CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fylle under pooltrappa  (läst 4715 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FlyHigh

Fylle under pooltrappa
« skrivet: juni 10, 2013, 15:09:31:31 »
Hej

Hur har ni fyllt under era pooltrappor (utvänding romansk, glasfiber)? Någon som inte fyllt utan har luft under?

Jag valde att isolera poolen med dränerande skivor så jag kan återfylla mot dessa med de uppgrävda massorna och kommer alltså inte lägga makadam eller liknande runt resten av poolen.

Jag vill inte lägga de gamla massorna packade under trappan efter som de inte är dränerande och vintern kan ställa till problem.

Trappan står på ett stativ som någorlunda följer säljarens anvisnignar (jag är iaf tillfreds med den biten). Jag kommer även fråga honom om vad han föreslår.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Fylle under pooltrappa
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2013, 17:38:02:02 »
jag har 8-16 i botten och bergkross 0-32 längre upp (ska sätta marksten runt poolen).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad FlyHigh

SV: Fylle under pooltrappa
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2013, 18:42:32:32 »
Kände att det var något jag missade...

Jag skall ha trall runt poolen som står på plintar alt orörd mark så för den sakens skulle behöver jag fylla.

Fick svar från säljaren och han tyckte att så länge trappan har stöd och bra mothåll på understa steget så borde det inte vara några problem.  Är dock fortfarande intresserad av vad andra tror och har sett.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fylle under pooltrappa
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2013, 21:12:00:00 »
När vi fyllde runt vår trapp för 6-7 år sedan så byggdes inget stöd, vi fyllde med samma sand under trappan som runt poolen, det packades lite extra och det spolades en massa vatten genom sanden runt om/under trappan allt för att packa den ordentligt och slippa sättningar. Det var enligt poolmontörens anvisningar och har fungerat, trappen är kvar, är hel och sitter ungefär lika rakt nu som då :)

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad FlyHigh

SV: Fylle under pooltrappa
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2013, 08:22:26:26 »
Sand är lite spännande, trodde det band fukt och är tjälskjutande. Fast funkar det så spelar det ju ingen roll vad jag tror ;)

Min tanke var att göra precis tvärt om, bara ställning och inget fylle.
Det verkar som alla fyller under på något sätt?


Testade att stå på översta steget igår och gunga lite, det blev lite vågor på vattnet men då är inte poolen färdigfylld än och jag har ett trappsteg till som jag tänkte stötta upp lite mer.

En annan lite lustig detalj är att jag såg att det blivit mellanrumm mellan ett av stöden och trappen, jag trodde givetvis det var stödet som satt sig men när jag kollade med passet verkar det som trappan lyfts lite när poolen börjat fyllas. Jag har en liten förhoppning att detta löser sig när trappan är helt fylld, nu täcker vattnet knappt andra steget.

/Erik S

Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad MathiasS

SV: Fylle under pooltrappa
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2013, 09:54:58:58 »
Om jag hade trall skulle jag inte fylla mer än nödvändigt för plintar etc. Mycket bättre att ha detta inspekterbart.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad FlyHigh

SV: Fylle under pooltrappa
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2013, 16:50:45:45 »
Låter som ett bra argument.

Nu har jag bestämt att jag fyller en del med makadam (under understa trappsteget) så det blir ett bra mothåll. De andra trappstegen bygger jag något extra stöd som ser till att trappan inte trycks utåt (fast den är rund så trycket fördelas ju lite annorlunda än i den fyrkantiga poolen.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag