VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grumlig pool, konduktivitetsvarning trots bra ORP/PH  (läst 901 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad quasarius

Grumlig pool, konduktivitetsvarning trots bra ORP/PH
« skrivet: augusti 11, 2022, 12:23:15:15 »
Har en relativt ny Niveko saltvattenspool som har fungerat bra under sommaren än så länge. Nu har dock vattnet blivit grumligt.

Enligt Zodiac-klorinatorn är ORP och PH värdena bra (~700 och 7.2). Däremot klagar den ändå på "konduktivitet", dock inte "låg konduktivitet" som jag sett tidigare när man ska fylla på salt.

Nån som har någon idé var felet ligger? Eftersom ORP och PH är bra tycker jag att klorhalten borde vara ok? Varför är den i så fall grumlig. Och trots vi slängt i säkert 8-9 ytterligare säckar salt utöver de ursprungliga 17 förstår jag inte varför den fortsätter klaga på konduktiviteten.


Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grumlig pool, konduktivitetsvarning trots bra ORP/PH
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2022, 22:53:38:38 »
Hej,
Köp stickor som visar på verklig salthalt.
Vidare beror inte det grumliga på för hög eller låg salthalt.

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grumlig pool, konduktivitetsvarning trots bra ORP/PH
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2022, 09:27:30:30 »
Kalibrerat givarna?

Om jag får spekulera så är det något som växer i vattnet, som kanske dessutom skapar orimliga konduktivitetsvärden?

Jag skulle testa chockklorera.
Men först kanske du skall mäta klorhalten?
Är den låg så är det nästan säkert problem med tillväxt i vattnet.
Om du chockar, se till att fritt klor håller sig över 5 ppm i ett dygn, jag brukar sikta på minst 10 ppm just efter kloreringen när jag chockar.
Sjunker värdet fort så är det mycket organiskt som behöver brännas bort, och då käkas kloret upp rätt snabbt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan