ner väggen bord det vara rälsen som behöver komma upp - kan du inte lyfta den med en kofot, och pallra upp den?

Utloggad Persmul

SV: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2020, 22:45:59:59 »
Är xps:en fortfarande i våg?


Utloggad OF

SV: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2020, 23:19:41:41 »
Hittade felet.......
Eftersom det var varmt som i h*lvetet när vi la ut xps:en, böjde sig skivorna. Innan jag plockade ner poolen hittade jag en "grop" under xps:en, precis där bottenskenan ligger. Detta fick till följd att när jag fyllde upp poolen med vatten, trycktes skivan ner i hålet och rälsen följde med=>plåten spårade ur......
Detta doldes av att xps:en blivit böjd i värmen. Hade den varit rak vid montaget hade jag sett felet i tid.....
Nu blir det inget mer montageförsök förrän till våren......man blir sliten av poolbyggande. Annars kändes poolen stabilare än jag trodde när man fick i lite vatten, så det är inga fel på grejerna. Men man får ju vara jäääääkligt noga med underarbetet alltså. Det finns inga marginaler att ta av.....man lär så länge man lever.

Rebecka Möller

  • Gäst
Rebecka Möller
SV: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« Svar #8 skrivet: maj 23, 2021, 14:20:25:25 »
Hittade felet.......
Eftersom det var varmt som i h*lvetet när vi la ut xps:en, böjde sig skivorna. Innan jag plockade ner poolen hittade jag en "grop" under xps:en, precis där bottenskenan ligger. Detta fick till följd att när jag fyllde upp poolen med vatten, trycktes skivan ner i hålet och rälsen följde med=>plåten spårade ur...... har samm
Detta doldes av att xps:en blivit böjd i värmen. Hade den varit rak vid montaget hade jag sett felet i tid.....
Nu blir det inget mer montageförsök förrän till våren......man blir sliten av poolbyggande. Annars kändes poolen stabilare än jag trodde när man fick i lite vatten, så det är inga fel på grejerna. Men man får ju vara jäääääkligt noga med underarbetet alltså. Det finns inga marginaler att ta av.....man lär så länge man lever.
har samma problem här och har panik . Fick du montera om allt ? Snälla snälla hjälp  :'(

Utloggad OF

SV: KATASTROF!! Plåtvägg ej helt i spår, bara att börja om?
« Svar #9 skrivet: september 23, 2021, 15:33:41:41 »
har samma problem här och har panik . Fick du montera om allt ? Snälla snälla hjälp  :'(

Det slutade med att jag tröttnade på plåtskrället, sålde det på blocket och byggde en thermopool istället.🙃

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan