CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av spabad i hörn - vad tänka på?  (läst 2004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poison

Placering av spabad i hörn - vad tänka på?
« skrivet: augusti 01, 2016, 12:50:09:09 »
Hejsan,

Håller på att bygga min uteplats där mitt kommande spabad ska stå.
Har inte valt modell av spabad än men kommer vara ett fyrkantigt i varje fall.

Jag har tänkt ställa spabadet i hörnet där planket är, med ett litet mellanrum intill planken på ca 10cm.
Är detta för litet mellanrum mellan planket och badet? Tänker på hur enkelt/svårt det blir med locket, samt lås på detta. Finns kanske olika varianter?

Tanken är att strömmen ska gå igenom planket från utsidan, men kopplas strömmen i regel in i samma ände som serviceluckan? Jag förstår att serviceluckan ska peka utåt och vara lättillgänglig.

Sedan en bonusfråga. Någon som vet ungefärlig sitthöjd på ett spabad? Är inte klar med ena planket på ena sidan och jag vill kunna se över det när man sitter i spabadet. Beror visserligen på modell av spabad men mellan tummen och pekfingret, hur hög brukar sitthöjden vara?

Poolgiganten

Utloggad DanielSvensson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Placering av spabad i hörn - vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2016, 22:54:47:47 »
Hejsan,

Håller på att bygga min uteplats där mitt kommande spabad ska stå.
Har inte valt modell av spabad än men kommer vara ett fyrkantigt i varje fall.

Jag har tänkt ställa spabadet i hörnet där planket är, med ett litet mellanrum intill planken på ca 10cm.
Är detta för litet mellanrum mellan planket och badet? Tänker på hur enkelt/svårt det blir med locket, samt lås på detta. Finns kanske olika varianter?

Tanken är att strömmen ska gå igenom planket från utsidan, men kopplas strömmen i regel in i samma ände som serviceluckan? Jag förstår att serviceluckan ska peka utåt och vara lättillgänglig.

Sedan en bonusfråga. Någon som vet ungefärlig sitthöjd på ett spabad? Är inte klar med ena planket på ena sidan och jag vill kunna se över det när man sitter i spabadet. Beror visserligen på modell av spabad men mellan tummen och pekfingret, hur hög brukar sitthöjden vara?

Hej!

Låsen sitter väl som regel två plus två, på motsatt sida från varann, så att säga. Ska du använda dessa så lär du få krypa på locket för att nå de innersta.
Lämna lite mer utrymme vid sidorna - du kan ju behöva komma åt annat än motorutrymmet med tiden.

Vad gäller elen så kan du dra in kabeln nästan varsom - själv förberedde jag mitt med ett extra VP då jag först tänkte ha badet på ett annat håll.

Och angående planket så bygg du det lite högre än vad du tänkt att spaet blir - bara att såga ner till rätt höjd sen ju.  O0
Sitthöjd varierar, men det ju typ bara huvudet man har ovan kanten som högst...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag