VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kloret försvinner ur poolen på en natt.  (läst 4508 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokkepool45

Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« skrivet: juli 01, 2021, 19:05:31:31 »
Min pool har fått spader.Allt har fungerat i 10 år men i år försvinner kloret på bara en natt. Mäter med både sticka, Pahlens Aqutatest 10 och vätska. Har på senare tid använt tyska grönmärkta DPD1 till Aquatest men köpte nu original Lovibond DPD 1. Men de mäter lågt mestadels bara lo(under 0.05) Klornivån har varit låg trots tillsats av 25 gram klor/dag och puck. Beslutade mig för att dels kalibrera och dels chockklorera med ett halv kilo och testa efter en timme. Vätsketest(2 olika fabrikat med DPD och lösning, visade cirka 1,0. Gröna DPD1 över 2,0, Lovibond original 0.87. Men efter en timme var Lovibond nere i 0,05 och de tyska nere i 0.73. Vätskeproven visade svagare rödfärg.Detta trots 1,5 veckopuck i skimmern.
Ett dygn efteråt mätte jag igen. Lovibond Lo dvs under 0,05. De tyska DPD 0,39. Vätskorna svag rödfärgning. Vart tog ett halvt kilo klor vägen?? Har mätt PH  ikväll med alla testmetoderna.7.57 Cyanursyra 0,19. Totalt klor Lo(under 0,05) !!!Temp i poolen +28.Så vart tar kloret vägen??? Borde inte klorvärdet ramla ned till normala som puckarna skall ge? Tacksam för alla tips... :(

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2021, 13:44:50:50 »
Har du möjligen början till ett algproblem - hala väggar eller färgat / grumligt vatten?
Du mäter ju både noggrant och med flera metoder, så då verkar det troligt att kloret verkligen försvinner och du har något i poolen som förbrukar kloret. Speciellt om klorvärdet sjunker även på natten när inte solen påverkar.

En annan möjlighet kan vara om du har fyllt på med mycket vatten från annan källa än du brukar? Järn mm i vattnet kan förbruka mycket klor i början.

Om du har alger så är det viktigt att fortsätta chockklorera, och bibehålla klorhalten rejält hög tills den inte sjunker längre. Undvik klor med cyanursyra då bara.

Cyanursyravärdet verkar förresten väldigt konstigt, brukar vara mellan 10-100 snarare än under 1. Kanske har du en annan mätskala än jag är van vid?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2021, 21:52:02:02 »
Min pool har fått spader.Allt har fungerat i 10 år men i år försvinner kloret på bara en natt. Mäter med både sticka, Pahlens Aqutatest 10 och vätska. Har på senare tid använt tyska grönmärkta DPD1 till Aquatest men köpte nu original Lovibond DPD 1. Men de mäter lågt mestadels bara lo(under 0.05) Klornivån har varit låg trots tillsats av 25 gram klor/dag och puck. Beslutade mig för att dels kalibrera och dels chockklorera med ett halv kilo och testa efter en timme. Vätsketest(2 olika fabrikat med DPD och lösning, visade cirka 1,0. Gröna DPD1 över 2,0, Lovibond original 0.87. Men efter en timme var Lovibond nere i 0,05 och de tyska nere i 0.73. Vätskeproven visade svagare rödfärg.Detta trots 1,5 veckopuck i skimmern.
Ett dygn efteråt mätte jag igen. Lovibond Lo dvs under 0,05. De tyska DPD 0,39. Vätskorna svag rödfärgning. Vart tog ett halvt kilo klor vägen?? Har mätt PH  ikväll med alla testmetoderna.7.57 Cyanursyra 0,19. Totalt klor Lo(under 0,05) !!!Temp i poolen +28.Så vart tar kloret vägen??? Borde inte klorvärdet ramla ned till normala som puckarna skall ge? Tacksam för alla tips... :(
Hej,
Lite svårt att tolka dina mätvärden.
Du verkar köra manuellt samt kalibrera mot vad? Ett instrument utifrån dina data.

Man ska aldrig använda gröna Rapid i ett instrument. De visar fel.

Det finns två alternativ till ditt problem;
1. Du har för hög halt av klor i ditt vatten. Detta bleker din klormätning som visar för lågt klorvärde. De gröna DPD1 visade över 2 ppm. De är snabba med klormätning och visar ett ganska bra värde. Dina andra mätningar är långsamma. Vidare visar låga värden. Kanske blekning och de visar för lågt värde?

Så hög klorhalt som ger missvisande klorhalt är en eventuell orsak.

2. Du har något i vattnet som förbrukar ditt klor. Då handlar det om att öka klorhalten rejält.

Alltså om klorhalten sjunker fort med mätning kan det bero på för hög klorhalt (DPD1 visar fel då) eller det finns mikroorganismer som förbrukar kloret.

Bästa sättet är att tillsätt 100g/10000liter med kalciumhypoklorit.
MVH
Roger


Utloggad hokkepool45

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2021, 15:31:22:22 »
javascript:oQuickReply.swap(); Har mätt med stickor och vätska och även gjort iordning en kalibreringsvätska med klor som jag sedan kört i mätaren för att se om den mäter.. Men det ser ut som om kloret försvinner i poolen. Även vid mätning av totalt klor får jag inga resultat.Kanske jag skall våga vänta med klorering för att se om det är för mycket. Men bleks även stickor och vätska av för mycket klor?

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2021, 15:39:46:46 »
Ja, det kan blekas. Tror jag varit med om det ngn gång, men nivåerna som krävs är rätt höga vill jag minnas.
Borde inte vara så utifrån den mängd klor du skrev att du använt.
Men det är jättelätt att testa: Späd lite poolvatten med 10 delar kranvatten. Om du får ett rejält utslag på klorvärde i det utspädda vattnet så har du hittat problemet  O0
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Håkan Wasén

  • Gäst
Håkan Wasén
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2021, 01:35:03:03 »
Tack för svar-Kommer att testa utspätt..

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #6 skrivet: juli 08, 2021, 12:02:24:24 »
Hur är ph-värdet? Jag hade för högt ph och fick liknade effekt. Sänkte ph:t utan att tillsätta klor, då ökade klorhalten.
Det som jag tyckte var konstigast i mitt fall var att jag fyller i vatten från egen brunn. Detta är surt, så i mina ögon borde jag haft för lågt ph istället för att vara för högt.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2021, 22:07:51:51 »
Hur är ph-värdet? Jag hade för högt ph och fick liknade effekt. Sänkte ph:t utan att tillsätta klor, då ökade klorhalten.
Det som jag tyckte var konstigast i mitt fall var att jag fyller i vatten från egen brunn. Detta är surt, så i mina ögon borde jag haft för lågt ph istället för att vara för högt.

Hej,

Om du sänker pH borde det inte ge utslag på klorhalten. Kanske en tillfällighet?

Men om du använder natriumhypoklorit, kalciumhypoklorit eller klorinator kommer kloret höja ditt pH om vattnet inte är rent. Kan bero på badgäster eller alger och bakterier.

Vidare mät aldrig pH direkt efter tillsats av klor. Just då ökar pH.

MVH
Roger

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2021, 14:12:18:18 »
Kan mycket väl ha varit en ren tillfällighet. Jag använder bara kalciumhypoklorit, så där kan det höga pH:t komma ifrån.
Jag är ganska säker på att det gått flera timmar, troligen en dag, från jag tillsatte klor till jag mätte klor och pH. Hur lång tid bör man minst vänta? Har ca 36 kubik vatten om jag inte missminner mig helt.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2021, 23:24:27:27 »
Hej,

Om du använder kalciumhypoklorit så kommer pH att stiga när detta klor löses upp. Om det inte reagerar med något kommer pH att återgå till det pH som var innan tillsats.

För kallade man kalciumhypoklorit för dagsklor. Nu är det många olika klor som kallas för dagsklor. Har du rent vatten klara du dig på 20-40g per dag. Är poolen öppen krävs mer.

För att undvika rundgång i kemin så bör man vänta minst en dag med att mäta pH efter tillsats av detta klor.

Enklast angående pH är om klornivån är noll då pH justeras. Då blir det ditt referens-pH.

När du tillsätter ditt klor kommer pH naturligt att öka. Är vattnet rent kommer pH att sjunka inom ett par dagar till ursprunglig nivå.

Behöver man tillsätta sänk pH betyder det på många badande eller att något finns i vattnet som alger/bakterier.

Undvik kemikalier som höj alkalinitet och höj pH då du använder kalciumhypoklorit. Du får garanterat mjölkigt vatten då.

Det mjölkiga är kalk. Ett sandfilter och tiden kommer att fixa detta.
Tyvärr kommer detta kalk att sätta sig i sandfiltret.

Här är det lätt att det blir en rundgång på värden och användning av kemikalier.

Mitt tips är att gör en kort backspolning på 30 sekunder innan du tillsätter pH-minus.

Då slipper du att ditt sänk pH löser upp kalken och pH inte minskar.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad hokkepool45

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #10 skrivet: juli 11, 2021, 14:52:27:27 »
Pytsade i 500 gram klor igår i poolen (rymmer runt 38kbm. Mätte någon timme efteråt 0,41 i klor,
testade morgonen efter.Som vanligt Low.
Trodde sedan att jag hittat en lösning på gåtan. Har hela tiden testat PH med gröna Fenol Red,(text Áutocheck har hela tiden visat 7.62. Så provade jag med blanka Phenol Red och då blev det low.Var PH-mätningen felaktig?..Testade om med samma resultat.
Testade med stickor.Knappt något utslag alls för PH.
Testade med vätska.Då blev det gult och indikerade en halt på runt 7
För högt PH skulle ju kunna vara felet. Men om jag nu pytsat i så mycket klor borde PH-värdet ha höjts? Men nu är jag vilse i pannkakan igen. Vad skall man lita på.

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #11 skrivet: juli 11, 2021, 17:43:08:08 »
Konstigt  <hmm>
500g klor skulle ge ca 10ppm fritt klor om det är Kalcium Hypo du använder, om det försvinner på bara en timme pga alger el. dyl. så tycker jag du borde kunna se på vattnet att något är fel.
Ser det ut som vanligt?

Ditt pH värde ser väldigt lågt ut enl. dina bilder. Alkalinitet också mycket låg om teststickan stämmer (jag vågar inte lita på dem).
Om det stämmer så behöver du höja pH och även alkalinitet.
Klorpuckar kan sänka pH om det är rent triklor och inte multipuckar eller kalciumhypo. Regn och löv etc i poolen tror jag också kan sänka.
Lågt pH förklarar dock inte varför kloret försvinner.
Berätta gärna lite mer om hur poolen ser ut, och vad du använder för tillsatser.

Bara för säkerhets skull, och förlåt i förväg för några riktigt dumma frågor nu:
- Det högra provröret är för att mäta pH samt Totalt Klor med OTO vätska. Klormätningen med OTO ger precis den gula färgen. Finns det någon chans att du använt fel mätvätska och tagit den för klor istället för pH? (det skulle dock inte förklara provröret till vänster som är för att mäta Fritt klor med DPD, om du inte möjligen använt samma OTO vätska i båda).
- Vad använder du för klor? Finns det någon chans att du kan ha tagit fel och lagt i pH minus istället?

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad hokkepool45

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #12 skrivet: juli 12, 2021, 18:37:56:56 »
Har för säkerhets skull köpt nya mätstickor,nya vätskeprov (biltema som jobbar med tabletter) och gjort om mätningarna. Vätskemätningarna visar att PH-värdet verkar ligga över 7.0. Vätskeproven ger också utslag för klor. Det gör dock inte Nitors mätstickan och inte heller min Autocheck.
Jag har också kört PH-mätning med "gröna tabletter" och det visar över 7,0 för PH så de värdena tror jag är ok. Har kört med Poolklubbens chockklor(nyinköpt).
 Vår pool har funkat bra med mätningar i alla år (sedan 2007) Den rymmer cirka 38 kubik och är 1,35 djup. Bottnen är inte hal och jag ser inga spår av alger.Däremot är det mycket små insekter i poolen.
När det gäller tabletter för Autocheck sägs det att man inte skall använda Rapidtabletter. Så jag har skaffat vanliga DPD 1 men de tar tre minuter på sig at löas upp(precis som Lovibonds DPD 3 för totalt klor. Jag har ju som sagt också chockklorat med 500 gram chockklor ändå visar mätningar ett par timmar  efter på 0,4 och sedan går det ner igen..
Vet någon vad för slags tabletter som skulle kunna fungera med Autocheck.
 Likaså om det finns andra säkra mätalternativ. PS har också kört  med utspätt poolvatten för att se om det  gör någon skillnad. Gör ett sista försök också med att med att höja PH något för att se vad som händer.Bilden visar mätstika,vätskeprov med nyinköpt vätska tv och den gamla t h samt Biltemas vätskeprov längst tv

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #13 skrivet: juli 12, 2021, 20:50:33:33 »
Hej,

Testa att mäta bundet klor. Detta kan tokförbruka ditt klor.
Är poolen klar och inte hal är det inte bakterier eller alger. Kan bero på badgäster?

Kan hända att du kommer behöva tillsätta ännu mer klor för att bli av med bundet klor om det är anledningen?

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #14 skrivet: juli 12, 2021, 20:54:54:54 »
Hej,

Du kanske bytt typ av klor? Vidare har du öppen pool eller täckning?

MVH
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #15 skrivet: juli 13, 2021, 02:13:46:46 »
Här är vad jag tror och förslag:
Du har något i poolen som förbrukar ditt klor.
Gula klormätningen visar bundet klor i ditt fall.
Poolklubbens chockklor är diklorisocyanursura, det ökar mycket snabbt din CYA och minskar effekten av kloret. Köp kalciumhypoklorit istället (om du inte har mkt hårt vatten för det höjer kalkhalten).
Chocka ordentligt med 500g kalc hypo. Rör om ordentligt i poolen och mät direkt med Biltemas DPD tabletter, då borde du få utslag. Mät efter 1-2 timmar igen, minskar klorvärdet så chocka igen. Fortsätt tills kloret håller sig. Mät gärna med poolvatten utspätt med 3 delar vatten och multiplicera sedan avläsning med 4. Du har troligen en del CYA i vattnet, och är då bra att bibehålla fritt klor en bit över 10ppm när du chockar.

Mer detalj:
Provrören i mitten och till höger i din bild är klormätning med OTO vätska. Denna mäter Totalt Klor = Fritt kolor + Bundet klor.
Svårt att tolka färger på bild, men det är i alla fall gult vilket indikerar att du har klor i poolen. Men fritt klor är troligen noll eftersom detta test ger utslag även på bundet klor och du får noll i DPD mätning. (Om man har väldigt mycket klor så går f.ö. OTO testet åt orange hållet, så det är knappast för mkt klor du har).
Jag har använt DPD tabletter i provrör mycket, typ de som Biltema säljer, och tycker det fungerar bra. Begränsat till under 3ppm klor dock, så man får späda med kranvatten för att få ungefärligt värde vid högre halter.
Annars för riktigt noggrann mätning är FAS-DPD bäst, men då behöver du beställa från USA för ca 500kr, nog lite överkurs just nu.
CYA nivån kan vara ett problem för dig om du använt mycket puckar och chockat med diklor. Det mätvärdet på 0,19 du skrev i början är konstigt, bara på de tre chockningar a 500g som du skrivit om har du tillsatt nästan 20.

pH värdet: Svårt med färger på bilder, men om det är nästan samma gula nyans som OTO testet så skulle jag tolka det som en bit under 7.


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad hokkepool45

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #16 skrivet: juli 13, 2021, 11:21:50:50 »
Tack för svar. Har mätt cya och det är 6.0. Om jag förstår rätt så är det totala kloret summan av det fria och det bundna. Alltså borde jag få ett klorvärde med en DPD 3 som  skall mät a båda. Har dock inte fått någon mätning på det heller. Har bara en DPD 3 tablett kvar. Om jag nu får noll fritt klor borde jag då inte få ett värde på bundet klor??  Eller skall jag chockklorera först, mäta efter två timmar och se det fria kloret och efteråt det totala.
Och en fråga till var hittar jag kalciumhypoklorit-klor? Biltemas är ju också av samma slag som Poolklubbens. Tack för alla råd än en gång...

Utloggad Moana

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #17 skrivet: juli 13, 2021, 11:44:11:11 »
Poolklubben har inomhusklor utan cyanursyra.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #18 skrivet: juli 13, 2021, 14:35:47:47 »
Folkpools Aktionchock är också kalciumhypoklorit
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #19 skrivet: juli 13, 2021, 16:58:04:04 »
Frustrerande med många mätvärden och inte veta vad man skall lita på. Din Aquacheck verkar ge konstiga värden, men jag har ingen erfarenhet av den så skall inte uttala mig.
Teststickor har jag också svårt att lita på, i bästa fall funkar de men även då mycket svårt att läsa av värdet.
Biltemas tabletter kan du lita på, men kan blekas vid fritt klor mycket över 10.
OTO mätningen av totalt klor kan du också lita på (gula provröret) men du kan strunta i den mätningen så länge du chockklorerar - fokusera först bara på att bibehålla en hög halt fritt klor (minst 10 ppm), bundet klor kommer att försvinna av det.

Du har rätt att totalt klor är summan av fritt och bundet klor. Du har totalt klor i vattnet, det syns på den gula färgen från OTO. Att du inte får något utslag på din DPD3 mätning gissar jag kan bero på:
- Något fel på Aquacheck (om du använt den?)
- Jättegamla tabletter (inte troligt)
- Felaktig mätning? DPD3 tabletten skall läggas i ett prov där du redan har använt en DPD 1 tablett annars får du inget utslag.

Två ställen till som har kalcium hypo:
- Byggmax - jag köpte där förra veckan, men hittar inte på hemsidan nu
- ICA skall ha enl. en annan tråd nyligen
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad hokkepool45

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #20 skrivet: juli 13, 2021, 20:28:12:12 »
Så lätt det är att hamna i frågan om hönan och ägget. Chockklorerade eftersom jag fortfarande fick låga klorvärden. Körde i ännu mer och då fick jag upp klorvärdet men väl högt. Bäst att kolla PH som dittills legat på runt 7,2. Men nu fick jag bara low med tabletter och på stickor syntes det inte alls. Så jag pytsade i i t ron att det skulle visa sig på stickorna men si de var lika gula som tidigare. Så blev vattnet lite mjölkigt, och jag insåg att jag fortfarande var kvar och vilse i pannkakan
Men en sak..poolvattnets totala alkanitet var enligt stickorna 40 ppm. För lågt alltså..Är det den som spökar...??
Men nu funderar jag på att skaffa någon annan mätutrustning. Man måste ju ha en metod som man kan  vara säker på...Om jag nu behöver en ny mätutrustning måste den fungera med Lovibond DPD 1 normal eller Rapid..Finns det någon sådan...
En annan utväg skulle ju kunna vara att skaffa en kalibrerad mätvätska för klor och PH och köra den i Autochek-mätaren men vilka har sådan?  Hälsningar från pannkakan  sånge...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #21 skrivet: juli 13, 2021, 20:55:37:37 »
När det gäller pH så verkar det som att man ska ha lite is i magen. Jag har inte haft i pH höj eller sänk sedan första året. Första åren hade jag i bakpulver (aka Alka höj) då den var låg. Men sedan har jag gått efter devisen att inte försöka påverka vattnet där så länge inte pH börjar åka jojo. Så de gånger jag mäter nu så visar det Low.

Vid chockkloreringar kan pH dra iväg uppåt eller neråt beroende på vad man använder, men det brukar gå tillbaka till ett normalstadium.

I mitt fall brukar vattnet hålla sig till pH 7,6, alltså övre gräns på rekommenderat, men det är stabilt där. I år har jag nästan bara kört med kalciumhypoklorit vilket borde höja pH, men vid mätning för tre dagar sedan och idag så var det 7,4 resp. 7,35. Om nu min gamla Scuba+ är så noggrann.

Har köpt på mig en sån här att ha till hands om pH skulle börja skena, men den står oanvänd. Nästan, den kan användas i köket också för rengöring. Typ 40 spänn på Rusta för en 900 gr. tycker jag är prisvärt.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #22 skrivet: juli 13, 2021, 21:46:00:00 »
Hej,

En klormätning visar från genomskinligt mot lila/rött. Aldrig gult.

Det gula är pH som visar runt pH=7 eller under.

Själv till vardags kör jag Biltemas för fritt klor och pH. Enkelt och snabbt.
Har ett relativt billigt instrument för totalklor som jag kan rekommendera. Hanna instrument totalklor (500-700kr).

Sen har jag på mitt jobb analysutrustning som inget poolföretag har. Men vill påstå att dessa ofta inte behövs för mätning av poolvatten och spavatten. Fungerar ofta bra med enkla metoder. Vidare tycker jag att man bör ha ett analysinstrument för att mäta kanske var tredje vecka eller fjärde. Något som visar mer exakt vid jämna mellanrum.

Om ditt vatten blir mjölkigt med dina värden skulle jag nog kasta dina stickor som mäter pH.

Mjölkigt vatten brukar uppstå då pH ökar. Då menar jag mer än dina mätvärden.

Du har tyvärr dubbel otur. Mätningar och vatten. Men det brukar alltid fixa sig.

Du verkar ha tillsatt kalciumhypoklorit som klor. Detta tillför kalcium till poolen. Vidare höjer pH tillfälligt. Om du tillsätter höj pH eller höj alkalinitet får du tillfälligt mjölkigt vatten.

Låt det vara. Dammsug gärna poolen. Har du sandfilter fastnar den bildade kalken där inom två dagar. Den backspolar du ut innan du sänker ditt pH.

Har du spaklor eller veckopuckar kan alkalinitet vara intressant. Använder du kalciumhypoklorit, flytande natriumhypoklorit eller klorinator är hög alkalinitet en nackdel enligt mig. Om du då inte gör något åt alkaliniteten borde den ligga runt 30 ppm vilket är naturligt. Den kommer alltid ligga där.

Fördelen med klorinator, kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit är att om vattnet är rent behöver man inte justera pH.

MVH
Roger











Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #23 skrivet: juli 13, 2021, 21:52:18:18 »
Glömde en detalj.

Om du väntar för länge med din mätning kommer din fritt klormätning visa totalklor.

Därför är Biltemas rapid/gröna bra. Inom några sekunder har du ett värde. Så fort tabletten är upplöst bör du ta värdet.

Har du bundet klor och väntar en längre tid kommer färgen att öka. Har du mycket klor kommer DPD att blekas.

Alltså visa för lågt klorvärde.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #24 skrivet: juli 13, 2021, 22:07:26:26 »
Hej,

Titta på din bild nummer 2.

Till vänster kan man se ett typiskt Biltemakit. Till höger ett annat.

Min tolkning;

Till vänster.
Du gjorde denna mätning först?
Lågt pH och klor verkar ganska högt.

Till höger.
Lågt pH och noll i klor.

Troligen gjorde du den högra mätningen sist.
Vilket betyder att du har noll i fritt klor (enligt högra). Vidare pga. tiden så visar bundet klor fritt klor i den vänstra. Vidare ganska rejäl färgning. Vilket tyder på mycket bundet klor (Någon har gjort det man inte ska göra i en pool. Tyder på att flera barn är i poolen?).

För att du ska kunna minska din förbrukning måste du mäta totalklor.
Totalklor är bundet klor plus fritt klor. För att bli av med bundet klor måste din tillsats av klor vara 10ggr ditt bundna klor.

MVH
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #25 skrivet: juli 14, 2021, 01:36:42:42 »
Jag blir lite förvirrad av vad du skriver om testningen Roger   <hmm>

Titta på din bild nummer 2.

Till vänster kan man se ett typiskt Biltemakit. Till höger ett annat.

Min tolkning;

Till vänster.
Du gjorde denna mätning först?
Lågt pH och klor verkar ganska högt.

Till höger.
Lågt pH och noll i klor.


I bild nr 2 med en Biltema till vänster och en OTO till höger så kan jag inte se klormätningen i Biltemas (ev. kan man skymta klor-röret, ser tomt ut tycker jag eller möjligen helt klart = noll i fritt klor), och OTO testet verkar vara tomt i klor-röret.

I bild nr 3 med en Biltema till vänster och 2st OTO test så kan man inte se klormätningen i Biltemas på denna bild heller, och de bägge OTO testen har gul vätska i klor-röret = det finns totalt klor.

Enda slutsatsen jag tycker man kan dra av dessa bilder är att det finns totalt klor i poolen, men det säger inte så mycket om vi inte vet fritt klor vid det tillfället.
Samt förstås att pH är lågt som du skriver.

En klormätning visar från genomskinligt mot lila/rött. Aldrig gult.

De klortester som syns på bilderna känner jag igen som OT / orthotolidine test för totalt klor, dessa blir gula. Biltemas tabletter blir lila/rött som du skriver.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #26 skrivet: juli 14, 2021, 02:03:38:38 »
Hokkepool, håller helt med Erik o Roger om att ha lite is i magen vad gäller pH och alka.
Ingen idé att mäta pH när man chockklorerar, hög klorhalt påverka pH för mycket. Alka kan du också vänta med, och som Roger säger så är den mest intressant om du använder klorpuckar/triklor som annars kan sänka pH.

Fick du upp fritt klor, och lyckas hålla det? Vad fick du för värden?

Det är något konstigt med dina pH värden. Dina bilder visar gula provrör = lågt pH under 7, men du säger att du har pH 7,2.
Efter chockklorering får du pH low, men en chockklorering brukar ofta höja pH värdet rejält så länge klorhalten är hög.

En idé kan vara att bara använda Biltemas tabletter för pH och Fritt klor ett tag. Jag upplever dem som tillförlitliga. Jämför man färgerna mot en vit bakgrund i bra ljus så kan man läsa av hyfsat bra, absolut tillräckligt exakt i de flesta fall tycker jag.
En simpel "kalibrering" kan du göra mot ditt kommunala kranvatten. Kolla med kommunen vilket pH, alkalinitet etc som vattnet har. Det kan skifta litet när du väl får ut ur kranen, men du får i alla fall en indikation på om dina mätningar funkar.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan