VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolera betongplatta....nödvändigt?  (läst 12363 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AnteMalm

Isolera betongplatta....nödvändigt?
« skrivet: december 23, 2010, 19:41:30:30 »
Hej!

Håller på att bygga en flexipool i polystyrenplast från poolstore.....
Har precis schaktat ut för poolen i veckan...(Jag vet att det är December och svinkallt)...Men det är så att jag har grävmaskin på plats för hus grund just nu och tänkte gjuta både hus och poolplatta i en smäll...

Problemet är att jag har ganska högt och mycket grundvatten..Vill helst undvika att pumpa vattnet så lösningen har blivit att lägga poolen så djupt som möjligt utan att behöva gräva ned en pump...jag kommer sedan att göra två trappsteg upp till pooldelen av altanen...tror det kommer bli bra eftersom resten av tomten harmonerar med detta....Har shcaktat ner till orörd mark och så djupt jag kan med befintligt dagvatten...HAr fyllt upp med 10-12 cm makadam paddat av och täckt med isolering...hur somhelst så är nu höjden på poolen lite kritiskt...vet att det bara rör sig om 5 cm...men vill ändå kunna hålla ned poolen så mycket som möjligt..ligger ca 130 cm under husplattan just nu.

För att få det riktigt bra så skulle jag bara vilja gjuta 10 cm betongplatta direkt på makadamen...dock så kommer det alltid att röra sig grundvatten i underkant av makadammen...kommer detta kyla av betongpalltan och poolvattnet markant...är det dumt att strunta i isolering kommer ha den vanliga 8mm botten mattan i , men den hjälper antagligen föga, kostnaden att slänga i 50 mm cellplast är ju ingenting i det stora hela + att den redan är inköpt och ligger på plats, men vill gärna skippa den för att vinna lite höjd, men gör jag bort mig då 50mm känns löjligt lite, men jag ligger redan på gränsen...Någon som har anlagt sin pool med betongplatta liknande och märkt av problem med uppvärmning?

Poolgiganten

Utloggad Mr2T

SV: Isolera betongplatta....nödvändigt?
« Svar #1 skrivet: december 24, 2010, 20:25:09:09 »
Så vitt jag förstår så leder granit (kan finnas i ditt bärlager) värme oerhört effektivt och betongplattor leder värme väldigt bra det också. Egentligen skulle isoleringen legat underst, sedan bärlager, sedan betonplattan, men man gör ju inte så på grund av diverse praktiska skäl. Du får helt enkelt kompromissa mellan skönhet och funktionalitet. Men värme stiger uppåt, så har du ingen vettig pooltäckning så går den största värmen ut där endå och kylande grunvatten gör ju klart inte saken bättre.

Läsvärt -->
http://www.betongvaruindustrin.se/sv/Bygga-med-prefab/?Chapter=148
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad AnteMalm

SV: Isolera betongplatta....nödvändigt?
« Svar #2 skrivet: december 25, 2010, 11:29:22:22 »
Kommer givetvis ha en pooltäckning & även isolera sidorna antagligen med 100mm 100 cellplast (eller återfylla sidorna med lecakulor)...så det kommer vara isolerat....lägga isoelringen underst hade nog inte hjälp i detta fallet, då et är grundvattnent eventuella kylande effekt ca 1 dm under betongplattan jag är orolig för...Som sagt, kompromiss mellan skönhet eller funktion..har dock ingen aning om hur stor den funktionella delen är...om 16-32 makadammen leder värme bra...så känns det kanske vettigt att lägga en skiva emellan...åandra sidan är höjden redan på gränsen för vad jag tycker jag vill ha just nu....Är det någon som har erfarenhet av att ha grundvatten nära/på betongplattan..

Utloggad cat digger

SV: Isolera betongplatta....nödvändigt?
« Svar #3 skrivet: december 26, 2010, 12:00:42:42 »
 hej.
 ska du inte ha en dränering i singlet runt poolen. om inte så kommer grundvattnet dra sig runt poolen å kyla ner poolen. en del på de här forat tycker inte att man behöver isolera under plattan. men jag tycker inte de är något att snåla på. efter som du ska gjuta å va så seriös.de blir iaf inte sämre av isoleringen. vad är hindret att inte sätta en pumpbrunn. kan du så skulle du ha en pump om du inte kan dränera bort grundvattnet. jag har schaktat å byggt några pooler å då har vi satt pumpbrunnar eller kunnat dränerat bort vattnet. då kan du ju ha vilken höjd på poolen du vill. allt grund å dagvatten du kan bli av med är bra för livslängden på poolen. sen tycker jag du ska ta typ 8-16 ist för 16-32 de är så mycket lättare att raka å jobba i. plus att om du ska lägga på isoleringen så knäcks dom inte lika lätt i 8-16 som i 16-32.   mvh cat digger

Utloggad AnteMalm

SV: Isolera betongplatta....nödvändigt?
« Svar #4 skrivet: december 26, 2010, 17:33:43:43 »
Kanske har varit lite otydlig. Givetvis har jag dränerat...djupet är så djupt som möjligt utan pumpbrunn....Vill helst inte ha någon pumpbrunn..det är dessutom ganska mycket silt och skit i backen...känns som pumpen kommer att få jobba oavbruttet och knappt kunna hålla undan vattnet..tror egentligen att jag får en ganska perfekt hökd om jag gjuter direkt på makadamen nu...och att den hamnar lite högt om jag lägger på 5cm till...därav frågan är det någon som har erfarenhet om bottenisoleringen behövs...

Utloggad mikaelhede

SV: Isolera betongplatta....nödvändigt?
« Svar #5 skrivet: december 26, 2010, 17:45:21:21 »
Gjuter man en sula till en pool så är det självklart isolera, snåla inte på några tusenlappar.Borde vara en självklar het

Utloggad AnteMalm

SV: Isolera betongplatta....nödvändigt?
« Svar #6 skrivet: december 26, 2010, 19:23:46:46 »
Har redan köpt isoleringen,kostade inte ens 1 tusenlapp.... så det är som jag skrev tidigare absolut ingen kostnadsfråga..Det handlar om höjden. Någon som har en ide´anning om hur nära grundvattnet kan påverka och kyla av plattan/poolen..Står och svänger nu..isolering/inte isolering

Utloggad Mr2T

SV: Isolera betongplatta....nödvändigt?
« Svar #7 skrivet: december 26, 2010, 21:23:05:05 »
Har du dammsugit forumet utan att hitta svar på din fråga så blir jag nästan förvånad. Någon måste någon gång haft en liknande frågeställning som du. Jag tänkte inte heller ha någon brunn till mitt bygge då den hamnade under trädäcket, men jag tänkte inte chansa pga "att det ser dumt ut med en inspektionslucka i trädäcket", hellre det än en kall pool eller ännu värre, en pool som flyter upp med grundvattnet.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad AnteMalm

SV: Isolera betongplatta....nödvändigt?
« Svar #8 skrivet: december 26, 2010, 22:05:54:54 »
Ja, dammsugit forumet har jag gjort...Det är väldigt motstridiga åsikter om detta..en del har grundvatten stående över poolbotten och problem.....vet inte om jag varit otydlig, nuvarande poolgrop har jag givetvis dränerat...innan schakt hade jag grundvatten redan vi kanske 0.8 m eller nått...nu har jag schaktat så djupt jag kan gå och kopplat in mig på befintligt dagvattendränering..har alltså sänkt grundvattnet lokalt så mycket det går utan pump..dock rör det sig ju mycket vatten i botten av makadammen..och det rinner en hel del i dagvattenbrunnen...Det är detta vatten jag tror kan kyla av betongplattan, men vet inte om det märks i praktiken...det flesta anser ju annars att isoleringen i botten är onödig, men då har man antagit att det är väldrenerat och kanske inte en amssa vatten i rörelse....skall kanske tillägas att jag bor i en "dalgång" så det kommer en hel del vatten uppifrån skogen som rinner ner genom min tomt.

Utloggad Mr2T

SV: Isolera betongplatta....nödvändigt?
« Svar #9 skrivet: december 26, 2010, 22:14:09:09 »
Då bor du precis som jag, i en dalgång. Hade jag varit du, så hade jag offrat 50mm på bekostnad av skönheten för att i praktiken försöka försäkra sig om värmebryggor mellan vatten-makadam-platta-(isolering)-poolvägg-poolvatten. Även om du dränerat som en tok, så hade jag byggt en brunn också, om ifall att du skulle få en häftig grundvattennivå vid tex vår/höst så att du kan pumpa bort grundvattnet från poolen när inte den vanliga dräneringen kan svälja undan.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan