VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!  (läst 5275 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrT

Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!
« skrivet: maj 29, 2020, 16:57:40:40 »
Har en ovanmarkpool på 20m2, och har inte upplevt detta problem tidigare.
Nu efter uppstart händer det inget med Klor-värdet trots korrekt PH. När jag ”packade upp” efter vintern var det ganska grisigt i poolen pga lite ”sandstormar ” under våren, men efter en insats med dammsugaren och några timmar genom sandfiltret, såg det bra ut.
Dax för chock-klor. Händer inget på stickan. Kör en gång till. Händer inget på stickan. Ytterligare en gång. Händer inget Mer än att kan se att linern börjar blekas vid vattenlinjen...
Har läst o läst, men blir inte klok
HJÄLP!!!

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2020, 18:39:16:16 »
Kan vara så att du har så hög klorhalt att stickan vitnar. Prova att ta ett dricksglas av vattnet, spä ut det först hälften kranvatten och se om det blir skillnad. Blir det inte det så prova med ytterligare en gång hälften kranvatten så att det blir 3/4 kranvatten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2020, 22:04:40:40 »
Hej,

Gör som Erik säger att späda vattnet. Du kan nog köra 1 till 10 enligt saftprincipen. 1 del badvatten och 9 delar kranvatten.

Utifrån din beskrivning har du en mycket hög klorhalt i ditt vatten. Vidare som Erik skriver så bleker högre klorhalter mätningen av fritt klor (DPD1).

Så späd vattnet och gör en ny mätning. Köp antiklor för att inte din pool ska blekas för mycket.

Om du behöver använda antiklor så ta 9g/10000 liter för varje ppm sänkning. Detta oavsett vad som står som dosering.

Roger
« Senast ändrad: maj 29, 2020, 22:32:32:32 av Roger. »

Utloggad MrT

SV: Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2020, 15:54:46:46 »
Tack för förslag.
Spädde och provade, och fortfarande inget utslag. Skannade ytterligare av internet efter vägledning. Kunde det vara som så att det var så mkt föroreningar, alger och smuts att det käkade upp kloret?
Jag chockade en gång till, och efter en timme så blev faktiskt stickan lila :)
Nöjd o glad täcktes poolen, och i morse när jag öppnar upp och kontrollerar så är vi där igen... klorhalten är som bortblåst <hmm>
Kan det vara som så att det trots att det ser helt ok ut visuellt i poolen, ändå kan vara så mkt föroreningar som kloret inte rår på?
Nu är det super-skrubbning, dammsugning och backspola sandfiltret igen som gäller följt av en ny chockning.
Vad tror ni? Kommer det att lyckas?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2020, 17:09:02:02 »
Hej,

Anledningen till föregående resonemang är utifrån att linern bleks och stickorna inte visar något. Detta tyder på hög klorhalt.
Klor är ett blekmedel. Skulle prova det här med spädning igen och testa.

Vidare, utan täckning av poolen kommer solens uv-strålar göra så att kloret sönderfaller. Vidare verkar du använda kalciumhypoklorit?
90% av det fria kloret förbrukas på 2,5h i solljus.

En öppen privat pool kan man med fördel ha i CYA (klorbalans).
En lagom mängd är 10ppm CYA. Detta skyddar kloret att brytas ner av solens strålar.

Om kloret förbrukas genom att det reagerar med något så ändras pH.

CYA-baserat klor sänker pH. (pH-sänkningen blir mindre om vattnet är skitigt)
Kalciumhypoklorit kommer öka pH om det reagerar med något i vattnet.

Kolla gärna ditt bundna klor (Totalklor minus fritt klor). Har man mycket bundet klor kan tillsats av nytt klor försvinna mycket fort.

Jämför gärna pH från dag till dag.

Så skriv gärna vilket klor du använt och hur mycket.

Roger






« Senast ändrad: maj 30, 2020, 17:21:22:22 av Roger. »

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2020, 08:39:15:15 »
Töm alltid ut vattnet innan uppstart, i med nytt när de handlar om så små mängder, så billigt ändå, problemet löst =)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad DianaE

  • Diana
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2020, 19:02:43:43 »
Löste det sig med kloret? I så fall hur?

Samma problem här nämligen. Ny pool, 27m3. Chockklorerat med Folkpools Aktionschock, dygnet efter 0ppm. Gjort om samma procedur, mätte 3 timmar efter, 10ppm morgonen efter 5ppm eftermiddag 0 ppm igen? :(

Testat att späda ut som råden är i tråden, samma resultat på stickan, ska jag då anta att det faktiska värdet då förmodligen är 0 ppm? Vågar ju inte chockklorera igen om det påverkar blekning av linern, men hur får jag upp värdet?
Enligt stickan är PH- värdet ok. Känns ju märkligt, har också klart och fint vatten.. Någon som har en idé på vad jag kan göra?

Poolamatörer som försöker bygga och installera en Gardenpool 3,6 x 6,6 från Folkpool

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2020, 21:08:08:08 »
Hej,
har du chockat två ggr. enligt doseringen på 200g/10000liter får du över 10 ppm fritt klor i din pool.

Ta en del poolvatten och 9 delar kranvatten. Gör din mätning av klor efter detta.Ju lägre klorhalten är dess bättre blir din mätning.

Om du får färg på ditt test är mätvärdet 10ggr högre. Låter som mycket hög klorhalt som bleker ditt mätvärde.

Viktigt för att kunna hjälpa dig handlar om din pool har täckning eller ej?

« Senast ändrad: juni 15, 2020, 21:21:22:22 av Roger. »

Utloggad DianaE

  • Diana
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2020, 22:12:12:12 »
Hej,
har du chockat två ggr. enligt doseringen på 200g/10000liter får du över 10 ppm fritt klor i din pool.

Ta en del poolvatten och 9 delar kranvatten. Gör din mätning av klor efter detta.Ju lägre klorhalten är dess bättre blir din mätning.

Om du får färg på ditt test är mätvärdet 10ggr högre. Låter som mycket hög klorhalt som bleker ditt mätvärde.

Viktigt för att kunna hjälpa dig handlar om din pool har täckning eller ej?

Tack för svar!
Jag testade tidigare de olika mätdoseringarns som föreslogs även 1 del poolvatten/9 delar kranvatten - mätsticka ger inga förändringar alls bara 0 PPM (helt vit, ingen färg alls, oavsett test i pool eller doseringar med kranvatten.

Ingen täckning och normalt PH - värde, vattnet helt klart...? 🤔
Poolamatörer som försöker bygga och installera en Gardenpool 3,6 x 6,6 från Folkpool

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Jäkla Klorhalt. Hjälp!!!
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2020, 22:24:18:18 »
Hej,

Jag skrev fel. Motsvarar 40 ppm fritt klor. Vilket skulle motsvara 4 ppm vid 1/10 spädning. Ofta visar stickor för lågt värde. Du har klart vatten och inga andra problem. Jag tror att mätningen blir fel?

Jag har de flesta instrumenten som finns för detta. Har vidare ett enkelt kitt från biltema. En enkel och snabb och billig mätning.Denna mätning är inte exakt men ger relativt bra värden. Mätningen är snabb. Vilket minskar risken för felmätning.

Vidare; Har du nytt eller gammalt vatten. Vidare pooltäckning eller ej. Då kan det påverka ovanstående svar.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan