CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läcker poolen? Vattennivån stannar vid brädavlopp.  (läst 1065 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ardalan

  • Gäst
Ardalan
Läcker poolen? Vattennivån stannar vid brädavlopp.
« skrivet: juni 10, 2020, 08:45:12:12 »
Hej på er! Vi byggde en thermopool förra året 4x8 med pooltak. Jag tycker att vattennivån sjunker för mycket i poolen då jag behöver fylla på den i princip varje vecka. Räknat till ca 1500 liter i veckan jag behöver fylla.

Jag testade i höstas inför vinterstängning att låta vattnet stå utan att fylla på och då stannade nivån i underkant på brädavloppet. När jag sen tömde poolen till under nivå på inloppen och dammsög ut vattnet från rören så var de fyllda med vatten. Jag har inga luftbubblor i inloppen och inga bubblor i pumpen. Nivån sjunker lika mycket oavsett om pump är igång eller inte. Jag har testat med karamellfärg vid slummern då jag misstänkte att det läcker där men inte hittat några springor som färgen letar sig in i. Vad skulle nästa steg vara i felsökningen? Jag har stenlagd uteplats så kommer inte riktigt åt rören vid inloppen.

Stort tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Läcker poolen? Vattennivån stannar vid brädavlopp.
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2020, 15:58:23:23 »
Vad säger du om att lossa ramen till breddavloppet och kontrollera att packningen ser ok ut? Det är iaf mindre jobbigt än att gräva.


Som steg nr2 skulle jag nog kunna tänka mig att bygga någon enkel provtryckningsannordning för sträckan mellan breddavlopp och vattenpump.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Läcker poolen? Vattennivån stannar vid brädavlopp.
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2020, 02:05:34:34 »
Nja en läcka som stannar vid skimmern kan ju vara var som helst i ledningar och pumpsystem. Har du någon ventil eller stängningsanordning på eller vid skimmern så att du kan stänga där (många skimmers har en inbyggd sådan). Då kan du ju se om vattnet fortsätter att sjunka eller inte.

Utloggad Patrik W

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lännersta / Nacka
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bygger PP-Pool vid drömhuset
    • Visa profil
SV: Läcker poolen? Vattennivån stannar vid brädavlopp.
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2020, 07:41:13:13 »
Jag skulle gissa att det läcker vid skimmern eller mellan skimmer och pump. Om det läckte mellan pump och utlopp så skulle det fortsätta att läcka ned till utlopp.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läcker poolen? Vattennivån stannar vid brädavlopp.
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2020, 11:14:51:51 »
Kolla efter sprängskador från vinterns eventuella is i skimmern, tycker det känns som mest rimligt.
När nivån slutar sjunka, töms även skimmern?
Om inte är det troligen tätningen mellan liner och skimmer.
Töms skimmern så kan botten tryckts ut av isen så det finns en spricka runt botten av skimmern (det har vi haft en gång, var inte så lätt att se)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag